Det rena ölet!

Här kan du ta ut svängarna ordentligt, men lagar för uppförande gäller
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Det rena ölet!

Inlägg av Yngwe » 6 maj 2015, 00:17

Man hör ofta att man förr drack öl för att vattnet var så dåligt. Men öl består ju till stor del av vatten, så det måste väl vara ett svepskäl?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Det rena ölet!

Inlägg av Carl Thomas » 6 maj 2015, 00:27

Yngwe, ölmäsken kokas, då omkommer ömkligen alla eventuella bakterier... 8-)

Du behöver inga svepskäl för att att svepa en öl eller två :mrgreen:

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Det rena ölet!

Inlägg av Leif » 6 maj 2015, 07:37

Betydelsen av vatten är klart underskattad i forskningen om vår förhistoria. I någon mån tror jag att folk glömmer bort att det kan vara ett problem när de flesta svenskar idag kan krana obegränsat med vatten på fyra eller fem ställen i bostaden...
Sedan kan man ju resonera kring när vi börjar få lite mer omfattande spår av de växter som användes till öl, inte minst kryddorna humle och pors. Kornet (eller veten om man gillar sådant öl) har vi ju sedan tidigare.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Det rena ölet!

Inlägg av Yngwe » 6 maj 2015, 08:40

Saken är ju bara den att till 1 liter öl går det åt 1 liter vatten. Visst kokas öl, men man kan ju koka vatten också.

Jag har dessutom svårt att se att man i Sverige, utanför städerna, skulle ha svårt att få tag på vatten av tillräckligt god kvalitet... varför skulle gårdarna ha brunnar om inte för att få drickbart vatten? Är det inte brunnsvattnet drickbart kan man väl lika gärna hämta vatten i sjön?

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Det rena ölet!

Inlägg av Leif » 6 maj 2015, 10:47

Kanske skall man se öl som något annat än en vätska. Kanske skall man tänka på det som mat i form av flytande bröd för att förstå dess roll i mathistorian.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Det rena ölet!

Inlägg av Yngwe » 6 maj 2015, 12:07

Ja det var det jag hade i tanken också. Öl mättar ju väldigt bra och är rikt på kolhydrater.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Det rena ölet!

Inlägg av Wurner » 6 maj 2015, 13:14

G. Menz, P. Aldred, F. Vriesekoop Pathogens in beer V.R. Preedy (Ed.), Beer in Health and Disease Prevention, Academic Press, Amsterdam (2009), pp. 403–413 skrev:Pathogenic (disease-causing) microorganisms cannot survive in beer due to the presence of various inhibitory factors/hurdles. The major intrinsic hurdles that a pathogen must overcome to survive in a beer are the presence of ethanol [...], hop [...], low pH [...], carbon dioxide [...], low oxygen [...], and the lack of nutritive substances. [...] In addition to these intrinsic factors, many stages of the brewing process reduce the potential for contamination, such as mashing, wort boiling, pasteurization, filtration, aseptic packaging and cold storage. Various studies have shown that the survivability of pathogens such as Escherichia coli , Salmonella Typhimurium, and Vibrio cholerae in most beers is very poor.
Pastörisering (efterpastörisering), filtrering och rena packningsförhållanden är väl nya påfund och humle var inte med från början heller, vet ej huruvida exempelvis pors påverkar bakterieväxt.

Brunnsvatten behöver alls inte vara "säkert" att dricka, utan att kunna plocka fram referenser på rak arm så kan brunnar bli förgiftade, inte minst av avföring från människa eller djur i närhet till brunnen. Annars vet jag just ingenting om brunnars historia, när började man gräva gårdsbrunnar? Brydde man sig om att gräva brunn om man bodde alldeles intill vattendrag?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Det rena ölet!

Inlägg av Carl Thomas » 6 maj 2015, 13:20

Min erfarenhet från Samerna är att man är extremt noga med sitt hushållsvatten även i fjällmiljön, t.ex. om man tar vatten från en jokk (bäck) vill man inte att det bor någon annan uppströms.

Sjövatten dricker man knte gärna, myrvatten aldrig, osv. Fågelben användes ibland som filter när man tvingades dricka vatten man inte kände till kvalitén på till fjälls.

Jag tror att våra förfäder var ungefär lika noga med sitt hushållsvatten. Om så är fallet blir det ju "ont om färskvatten" när någon bosätter sig uppströms där en gård hämtar sitt vatten - och man måste så gräva en brunn istället.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Det rena ölet!

Inlägg av Leif » 6 maj 2015, 13:53

Wurner skrev: Annars vet jag just ingenting om brunnars historia, när började man gräva gårdsbrunnar? Brydde man sig om att gräva brunn om man bodde alldeles intill vattendrag?
Jag har sammanstä'llt hallands samtliga 36 arkeologiskt undersökta brunnar. de första från bronsålder och äldre järnålder. Blir lite vanligare under yngre järnålder och medeltid. Kan även finnas på gårdar nära vatten.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Det rena ölet!

Inlägg av Wurner » 6 maj 2015, 14:22

Carl Thomas,
Var man petig med sitt dricksvatten skulle väl just det vara en god anledning att istället dricka öl under de förhållanden där rent dricksvatten inte garanterat fanns tillgängligt?

Leif,
Intressant! Finns sammanställningen tillgänglig på nätet?

Jag ska passa mig nu så att det inte framstår som att jag argumenterar för myten om att alla drack öl alltid och ingen drack vatten, för det tror jag inte. :) I vilken omfattning man drack öl vet jag inte, ej heller under vilka omständigheter, varför och hur detta förändrats över tid. Men att öl är relativt säkert att dricka ur smittosynpunkt och tryggare än vatten om båda lagrats i behållare under längre tid, det kan jag stå för.

Skriv svar