Vatikanens hemliga arkiv

Här kan du ta ut svängarna ordentligt, men lagar för uppförande gäller
Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av Carl Thomas » 21 januari 2017, 15:09

Jag bidrar gärna ekonomiskt till Karlfredriks forskningsresa fill Rom.

Jag ser mycket gärna att SAF bygger upp en fond av frivilliga bidrag som sedan kan användas till att stödja sådana här saker + annat som rör vår historia.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Jan Owe
Inlägg: 29
Blev medlem: 1 maj 2015, 19:14

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av Jan Owe » 21 januari 2017, 17:29

Självklart är Vatikanens arkiv värdefullt och jag stödjer gärna Karl-Fredrik - och andra som har möjlighet att studera det. Arkivet är enormt stort och det gäller att veta vilka dokument man vill ha fram i förväg. Sen hittar man antagligen oväntade saker - som man kan tipsa andra om.
När det gäller att skapa en fond för sånt här, föreslår jag att reglerna för en sådan tas upp i en separat tråd. Men så länge vi bara skriver om finansieringen av just denna aktivitet, då kan vi vara kvar i tråden.
Jan

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av karlfredrik » 21 januari 2017, 18:43

Jag vill bara att vi skall vara tydliga om vem som äger copyright etc så att ingen känner sig lurad. Alltid bra att ha det på papper..
Det bästa vore sex veckor i Rom, det är svårt att beräkna exakt , men fyra veckor kan gå om man planerar väl. Vi får se vad som händer, finns pengarna så reser jag gärna. Bästa tid är jan-mars innan institutet är fullbokad.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av karlfredrik » 21 januari 2017, 22:44

Förra gången fick jag, efter att Stephanie på Svenska Rominstitutet gav grönt ljus, information om reglerna för att beställa fram dukument - men nu har jag glömt varifrån, jag får fråga runt lite.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av karlfredrik » 22 januari 2017, 14:41

Jag föreslår vi gör så här:
1. Vi bildar en ekonomisk förening.
2. Vi enas om uppdraget - källor i första hand före 1200 rörande Skåne/Danmark och Sverige. Resultatet redovisas i dagliganyhets brev tillgängliga för betalande medlemar..
3. Tiden - 8-12 veckor förslagsvis om inget annat framkommer, jan-feb (2018 eller 2019)för då är det möjligt att bo på Svenska Institutet..
4. Yngwe sätter upp en budget. Som jag nämnt är hyran 8500:- månad.. Någon av er i styrelsen kan kika på Norwegian, billigaste flygresa Köpenhamn-Rom. Kostnad för kopiering mm, mindre summor för lokala transporter, eventuella avgifter mm.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av Valdemar » 22 januari 2017, 18:57

Kanske bra att vara tydlig med vad som kommer prioriteras. Skåne är fantastiskt men för min del så skulle jag bara sponsra om Götaland ingår i sökandet. Förslagsvis allt som ligger innanför dagens svenska gränser?

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av anganatyr » 22 januari 2017, 19:34

karlfredrik skrev:Jag föreslår vi gör så här:
1. Vi bildar en ekonomisk förening.
2. Vi enas om uppdraget - källor i första hand före 1200 rörande Skåne/Danmark och Sverige. Resultatet redovisas i dagliganyhets brev tillgängliga för betalande medlemar..
3. Tiden - 8-12 veckor förslagsvis om inget annat framkommer, jan-feb (2018 eller 2019)för då är det möjligt att bo på Svenska Institutet..
4. Yngwe sätter upp en budget. Som jag nämnt är hyran 8500:- månad.. Någon av er i styrelsen kan kika på Norwegian, billigaste flygresa Köpenhamn-Rom. Kostnad för kopiering mm, mindre summor för lokala transporter, eventuella avgifter mm.
Problemet med en ekonomisk förening är allt pappersarbete med redovisning till Skatteverket = extra arbete + extra kostnader.


anber
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 september 2015, 22:53

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av anber » 22 januari 2017, 19:44

Skulle man inte kunna förenkla detta genom att publicera ett SWISH-nummer dit man betalade in sitt bidrag. På meddelanderaden skriver man typ "Vatikanen - anber". Det skapas ett subforum dit enbart betalande medlemmar får tillträde, där insamlingsinfo och resultat publiceras.
Återstår eventuella juridiska diskussioner...
Jag skulle villigt betala åtminstone 500 kr.
//anders

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av karlfredrik » 22 januari 2017, 20:16

Aganatyr, vilket är ditt alternativ till ekonomisk förening? Någon måste stå för utbetalning av pengarna, jag skall höra mig för..

Skriv svar