Vad hände egentligen vid Foteviken?

Här kan du ta ut svängarna ordentligt, men lagar för uppförande gäller
Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Vad hände egentligen vid Foteviken?

Inlägg av Leif » 21 juli 2016, 06:54

Fortsättning, fyra välmeriterade arkeologerd debattinlägg. Klart läsvärt:
http://www.sydsvenskan.se/2016-07-20/fo ... rtal-humor
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vad hände egentligen vid Foteviken?

Inlägg av Yngwe » 21 juli 2016, 20:58

Välskrivet och tänkvärt.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Vad hände egentligen vid Foteviken?

Inlägg av MrB » 24 juli 2016, 15:51

Jag var på Björkö igår. Ett gäng historiskt klädda personer mötte båten vid anläggningsplatsen. Ett par män med hjälm, sköld och vapen kunde givetvis inte låta bli att klappa några kvinnor i baken med sina svärd. Och sedan skulle man givetvis skrämma några småbarn också genom att gapa och skrika eller genom att slå något hårt i skölden på nära avstånd. Vet inte riktigt vilken grupp som håller till på Björkö. Vet heller inte egentligen vilket syfte de har och vilka stadgar de har satt upp för sig själva. Vet inte heller om de får stöd och support från någon myndighet. Ganska harmlöst med några svärdsklappar i baken kan jag nog tycka å ena sidan. Å andra sidan var det hela ganska smaklöst. Rakt igenom och framförallt tycker jag att det hela var totalt onödigt. Varför inte låta historien, religionen, språket, legenden, sagorna, musiken, handeln, staden, gravarna, husen, maten, klädesplagget, vapnet och verktyget vara i fokus och lämna alla pinsamma jag-gömmer-mig-bakom-min-historiska-rollkaraktär-och-lever-ut-som-jag-vill där hemma? Framför allt en man var ganska mycket i farten igår och vid flertalet olika tillfällen så tänkte jag nog tanken att denna karl borde nog egentligen syssla med något annat på fritiden.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Vad hände egentligen vid Foteviken?

Inlägg av Leif » 25 juli 2016, 07:10

MrB skrev: Framför allt en man var ganska mycket i farten igår och vid flertalet olika tillfällen så tänkte jag nog tanken att denna karl borde nog egentligen syssla med något annat på fritiden.
Det kan ju tänkas att han redan sysslat med ganska mycket annat. Samt att han relativt snart går/tvingas vidare till andra intressen. Åtminstone om han/gruppen blir tillsagda upprepade gånger och det blir tydligt att de inte är välkomna.

Det där med att klä ut sig och leva framför allt vikingaliv verkar extremt stort just nu. Olika grupper har olika inriktning, en del drar väldigt långt åt lajv-hållet andra nischar sig på hantverk etc. Självklart innebär boomen att en del personer med olämpligt beteende dyker upp. Vilket inte gör beteendet mindre förkastligt.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vad hände egentligen vid Foteviken?

Inlägg av anganatyr » 11 augusti 2016, 18:11

Det har gjorts en motanmälan mot kvinnan.
http://www.sydsvenskan.se/2016-07-31/vi ... s-som-slav

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Vad hände egentligen vid Foteviken?

Inlägg av Bäckahästen » 14 augusti 2016, 13:19

Det ska bli intressant att få svar på hur en domstol ser på saken. Hon sa faktiskt nej och ändå fortsatte de.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vad hände egentligen vid Foteviken?

Inlägg av anganatyr » 25 september 2016, 08:45

Här är en blogg om händelsen.
http://kulturmiljo.blogspot.se/
Sexistiska vikingar

Den här sommaren har kantats av en intressant debatt. En kvinna blev mot sin vilja bortrövad av skådespelande vikingar och såld som slav på marknaden medans männen (såklart män) kommenterade hennes färdigheter i köket och hennes figur. I efterhand polisanmälde hon händelsen. I och med detta blossade en enorm debatt upp där det enda som egentligen stod klart var att de moderna vikingarna ofta dras med en djup sexism som är mer rotad i 1800talets ruttna kvinnosyn än i vikingatiden. Gruppen i fråga sa till sitt försvar att de gjort så här länge och att de väljer kvinnor för att de är lättare då de ”inte är lika uppmärksamma som män” och, ”såklart hon säger nej, ingen vill väl bli såld som slav” (!!!)

sedan har försvaren staplats på hög, ”vi har alltid gjort såhär” ”alla tycker det är roligt” ”det var såhär” och det är just det, gruppen försvarar sin sexism med att de försöker förmedla en historisk korrekthet. Det är då fyra arkeologer ger sig in i debatten och menar på att det är absurt. En fri kvinna på en marknad skulle aldrig bli bortrövad och såld i samma stad bara sådär. Hela idén är fel från grunden. Så min frågeställning är egentligen; är sexism nödvändigt för att förmedla hur livet var på vikingatiden? Och om svaret är ja, ska verkligen ovetandes besökare blandas in utan medgivande och möjlighet att säga nej?

Som hon själv säger i en intervju, tänk om detta händer någon som tidigare varit med om ett trauma, Det kan få katastrofala följder.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vad hände egentligen vid Foteviken?

Inlägg av karlfredrik » 28 september 2016, 19:13

Vad som inte framkommit är att framträdandet har varit frivilligt, allt har filmats. En tjej tackade nej och behövde inte framträda. Man kan ha olika synpunkter på teatergruppen, men rätt skall vara rätt. Jämför Sven Rosborn på facebook

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vad hände egentligen vid Foteviken?

Inlägg av anganatyr » 2 oktober 2016, 19:05

Helt rätt karlfredrik. Har du en länk till filmen?

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Vad hände egentligen vid Foteviken?

Inlägg av Leif » 3 oktober 2016, 07:51

karlfredrik skrev:Vad som inte framkommit är att framträdandet har varit frivilligt, allt har filmats. En tjej tackade nej och behövde inte framträda. Man kan ha olika synpunkter på teatergruppen, men rätt skall vara rätt. Jämför Sven Rosborn på facebook
Betyder det att den tjejen som hela nyheten utgår ifrån ljuger? Hon menar ju att hon tvingades in i det hela mot sin vilja. Eller är det frågan om ett kommunikationsmissförstånd?
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Skriv svar