Vad hände egentligen vid Foteviken?

Här kan du ta ut svängarna ordentligt, men lagar för uppförande gäller
karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vad hände egentligen vid Foteviken?

Inlägg av karlfredrik » 3 oktober 2016, 17:25

Jag vet inte, det enklaste är att se filmen, jag tror dock att Sydsvenskan överdrivit. Ibland kan folk uppleva en sak på ett sätt utan att det visas utåt.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vad hände egentligen vid Foteviken?

Inlägg av karlfredrik » 3 oktober 2016, 18:13

Det är ett klassisk problem på vikinga/medeltidsmarknaden. Exempelvis tiggerskan, som många uppfattade som mycket väl spelad, upplevde andra som obehagligt.
Det händer ofta att kvinnor tycker att inte bara Foteviken, utan hela utbudet om vikingatiden fokuserar för mycket på män och för lite på kvinnor och flickor. :oops: :oops: :oops:

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vad hände egentligen vid Foteviken?

Inlägg av karlfredrik » 3 oktober 2016, 23:03

Man får också skilja på damen ifråga och reportaget i den ökända flumradikala skandalblaskan Sydsvenska Dagbladet.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Vad hände egentligen vid Foteviken?

Inlägg av Bäckahästen » 5 oktober 2016, 20:06

Men kvinnan har väl ändå gjort en polisanmälan, och det gör hon väl ändå inte om hon tycker allt gått rätt till och det var frivilligt?

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vad hände egentligen vid Foteviken?

Inlägg av karlfredrik » 5 oktober 2016, 21:14

Polisanmälan bevisar ingenting, vi får se vad de kommer fram till.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vad hände egentligen vid Foteviken?

Inlägg av karlfredrik » 5 oktober 2016, 21:56

Det är inte så märkligt. Exempelvis kunde hon uppleva kommentarerna om hennes utseende som hotfulla, utan att uppfatta att det var skådespel. Med tanke på alla övergrepp under rockkoncerter under sommaren kan det mycket väl att hon överreagerar. När polisen sett filmen får vi veta om de anser att något brottsligt begåtts.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vad hände egentligen vid Foteviken?

Inlägg av karlfredrik » 5 oktober 2016, 22:22

Här några filmer(tidigare fall), jag tycker inte det verkar särskilt hotfullt:
https://www.youtube.com/watch?v=4AgOZZm ... e=youtu.be


Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vad hände egentligen vid Foteviken?

Inlägg av Yngwe » 5 oktober 2016, 23:18

Karlfredik. Att skratta och le och till synes finna sig i situationen är ett vanligt ätt ett bemöta obehag bl.a. för att man tycker det är ännu obehagligare att inte finna sig i situationen. Så det du ser är ingen garanti för att personerna tycker det är kul. Något man får lära sig tidigt om man utbildas i att jobba med folk.

Det hela är alltså ganska komplicerat, kan man förväntas vara tankeläsare? Kanske inte, men man kan nog förvänta sig att man känner till riskerna, Och med det kan man ju kanske undra om ett sånt här gubbsjukt spektakel är värt att ta sådana risker för? Eftersom hela idén är helt historielös tillför den ju inget ur ett kunskapsperspektiv, tvärtom förleder den. Det enda värdet är alltså någras möjlighet att få säga höhöhö,

Väg det mot risken att någon mår riktigt illa, fast hon eller han skrattar...

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Vad hände egentligen vid Foteviken?

Inlägg av Kungsune » 6 oktober 2016, 08:55

Är nog benägen att hålla med där. Karl Fredrik jag kanske har fel men i mina ögon ser kvinnorna i dina youtubeklipp ganska besvärade ut också. Även om de godkänner förödmjukelsen ser de bara jäkligt nervösa ut. Även skådespelarna verkar ganska osäkra på vad de egentligen gör. Borde gå att organisera sådant så att de som vill bli utsatta av ensemblen har en särskild entrébiljett eller liknande. Kan ju tänka mig att svensexor och möhippor kan roas av detta. Ge dem ett armband som id så kan ni trakasera dem sedan på frivillig basis.

Skriv svar