Forntida verktyg
Forntida verktyg
Finns det någon som idag tillverkar och säljer rekonstruktioner av forntida verktyg?
-
Re: Forntida verktyg
Yxor finns i alla dess former eftersom de används än idag.
Gränsfors och Wetterlinds ör tvp aom har bra sortiment - jag gissar att su kommer att gilla Gränsfors yxor mest...
Thomas
Gränsfors och Wetterlinds ör tvp aom har bra sortiment - jag gissar att su kommer att gilla Gränsfors yxor mest...
Thomas
Historia är färskvara.
Tack Carl Thomas. Gränsfors bruk har jag varit inne på tidigare. Riktigt bra grejer, men riktigt dyra. Men det finns fler verktyg än just yxor som tex spånhyvlar, profiljärn, skedborr mm mm. Det hade varit riktigt intressant att få arbeta med dessa verktyg och på så sätt förstå vad dåtidens människor hade för förutsättningar att skapa alla de konstföremål som de gjorde, med så enkla medel.
-
Det finns säkert en smed i trakten där du bor, tala med smeden, han kan säkert tillverka verktyg till dig
Thomas
Thomas
Historia är färskvara.
Eller gå på bonna-aktion och köp äkta grejer. mycket av det på bilderna känner jag igen från verkstan på släktgården...
Ja, jag får nog göra så. Jag har varit i kontakt med Gränsfors bruk och många av yxorna är det en beställningstid på två år.
-
Jag är ju konstsmed. Jag har haft utställningar i samarbete med Historiska muséet.
Jag har en hel del vikingatida verktyg kvar, yxor, hyvlar stämjärn m.m. Har också en del vikingatida rekonstruktioner kvar som vapen, verktyg, smycken och husgeråd. Jag har gått i pension så det blir knappast mer historiskt smide.
Ni kan få bilder om ni vill. Detta är inte billigt skit utan smiden av högsta klass !
Jag har en hel del vikingatida verktyg kvar, yxor, hyvlar stämjärn m.m. Har också en del vikingatida rekonstruktioner kvar som vapen, verktyg, smycken och husgeråd. Jag har gått i pension så det blir knappast mer historiskt smide.
Ni kan få bilder om ni vill. Detta är inte billigt skit utan smiden av högsta klass !
Kolla KG Lindblads utbud. KG är lärare i smide på Bäckedals fhs där inriktningen är äldre smide/verktyg. KG har även egen smedja med verktygsproduktion:
http://www.hammarede.com/
http://www.hammarede.com/
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.
Tack för länken, Leif!!!
Verkar vara bra grejer och bra priser.
Verkar vara bra grejer och bra priser.
Jag har hittat ett skavjärn som påminner om de arkeologiska fynden.
Skavjärn
Skavjärn