Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Här kan du t ex diskutera tillämpning av Kulturminneslagen, gravplundring och museiarbete.
Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Carl Thomas » 9 november 2015, 00:03

Olle, jag lovar, jag trollar inte :)

Tack för informationen!

Thomas
Historia är färskvara.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Wurner » 27 november 2015, 14:24

När den här tråden startade var jag skeptisk och jag är det till viss del fortfarande. Men att privatpersoner kan få tillstånd att göra avsökningar i begränsade områden under begränsad tid i samarbete med arkeologer är jag helt för efter att ha läst denna artikel av Bengt Nordqvist:
Från Samarkand till Göta älv.

Mer sånt, tack! :mrgreen:

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Bäckahästen » 28 november 2015, 07:30

Helt rätt! Mer samarbete mellan proffs och amatörer. :D

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av anganatyr » 17 augusti 2016, 16:14

Nytt om metalldetektering i Finland.
http://www.degruyter.com/view/j/opar.20 ... format=INT

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Opager » 4 september 2016, 11:50

Jag och några andra amatörer här i Skåne fick tillfället att hjälpa en arkeolog med att söka av flera områden på en åker. Arkeologen fixade alla tillstånd och talade om var han tyckte vi skulle söka efter metall.

Vad vi hittade var järnskrot från jordbruksmaskiner och aluminiumburkar.

Trots resultatet är detta en viktig erfarenhet för oss amatörer jämfört med att gå på badstränder. Det var dessutom spännande.

Jag tror att man måste ha en detektor i prisklassen 6-8 tkr minst. Hade med en billigare variant som inte gav några vettiga resultat. Däremot fungerade min X-Terra 705 perfekt.

Vi amatörer kan hjälpa arkeologer med förundersökningar genom att gå igenom områden som skall grävas ut ett år tidigare. Uppdragsundersökningar som görs, när områden skall bebyggas, tvingas ibland att bortprioritera delar av områden, som kan vara intressanta. Även här kan vi hjälpa till.

Opager


Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Valdemar » 6 september 2016, 19:58

Tråkigt?
Var det tråkigt att de gjorde fyndet?
Är det tråkigt att finska myndigheter verkar lika vettlösa som Svenska?
Är det tråkigt att intresserade individer som obetalt hjälper forskningen framåt misstänkliggörs?
Är det tråkigt att svensk (och tydligen finsk) järnåldersforskning står och stampar medan man i Danmark går framåt oerhört snabbt via samarbete mellan amatörer och forskare?

Om några år kommer man ha så mycket mer fynd räddade i Danmark (de plöjs sönder mm i Sverige) att vi inte kan relatera länderna till varandra arkeologiskt och forskningsmässigt. Det kommer framstå som att befolkningen(kulturen) var oerhört mer omfattande i Danmark. Om man i Sverige förstår detta om trettio år kommer en stor mängd av de artefakter som myndigheten velat "bevara" i marken att vara borta pga försurning, intensivt jordbruk och djupare plogning.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av anganatyr » 7 september 2016, 17:20

Ja, det är väl tråkigt att de grävt sig ner till fyndet och på så sätt grävt sönder en del av kontexten där föremålet ligger. Kontexten kan ju många gånger vara intressantare än själva föremålet. Utan kontext så blir föremålet just ett föremål, och inget mer. Det som grävts sönder går ju inte att laga, utan är borta för alltid.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Valdemar » 7 september 2016, 18:11

Ja det är tråkigt.
Fast detta problem är ju inte i närheten av problemet med att föremål inte räddas och konserveras i länder som Sverige, de ligger kvar och förstörs. Vi plöjer och gräver sönder oerhörda mängder föremål i Sverige varje år. Så om en friare lagstiftning innebär en och annan försummelse från amatörer så är det en "piss i Mississippi" jämfört med förstörelsen i ploglagren. :cry: :evil: :x

Se er bara omkring i er närhet. Varje gård med namn med ändelser som - by, -landa, -inge, -hem, -lösa etc lär gå tillbaka till järnåldern. Kontrollera på historiska kartor var de låg före industrialismen. Se sedan på platser som bebyggts efter exempelvis 1980-talet. Ofta finns inte ett enda fynd från dessa platser i FMIS. Det har garanterat funnits föremål som mynt, sländtrissor, vikter mm på dessa platser. Allt det är borta och förstörelsen fortsätter idag, då kontinuerliga (=många) avsökningar inte görs före exploatering. Man kan behöva gå över en yta många gånger för att göra ett fynd med detektor. Det finns inte på kartan att man lägger den nödvändiga tiden på detektering vid en exploatering. Dessutom är de flesta arkeologerna mycket sämre än amatörer på själva hantverket.

Tänk på att dagens arkeologer till 99.9% arbetar som konsulter vid exploateringar. Någon fri forskning från museer etc finns i princip inte. Alla fynd jag känner till (Västra Götaland) som ligger utanför exploateringar har i princip en stor komponent detektering/amatörer att tacka för sina resultat.

Sammanfattningsvis är vår lagstiftning ett av de största hoten mot arkeologisk forskning och antikvariskt bevarande.

Användarvisningsbild
iznogoud
Inlägg: 41
Blev medlem: 1 maj 2015, 08:38

Private arkæologiske fund drukner i succes

Inlägg av iznogoud » 27 oktober 2016, 12:54

I Danmark tycks metalldetektering fungera bra, beror det på en högre betalning/ersättning för fynden?

http://videnskab.dk/kultur-samfund/priv ... r-i-succes

Skriv svar