Reinactment

Här kan du ta ut svängarna ordentligt, men lagar för uppförande gäller
Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Reinactment

Inlägg av Leif » 28 april 2016, 14:29

Hur många här inne pysslar med reinactment i någon form?
Vi kan räkna in historiska lajv också för saks skull.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Reinactment

Inlägg av Bäckahästen » 29 april 2016, 05:19

Jag har alltid tyckt det har varit intressant och har flera gånger funderat på att börja sy ihop lite kläder för ändamålet. Men sedan räcker inte tiden till och det har alltid runnit ut i sanden. :)

Thorgest
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 december 2016, 03:25
Ort: Malmö

Re: Reinactment

Inlägg av Thorgest » 28 december 2016, 22:46

Jeg har nu reenactet i snart 2 år, som norsk viking fra Hadeland (deraf navnet Thorgest), med basis i årene fra omkring år 1000... Det har givet mig rigtig meget mere viden om vikingetiden og givet endnu mere lyst til at læse og lære og kritisk analysere sagaerne fra vikingetiden.

Som bonus har jeg fået lært mig selv at væve på forskellige slags væve, fx. brikvæv, båndvæv osv. (Jep, jeg ved at man ikke rigtig brugte bånd omkring år 1000). Derudover laver jeg gerne flammebånd og slyngbånd og træskærerarbejde. Lidt syning af klæder og lidt læderarbejde er det også blevet til, men jeg ville meget gerne finde andre reenactere i Skåne, så man kan udveksle idéer.

Hvem herinde kan mon ellers lide at dykke ned i historien "live"?
Re-enacting is like tasting the past

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Reinactment

Inlägg av anganatyr » 29 december 2016, 08:56

Thorgest skrev:Jeg har nu reenactet i snart 2 år, som norsk viking fra Hadeland (deraf navnet Thorgest), med basis i årene fra omkring år 1000... Det har givet mig rigtig meget mere viden om vikingetiden og givet endnu mere lyst til at læse og lære og kritisk analysere sagaerne fra vikingetiden.

Som bonus har jeg fået lært mig selv at væve på forskellige slags væve, fx. brikvæv, båndvæv osv. (Jep, jeg ved at man ikke rigtig brugte bånd omkring år 1000). Derudover laver jeg gerne flammebånd og slyngbånd og træskærerarbejde. Lidt syning af klæder og lidt læderarbejde er det også blevet til, men jeg ville meget gerne finde andre reenactere i Skåne, så man kan udveksle idéer.

Hvem herinde kan mon ellers lide at dykke ned i historien "live"?
Välkommen till forumet Thorgest.

I Skåne är det väl Foteviken som gäller.
http://www.fotevikensmuseum.se/

Thorgest
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 december 2016, 03:25
Ort: Malmö

Re: Reinactment

Inlägg av Thorgest » 29 december 2016, 21:00

Anganatyr

Mange tak! Og klart det! Foteviken, både som marked og historisk plads. Og som museum ej at forglemme. Jeg regner stærkt med, at tage derned når der afholdes håndværksdag d. 22 februar og "mingle" lidt. Det sidste år har jeg kun været på Fyrkat (ved min hjemstad Hobro) og på middelaldermarked i København. Så det bliver spændende.

Derudover finder jeg Uppåkra ufattelig interessant, set ud fra mit dansker-i-Skåne-perspektiv og jeg håber, at der bliver foretaget flere udgravninger fra vikingetid i 2017.

Mvh Joel Hermansen
Re-enacting is like tasting the past

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Reinactment

Inlägg av Mio Nielsen » 29 december 2016, 22:18

En anden udlandsdansker! Velkommen Thorgest.

Thorgest
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 december 2016, 03:25
Ort: Malmö

Re: Reinactment

Inlägg av Thorgest » 29 december 2016, 22:59

Mio

Der er ved at være en del her i Malmö. Hvis jeg ikke husker fejl, så er danskere den 2. største indvandrergruppe i Skåne!

Tusind tak! Skönt at se danskere og svenskere i samme båd :)
Re-enacting is like tasting the past

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Reinactment

Inlägg av karlfredrik » 30 december 2016, 12:22

Ingick i jobbet på Foteviken som munk innan jag pensionerades

Thorgest
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 december 2016, 03:25
Ort: Malmö

Re: Reinactment

Inlägg av Thorgest » 30 december 2016, 21:57

karlfrederik

Det lyder spændende! Hvad bestod dit job ellers i nede på Foteviken? Jeg går og tænker på at reenacte som nykristnet viking, med hvid tunika og trækors, da 99.9% af alle vikinger reenacter som asatroende. Var du middelaldermunk forresten?

Joel
Re-enacting is like tasting the past

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Reinactment

Inlägg av karlfredrik » 30 december 2016, 22:13

Jag var guide, stod i butiken ibland vid behov :) under sommaren när jag inte var "munk" och skrev latinska bibeltexter med gåspenna i skrivarstugen medan jag informerade besökarna. På vintern forskade jag i källtexter, bl a isländska, översatte latinska och gammalgrekiska texter och skrev faktahäften

Skriv svar