Landets museer ändrar kurs

Här kan du t ex diskutera tillämpning av Kulturminneslagen, gravplundring och museiarbete.
Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Landets museer ändrar kurs

Inlägg av Jerrark » 9 mars 2016, 18:26

En kursändring är på gång hos landets museer. Nu skall de spegla det mångkulturella samhällets kulturarv.
Anders Lidström, styrelseordförande för Västerbottens museum i Umeå, ser en stor utmaning i hur man ska kunna vara relevanta för för besökare även i framtiden.

– Framtidens västerbottning kommer att i större utsträckning ha rötter i andra länder än vad dagens västerbottning har. Vi måste också skapa utrymme för de människor som kommer hit att berätta sina berättelser för att på så sätt bidra till ett fungerande demokratiskt samtal, säger Anders Lidström.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6382680


Gamla normer skall ifrågasättas:

Vithetsnorm är museernas nya musa
http://www.svd.se/vithetsnorm-ar-museernas-nya-musa

Vad tycker ni att våra museer (främst då våra historiska museer, Nationalmuseum och liknande) skall spegla, det globala samhället och nutidshistorien, samt moderna politiska strömningar eller det gamla nordiska kulturarvet?

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Landets museer ändrar kurs

Inlägg av karlfredrik » 9 mars 2016, 18:49

Invandrere speglar tiden efter 19760, men inte på bekostnad
av äldre material. Dock kan vikingatida och medeltida kontakter med Kalifatatet ha intresse

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Landets museer ändrar kurs

Inlägg av Carl Thomas » 9 mars 2016, 19:30

Ett museums uppgift måste väl vara att åskådliggöra tider som har varit - inte försöka spegla framtiden...?

Invandrarnas historia åskådliggörs i deras hemländer på de museer som finns där.

Men, vi har haft stora grupper invandrare förr. Deras historia är också vår historia. Tyskar, Holländare, Engelsmän, Skottar, Valloner, osv som invandrade till Sverige ingår i vår historia. På samma sätt kommer, i framtiden, nuvarande grupper invandrare bli en del av vår historia.

Museer skall inte ta fram skillnader eller bidra till att invandrare bildar öar med annan kultur - i vår kultur. Sådant leder till konflikter och kanske krig på sikt.

Vad vår historia lärt oss är att invandrare växer in i det Svenska samhället och bidrar till samhällets utveckling på ett naturligt sätt. Detta är en process som tar några generationer.

Vi alla har minst en invandrare som förfader bland andra fördäder. DET tycker jag är museets uppgift att forska om samt att informera om. Kanske ör det till och med museets ansvar att informera om.

Jag har en Tysk förfader från 1500 talet. Han startade tre bergsbruk, uppfann blåsbälgen och blev med tiden bergmästare. Han integrerades in i vårt samhälle - samt bidrog till att utveckla vårt samhälle. Han är en del av vår Svenska historia.

Vår kultur är alltså en kultur som vuxit fram under lång tid - och där många andra kulturer har bidragit med delar av sin kultur - till den kultur vi har idag, det vi ser som vår Svenska kultur.

DET tycker jag att museer skall informera om. Alltså erfarenheter i vår historia om invandring och vad som historiskt hände med de som vandrat in i vårt land. DET är en stor uppgift som kan bidra till större förståelse och acceptans både hos de som är nya invandrare - och de som redan bor här.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Landets museer ändrar kurs

Inlägg av Yngwe » 9 mars 2016, 22:25

Visst finns det mycket mer att visa än bondgårdar från 1800-talet, det kan dom ju ha rätt i. MEn mig veterligen finns det massor av andra museer. Det finns rallarmuseum och bruksmuseum och flottingsmuseum och så finns det raggarmuseum och finnbygdsmuseum och disco-museum...

Kort sagt så kan jag inte förstå varför just de som visar en del av vad som ändå var en mycket stor del av vårt samhälle ska få stryka på foten? Eller menar dom att bruksmuseerna också ska bort?

Med en mycket banal jämförelse skulle jag vilja fråga beslutstagare hur de tänker när de kommer till en trevlig ort på sin semester. Vill dom ta veta mer om den platsen och eller föredrar dom en utställning som istället påtalar dess alldaglighet genom att banalisera dess historia.

Riv gamla stan vet ja, det är ju också bara ett museum över hur folk hade det förr......

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Landets museer ändrar kurs

Inlägg av Jerrark » 11 mars 2016, 15:16

En ledare från Göteborgsposten tar också upp detta ämne

Adam Cwejman: Rör inte mitt kulturarv
http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkr ... -kulturarv

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Landets museer ändrar kurs

Inlägg av Jerrark » 14 maj 2016, 15:23

Litteraturvetaren och kulturskribenten Johan Lundberg uttrycker kritik mot och oro inför förändringarna i sin bok: Det sista museet. Reflektioner om identitetspolitik, kultur och integration (Timbro förlag 2016)

Här diskuteras hans bok i radions P1:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6430010

Skriv svar