Vatikanens hemliga arkiv

Här kan du ta ut svängarna ordentligt, men lagar för uppförande gäller
karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av karlfredrik » 4 februari 2017, 20:09

Vi gör så här:
Vi bestämmer tiden till jan-feb 2019, så missar vi inga deadlines. Nu kan jag invänta resultat, och ändå förbereda ramarna för projektet.
En möjlighet var att "haka på" en redan existerande förening, en annan att ansluta till EUs projekt - jag skall kolla upp detta.

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av kalle_anka » 6 februari 2017, 00:33

Bästa kanske hade varit att skapa någon slags allmän historisk ideell förening i anslutning till det här forumet vilket även kan tänkas att användas i framtiden för olika ändamål, t.ex. föreläsningar och liknande där man även kan söka bidrag från RAÄ.

Angående Copyright så går ju detta att ordna också så det skulle passa alla parter, kanske att i detta fall föreningen skulle få tillbaka utlägg ifall det skulle publiceras t.ex. en bok eller liknande.

Jag har många gånger tänkt på detta att det måste finnas många dokument som ligger där nere i Vatikanen som ligger outforskat, även i koptiska- och ortodoxa kyrkor i öst och ett sådant här initiativ skulle gagna hela den historiska forskningen i Sverige under denna epok där historiker skulle börja försöka leta källor utanför Norden.

Pratar vi våren 2018/2019 skulle jag även kunna att tänka mig att åka med ett par veckor för att hjälpa till med och hålla alla här inne uppdaterade med nyhetsbrev och liknande.

Angående Copyright så går ju detta att ordna också så det skulle passa alla parter, kanske att den

Bästa initiativet jag hört på väldigt länge alla kategorier!

Edit: Skickat ett privat meddelande till dig KarlFredrik

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av karlfredrik » 6 februari 2017, 17:25

Nu när det börjar komma in pengar är det kanske dags att förtydliga:
Projektet gäller Sverige och Danmark Skåne, i första hand tiden fram till 1200.
Jag har satt tidsgränsen 6 veckor för det är den tid jag tror Stephanie på Svenska institutet kan ordna rum åt mig.
Översättningar från latin görs efter tiden i Rom, på nyhetsbreven finns sammanfattningar av resultatet.
Jag är fullt medveten om att det finns ännu ett Vatinarkiv i Paris, men jag tror den i Rom är den intressantaste.
Förslagsvis skall vår ideella förening handla om Svensk/Skånsk historia fram till och med medeltiden. Mycket gammalt forskningsmaterial från skriftliga källor från min forskning 1997-2012, som skulle också längre fram också ingå i någon publikation eller på nätet, eftersom mycket källmaterial aldrig tidigare översatts till svenska. Bara ett fåtal kan idag hitta och läsa dessa källor.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av karlfredrik » 8 februari 2017, 21:16

Jag fick följande på facebook:
[quote][/ Råd ham til at tale med Christina på Grafiska Museet i Helsingborg. Hendes afdøde mand, som havde skænket sit bogbinderi på Nørrebro i København til museet og viste det frem i nogle år, hvor han også uddannede Christina til bogbinder, havde et stort ønske, at se Vatikanets bibliotek og arkiv. Christina, som er en energisk tidligere lærerinde fra Malmø, kæmpede i et par år for at få arrangeret besøget, og da det lykkedes, fik de to uforglemmelige dage i Vatikanet, hvor der jo er bøger og manuskripter helt tilbage fra 300-tallet. Hvis din ven får tid, må han meget gerne kigge på manuskripterne om herulerne, som danske historikere har tabt interessen for. Svenskerne har aldrig haft den interesse, selv om de fleste af herulerne efter en eventyrlig 300-års folkevandring i 500-tallet nok endte i grænseegnen mellem Småland og Blekingequote]
Jag har även tagit reda på att det finns fonder som kan finansiera publicering

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av kalle_anka » 19 mars 2017, 05:56

Skönt att det börjar röra lite på sig, har det börjat tagits några kliv för att bilda en förening för ändamålet/forumet?

Bara namnet på forumet här är ju ett bra föreningsnamn.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av Starkodder » 21 mars 2017, 15:12

karlfredrik skrev:Jag fick följande på facebook:
[/ Råd ham til at tale med Christina på Grafiska Museet i Helsingborg. Hendes afdøde mand, som havde skænket sit bogbinderi på Nørrebro i København til museet og viste det frem i nogle år, hvor han også uddannede Christina til bogbinder, havde et stort ønske, at se Vatikanets bibliotek og arkiv. Christina, som er en energisk tidligere lærerinde fra Malmø, kæmpede i et par år for at få arrangeret besøget, og da det lykkedes, fik de to uforglemmelige dage i Vatikanet, hvor der jo er bøger og manuskripter helt tilbage fra 300-tallet. Hvis din ven får tid, må han meget gerne kigge på manuskripterne om herulerne, som danske historikere har tabt interessen for. Svenskerne har aldrig haft den interesse, selv om de fleste af herulerne efter en eventyrlig 300-års folkevandring i 500-tallet nok endte i grænseegnen mellem Småland og Blekingequote]
Jag har även tagit reda på att det finns fonder som kan finansiera publicering
Gäller det där okända herulmanuskript eller kända?

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av karlfredrik » 22 mars 2017, 22:01

Dokumenten noterades av några danska forskare som ansåg dem ointressanta utifrån dansk historia. Deras innehåll är okända för övriga

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av karlfredrik » 22 mars 2017, 22:10

Något spår av Christina på grafiska hittar jag inte

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av Bäckahästen » 23 mars 2017, 06:12

Vad skönt att projektet rullar vidare. Jag ser verkligen fram emot resultatet av detta. :D

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av anganatyr » 2 juni 2017, 19:30

För den nyfikne så jobbas det med resan bakom kulisserna.

Bild
Bild
Bild

Skriv svar