Hur jag blev forskare

Här kan du ta ut svängarna ordentligt, men lagar för uppförande gäller
karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Hur jag blev forskare

Inlägg av karlfredrik » 28 februari 2020, 23:06

Detta intreserar kanske ingen, men jag berättar ändå:
Jag tänker på vilken ödets ironi min curriculum vitae har blivit:
Jag började läsa till civilekonom på 1970-talet, och läste ekonomisk historia som "billiga poäng" . Men jag trivdes inte med studierna, och jag saknade 10p för en fil cand, så jag beslöt att läsa antikens kultur och samhällsliv. Det var intressant, så jag läste 60 p och fick stipendium till Rom och Athen. För drygt 35 år sedan hade jag ett samtal med docent Charlotte Wikander. Hon sade att jag jag inte skulle ha en chans att bli forskare om jag inte behärskade latin och gammalgrekiska.
Jag är henne evigt tacksam. Tack vare språkkunskaperna har jag kunnat hitta icke översatte texter till tidig svensk historia.
Latinprifessorn Birger Bergh och grekiskan Staffan Fogelmark har också inspireratr mig.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Hur jag blev forskare

Inlägg av Yngwe » 29 februari 2020, 10:25

Tummen upp! Gillar!

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Hur jag blev forskare

Inlägg av Bäckahästen » 2 mars 2020, 08:07

Intressant! Berätta mer. :D

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Hur jag blev forskare

Inlägg av Carl Thomas » 2 mars 2020, 21:53

Mycket intressant!
Berätta mer!

Thomas
Historia är färskvara.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Hur jag blev forskare

Inlägg av karlfredrik » 5 mars 2020, 19:56

Så mycket mera finns inte att berätta. Efter Rom oich Athen blev det att jobba som arkeolog på Paros efter hjälp från Svenska Atheninstitutet.
Under tredje utgrävningen fick jag dela grävningsledningen med en förtjusande doktorand från Rom, Paula,som skrivit en master on just denna grävningen. på ett gravfält från 300 f Kr, och efter att hon åkt hem fick jag ledningen själv med hjälp av en kanadensisk doktorand, Nicole. det var här vi hittade smycken av guld med ädelstenar.
Hemma i Sverige tyckte Arbetsförmedlingen att jag skulle omskolas till svetsare. det tyckte inte jag, så jag fick en del joibb på Malmö Museum, dör jag gjorde en utställning med persisk keramik från 2000 f Kr, Jag blev uppsagd 1994, och jobbade på mindre museer mm innan jag kom till Vikingamuseet på Foteviken. Först som guide, sedan som forskare där jag skaffade fram källor till Skandinavien (Skåne är ju egentligen Danmark)
Först Skänningeanalerna som jag översatte till svenska, Den fanns inte innan. Sedan mera latin och en del grekiska fragment som inte tidigare översatts.
På sommaren guidade jag och blev "biträde nummer två" i souvenirbutiken/kaféet, Pensionerad 2912, Det är allt.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Hur jag blev forskare

Inlägg av Carl Thomas » 7 mars 2020, 02:13

Tack Karlfredrik!

Thomas
Historia är färskvara.

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Hur jag blev forskare

Inlägg av Jerrark » 11 mars 2020, 01:01

Tack för din intressanta redogörelse.

Världen är liten. Jag läste också Antikens kultur och samhällsliv (två terminer) och hade bland andra Charlotte Wikander som lärare.

Skriv svar