Fynd via karttjänster

Här kan du t ex diskutera tillämpning av Kulturminneslagen, gravplundring och museiarbete.
Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fynd via karttjänster

Inlägg av Starkodder » 18 september 2016, 18:11

Till vilka folk hörde egentligen Visingsöborna på järnåldern? Var de östgötar, västgötar, smålänningar, eller något annat?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Fynd via karttjänster

Inlägg av Yngwe » 18 september 2016, 18:53

Starkodder skrev:
Yngwe skrev:Saken är den att här äter Vättern dm om året på ön, upp till halvmetern talas det om i äldre dokument. Det tas upp eftersom bönderna fölrorade mark till sjön och ville ha motsvarande skattelättnader... Visingsö krymper alltså betänkligt på grund av sjööverstjälpning och erosion.


Det innebär att "fyrkanten" förmodligen låg på land för tusen år sedan...
Om platsen var på land, så borde det väl inte synas något på sjöbotten?? Utveckla.

Märkligt är det, men å andra sidan ligger bronsålders-rösen i Huskvarna-viken på nästan fem meters djup....


Jag vet inte riktigt hur det funkar, men skulle man kunna tänka sig om fyrkanten låg ovanpå låt säga en meters jordlager, och att allt sen hamnar i vattnet där jorden allt eftersom försvinner, så bevaras ändå fyrkantens form trots att den kanske sjunkit en meter från ursprunglig nivå....?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Fynd via karttjänster

Inlägg av Yngwe » 18 september 2016, 18:54

Starkodder skrev:Till vilka folk hörde egentligen Visingsöborna på järnåldern? Var de östgötar, västgötar, smålänningar, eller något annat?

Visingsö tillhör under medeltid ett av smålanden, Vista, men har starka band till Östergötland

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fynd via karttjänster

Inlägg av Starkodder » 18 september 2016, 19:44

Yngwe skrev:
Starkodder skrev:
Yngwe skrev:Saken är den att här äter Vättern dm om året på ön, upp till halvmetern talas det om i äldre dokument. Det tas upp eftersom bönderna fölrorade mark till sjön och ville ha motsvarande skattelättnader... Visingsö krymper alltså betänkligt på grund av sjööverstjälpning och erosion.


Det innebär att "fyrkanten" förmodligen låg på land för tusen år sedan...
Om platsen var på land, så borde det väl inte synas något på sjöbotten?? Utveckla.

Märkligt är det, men å andra sidan ligger bronsålders-rösen i Huskvarna-viken på nästan fem meters djup....


Jag vet inte riktigt hur det funkar, men skulle man kunna tänka sig om fyrkanten låg ovanpå låt säga en meters jordlager, och att allt sen hamnar i vattnet där jorden allt eftersom försvinner, så bevaras ändå fyrkantens form trots att den kanske sjunkit en meter från ursprunglig nivå....?
Trangression snarare än erosion då kanske? Den mörka rektangeln är väl djupare vatten? Vilket antyder någon form av försänkning typ hamn med vall runt. Går det inte att snorkla?

Vista känner jag väl, har sommarstuga där. Då var väl inte Visingsöborna äkta götar.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Fynd via karttjänster

Inlägg av Valdemar » 18 september 2016, 20:45

Sen finns det två kända konstruktioner som legat ute i vatten. Tingstäde från 1100-talet och Tulebo från 300-talet.

http://minnen.molndal.se/platser/iframe ... borgen.htm

Det finns prisvärda undervattenskameror att köpa på nätet. En början är att köra över med ett riktigt bra ekolod eller en side scan sonar..

Det finns en anställd marinarkeolog anställd på Vänermuseet som har all nödvändig utrustning. Köp en konsultdag av honom så har du svar på om det är något. Kanske kan samla in pengar i denna grupp.

Motsvarande arkeolog finns på Bohusläns Museum..

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Fynd via karttjänster

Inlägg av Yngwe » 18 september 2016, 21:17

Starkodder skrev:
Yngwe skrev:
Starkodder skrev:
Om platsen var på land, så borde det väl inte synas något på sjöbotten?? Utveckla.

Märkligt är det, men å andra sidan ligger bronsålders-rösen i Huskvarna-viken på nästan fem meters djup....


Jag vet inte riktigt hur det funkar, men skulle man kunna tänka sig om fyrkanten låg ovanpå låt säga en meters jordlager, och att allt sen hamnar i vattnet där jorden allt eftersom försvinner, så bevaras ändå fyrkantens form trots att den kanske sjunkit en meter från ursprunglig nivå....?
Trangression snarare än erosion då kanske? Den mörka rektangeln är väl djupare vatten? Vilket antyder någon form av försänkning typ hamn med vall runt. Går det inte att snorkla?

Vista känner jag väl, har sommarstuga där. Då var väl inte Visingsöborna äkta götar.

Jag tror inte det mörka området är djupare utan bara en annan struktur. Men sånt ska givetvis kollas upp. Hamnbassäng är ju intressant, men på fel sida ön känns det som....

Visst kan man snorkla, är nog precis lagom djupt för det, men det kräver nog bra väder.

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Fynd via karttjänster

Inlägg av kalle_anka » 1 januari 2017, 10:51

Hittade detta nu när jag kollade runt området där jag jobbar. Var länge sedan jag använde fornsöks tjänst nu men tänkte eventuellt gå förbi nu på lunchen och titta om det är någon slags BMX-bana eller liknande. Fornlämningen med stor ring upp till höger är "plats med tradition, eventuellt offerplats" ovanför är fossilåker. Och fornlämningen med lilla pricken är ett stridsvärn så kanske har det något med det att göra.
Fornminne-11.JPG
Fornminne-11.JPG (282.69 KiB) Visad 7103 gånger
Fornminne-1.JPG
Fornminne-1.JPG (311.26 KiB) Visad 7103 gånger

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Fynd via karttjänster

Inlägg av kalle_anka » 30 juli 2018, 10:35

Hittade dessa för ett tag sedan strax norr och nedanför en fornborg, tyckte det var intressanta stenformationer som är markerade med en cirkel och en fyrkant detta syns då man har avverkat skog precis nedanför berget. Är det bara jag eller är det någon annan som ser detta?
Har vi någon som bor i området tro?

Edit: http://www.bilddump.se/bilder/201807301 ... 63.115.jpg
Länk då infogade bilden blev liten
Runtuna-Nyköping-morän-fornborg-markeringar.jpg
Runtuna-Nyköping-morän-fornborg-markeringar.jpg (516.07 KiB) Visad 6820 gånger

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Fynd via karttjänster

Inlägg av Carl Thomas » 30 juli 2018, 20:45

Det verkar vara någonting på båda platserna du märkt ut, den blå har formen av ett långhus med tillbyggnad - men måtten kan utesluta detta...det eld området har någonting med stenar i raka linjer med "vöggar" i 90 grader vilket naturen ogillar att skapa - så det kan vara wtt gammalt torp eller fäbod?

Thomas
Historia är färskvara.

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Fynd via karttjänster

Inlägg av kalle_anka » 7 oktober 2020, 13:25

Skulle detta kunna vara något? På historiska flygfoton syns det mer en struktur. rätt exakt 120 meter i diameter. Idag är det rätt sönderplöjt runtomkring. Väldigt mycket fornlämningar i området.

Fynd.jpg
Fynd.jpg (90.64 KiB) Visad 5729 gånger
fynd2.jpg
fynd2.jpg (67.47 KiB) Visad 5729 gånger
fynd3.jpg
fynd3.jpg (66.18 KiB) Visad 5729 gånger

Skriv svar