Hur långa var de nordiska kungarna?

Här kan du ta ut svängarna ordentligt, men lagar för uppförande gäller
Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Hur långa var de nordiska kungarna?

Inlägg av Starkodder » 12 juni 2020, 15:27

Finns det någon sammanställning över hur långa våra bevarade - och uppmätta - nordiska kungar har varit, från begynnelsen till idag?

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Hur långa var de nordiska kungarna?

Inlägg av Daniel K » 16 juni 2020, 22:03

Både kung Inge den yngre och Filip var mycket långa. Den ene var 2,02 och den andre 1,98. Rent allmänt var personer ur Stenkilsätten mycket långväxta.

Fråga mig inte varför jag har lagt detta på minnet … :D

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Hur långa var de nordiska kungarna?

Inlägg av Starkodder » 21 juni 2020, 09:05

Jo har läst om deras längd. Frågan är om vi har haft långa kungar sen dess.

Soar
Inlägg: 99
Blev medlem: 5 juni 2020, 16:14

Re: Hur långa var de nordiska kungarna?

Inlägg av Soar » 9 april 2021, 20:50

Det är väl inte helt säkert att det är just Filips och Inges skelett som är så långa i Vreta. Det är en tolkning av flera möjliga. Här finns de olika gravlagda skeletten från gravkapellet i Vreta redovisade, om man vill bilda sig en egen uppfattning: http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sequence=1

Annars är ju Erik den heliges ca 171 cm kända, liksom Karl Knutsson Bondes 178 cm https://magnusladulas.blogg.se/2012/apr ... levor.html

Om vissa kungar sägs ju att de ska ha varit ett huvud högre än gemene man, eller att folk bara nådde dem till skuldran. Så exempelvis om Magnus Nielsen, Erik Ejegod och flera norska kungar. Eftersom medellängden för män under medeltiden låg strax över 170 cm och huvudet utgör mellan 1/6 och 1/8 av kroppslängden, borde det innebära att dessa herrar var mellan 190 och 200 cm.

Artesien
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 januari 2018, 13:09

Re: Hur långa var de nordiska kungarna?

Inlägg av Artesien » 10 april 2021, 11:21

Dert brukar sägas att europas högmedeltida aristokrati var längre än vanligt folk av den enkla anledningen att de åt bättre. Om de dessutom hörde till den stridande delen sin samhällsklass övade de med vapen mest hela dagarna och borde ha utvecklat en muskulatur som i sin tur bör ha gjort dem resliga. Jag vet inte om detta stämmer men antar att det finns statistik för den som vill förkovra sig i ämnet. Om påståendet emellertid stämmer, bör det också stämma på de nordiska kungarna, åtminstone de som var kända för sin mannakraft. Jag skulle tro, men det är bara en kvalificerad gissning, att män som tog sig en krona var långa och kraftiga av ovan beskrivna skäl och kungar som ärvde sina positioner kanske var kortare för att de inte i första hand var krigiska aristokrater utan kanske lite vekare söner som möjligen, om de inte varit födda till kungakronor, skulle varit begivna åt det mer bokliga hållet. Erik Eriksson och Hakon Hakonsson skulle kunna vara exempel på just detta. Erikskrönikan är inte nådig mot Erik Eriksson och Hakon Hakonsson lär ha varit kortvuxen. Knut långe å andra sidan borde ha varit just lång. Jag vet inte om någon har tittat på de danska kungarnas längd men jag skulle tro att 1100-talets råskinn till danska kungar och kungakrävare var stora och kraftiga.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Hur långa var de nordiska kungarna?

Inlägg av Carl Thomas » 17 april 2021, 16:21

Inge den Äldre sägs ha blivit begraven först på Hånger Kyrkogård och efter ca 100 år flyttats till Varnhem.
Ursprungsgraven i Hånger var 7 fot lång, dvs över 2 meter lång. Det säger ingenting om hans personliga längd - men det är svårt att hitta längre gravar från denna tid vad jag kan förstå.

Thomas
Historia är färskvara.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Hur långa var de nordiska kungarna?

Inlägg av Starkodder » 18 april 2021, 19:01

Daniel K skrev:
16 juni 2020, 22:03
Både kung Inge den yngre och Filip var mycket långa. Den ene var 2,02 och den andre 1,98. Rent allmänt var personer ur Stenkilsätten mycket långväxta.

Fråga mig inte varför jag har lagt detta på minnet … :D
Hur vet man detta? Några förutom de redan nämnda?

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Hur långa var de nordiska kungarna?

Inlägg av Daniel K » 3 maj 2021, 22:40


Soar
Inlägg: 99
Blev medlem: 5 juni 2020, 16:14

Re: Hur långa var de nordiska kungarna?

Inlägg av Soar » 4 maj 2021, 22:47

Starkodder skrev:
18 april 2021, 19:01
[quote="Daniel K" post_id=23725 time=<a href="tel:1592337839">1592337839</a> user_id=626]
Både kung Inge den yngre och Filip var mycket långa. Den ene var 2,02 och den andre 1,98. Rent allmänt var personer ur Stenkilsätten mycket långväxta.

Fråga mig inte varför jag har lagt detta på minnet … :D
Hur vet man detta? Några förutom de redan nämnda?
[/quote]

Det är ju som sagt en tolkning, att dessa två skelett från det tidiga 1100-talets gravkor i Vreta skulle vara kvarlevorna efter Halstens söner. Andra stenkilsättlingar har också föreslagits.

Kan bidra med Sven Estridsens längd också, hans grav har öppnats den med och han ska ha mätt 173-176 cm. Och kraftfullt byggd, till skillnad från hans söner Knut och Benedikt, som av sina kvarlevor att döma var ganska spensligt byggda.

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Hur långa var de nordiska kungarna?

Inlägg av Daniel K » 7 maj 2021, 23:36

Soar skrev:
4 maj 2021, 22:47

Det är ju som sagt en tolkning, att dessa två skelett från det tidiga 1100-talets gravkor i Vreta skulle vara kvarlevorna efter Halstens söner. Andra stenkilsättlingar har också föreslagits.
Det finns en läsvärd, intressant (och ganska underhållande) artikel i Fornvännen från 1922 som beskriver utgrävningarna när man fann Filip och Inge dy:
http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sAllowed=y

Tyvärr hade man önskat att utgrävningen hade gjorts idag istället. Man ryser när man tänker på hur mycket kunskap som har gått förlorad pga av att arkeologin inte var tillräckligt utvecklad vid den tiden.

Har många gånger funderat vad som hände med de bägge kungarnas kvarlevor? Med dagens DNA-teknik borde man både man kunna få ut mängder med information. Inge dy t ex sägs ju ha dött "ond dryck", kanske går det att spåra? Eller varför inte en ansiktsrekonstruktion av Filip?

Någon som vet vart skeletten tagit vägen?

Skriv svar