Vatikanens hemliga arkiv

Här kan du ta ut svängarna ordentligt, men lagar för uppförande gäller
Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av Starkodder » 20 januari 2017, 17:54

karlfredrik skrev:För några år sedan kunde jag genom Svenska Rominstitutets förmedling få tillgång till tidigare hemligstämplade dokument rörande Skånes och Danmarks medeltid från c:a 700-tal och framåt, men som ett ödets ironi sprack finansieringen så det rann ut i sanden. För att komma in måste man ha ett dokument från ett autoriserat museum där man försäkrar ett och annat.
Menar du allvar? Skulle det finna oupptäckta dokument gällande Skånes 700-tal?

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av karlfredrik » 20 januari 2017, 18:00

Jag kan inte garantera något, men det finns ett stort antal dokument som aldrig publicerats eller översatts om Danmark/Skåne. En norsk forskare hittade en mängd okända källor om tidig norsk medeltid här om året i Vatikanarkivet..
Danmarks/Skånes arkiv har tydligen inte publiceras eller översats, må våra danska korregera mig om jag har fel..
Problemet med källforskning är att man ionte vet på förhand vad man hittar.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av Yngwe » 20 januari 2017, 18:16

Rent praktiskt skulle vi kunna ordna en insamling här på forumet. Kickstarter har förvisso en mycket större potential för att samla pengar, men frågan är hur mycket som behövs?

Och istället för att skicka e-mail skulle dagens resultat kunna postas här på forumet. Förslagsvis då i en sluten grupp som är tillgänglig för de som bidragit ekonomiskt till föreningen

Det är bara ett förslag, men det finns iallafall möjligheter och tekniskt stöd för att ordna det här.

Själv bidrar jag gärna med en tusing eller två för ett sådant projekt.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av Bäckahästen » 20 januari 2017, 20:48

Otroligt fascinerande! Jag bidrar gärna med en slant! :D
Buss på arkiven karlfredrik!

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av karlfredrik » 20 januari 2017, 21:55

Först ekonomin:
Flygresa Köpenhamn-Rom med Norwegian: Troligen kring 1000:-lappen
Hyra på Svenska Institutet för två månader (?) Har jag inte fått fram men låt oss för säkerhets skull tänka kr 8000:-
Övriga kostnader: Kanske en 1000:- lapp
Gissningsvis kr 12000:-, för säkerhets skull kr 14 000 sammanlagt.
Det juridiska: Det måste finnas ett juridisk bindande avtal vad jag skall göra för pengarna. Om publiseringen i bokform skulle ge överskott, hur fördelas överskottet? (Jag antar att om jag får fram några okända källor bör det spridas längre än till medlemmar av forumet-)
Eftersom Svenska Rominstitutet är med och arrangerar detta ger det en officiell prägel.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av karlfredrik » 20 januari 2017, 22:00

För er som inte är insatta i latinsk källforsking : dessa har i stor utsträckning ignorertats för att forskare inte har tillräckliga latinkunskaper, och staten har varit ovillig att anställa någon latindocent till forskningen.
På statsarkivet i Lund exempelvis, finns en hel låda med oöversatta latinska dokument. Jag blev erbjuden att översätta dem - för praktikantlön. Jag tycker inte om lönedumping så jag tog inte jobbet.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av karlfredrik » 20 januari 2017, 22:20

Kostnad en månad på Svenska Institutet: kr 8500:
http://www.isvroma.it/public/New/index. ... Itemid=247
Jag ger i uppdrag till Agentyr och Yngwe att reda ut om det finns realistiska möjligheter att få ihop pengarna. Kanske kan det klaras på 6 veckor, det beror på hur mycket material som finns :o

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av karlfredrik » 20 januari 2017, 22:34

Finns inget billigare i Rom. Minsta tid för att hitta något är en månad, det är knappast lönt att lämna spännande källmaterial oöppnat om jag först är i Rom.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av Yngwe » 21 januari 2017, 00:17

Man kan förviso jobba med juridiska avtal och motsvarande. Men man kan också jobba med tilltro, moral och ideal.

För min del Karlfredrik, kan jag gärna bidra med att sponsra dig i detta projekt utan andra förbehåll att du delar material med mig på något vis. Om du sen ger ut en bok och tjänar storkovan är det dig väl unt.

Som jag ser det är det inga som helst problem med att få ihop de pengar du säger behövs.

Du har redovisat beräknade kostnader på ca 14000:- kr, men i dom har du bara tagit med resa och boende. Jag antar att du behöver äta också och att det inte är helt enkelt att laga sin egen mat under dessa omständigheter. Jag skulle därför föreslå en målsumma om minst 20000:- kr

Så frågan är, kan vi få ihop det med forumets medlemmar?

Gnejs
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 september 2015, 08:20

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av Gnejs » 21 januari 2017, 08:48

Hallå alla..Jag är en sån där medlem som intresserat följer era diskusioner, men vanligen inte skriver något själv. Tycker det här låter väldigt intressant och bidrar gärna med en mindre summa. Kanske det finns fler som jag där ute som kan skriva ett litet meddelande här så vi får en indikation om hur intresset ser ut?

Skriv svar