NPM på RAÄ
Postat: 30 januari 2017, 09:29
Vi som arbetar med uppdragsarkeologi på tjänstemannanivå känner av NPM (New Public Managemant) ordentligt. Tanken är att allt skall bli effektivare, billigare och mer transparent. I praktiken blir det mer administration och mindre tid för ren arkeologi. Kort sagt, våra möjligheter att skapa och förmedla ny och relevant kunskap om vårt kulturarv minskar. Rent statistiskt kan detta beläggas genom att studera hur mycket arkeologiska resultat som publiceras i tidskrifter och böcker. Sedan Föreskrifterna för uppdragsarkeologi skärptes upp för 8-9 år sedan har publiceringarna minskat, i mitt verksamhetsområde i västsverige kan vi se en 20%-g minskning (KBs biblioteksdatabas LIBRIS* är det verktyg jag använt). Inte för att vi gräver mindre, för det gör vi knappast, utan för att pengar och tid äts upp av administrativa pålagor där det känns som om ytterligare "måsten" tillförs varje år.
I allmänhet brukar detta skyllas på chefer som inte förstår verksamheten och därför kräver mätbara parametrar för att kunna följa upp och utvärdera den verksamhet de styr över men inte förstår:
http://www.svd.se/fel-nar-medlen-gors-t ... management
_____________
*LIBRIS är lämpligt att använda då alla pliktleveranser finns registrerade där. Det ger oss ett entydigt och över tid jämförbart statistiskt underlag att utgå ifrån.
I allmänhet brukar detta skyllas på chefer som inte förstår verksamheten och därför kräver mätbara parametrar för att kunna följa upp och utvärdera den verksamhet de styr över men inte förstår:
Och konkretiserar vi det genom att studera vår ansvarsmyndighet, Riksantikvarieämbetet så blir man lätt mörkrädd:” Det kan förefalla märkligt, men faktum är att ett antal offentliga organ i dag odlar en oförmåga att utföra sin kärnverksamhet, vare sig det handlar om myndighetsutövning, utbildning, forskning, förvaltning, museal verksamhet eller vård och omsorg.”
Citaten kommer ur denna debattartikel:” Riksantikvarieämbetet söker en enhetschef inom digitalt kulturarv som ”ska ha en akademisk examen och kunskap om samhällets digitalisering” medan ”erfarenhet från kulturarvsområdet är önskvärd men inte nödvändig”. Samma myndighet söker också en avdelningschef till informationsavdelningen ”med relevant akademisk utbildning och omfattande erfarenhet av informationshantering/digitalisering” där det endast är ”önskvärt med intresse för kulturarvsfrågor”.”
http://www.svd.se/fel-nar-medlen-gors-t ... management
_____________
*LIBRIS är lämpligt att använda då alla pliktleveranser finns registrerade där. Det ger oss ett entydigt och över tid jämförbart statistiskt underlag att utgå ifrån.