Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Här kan du t ex diskutera tillämpning av Kulturminneslagen, gravplundring och museiarbete.
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Bäckahästen » 10 maj 2015, 13:02

I en annan tråd var det på tapeten att den svenska lagstiftningen om metalldetektering var fel och bör ändras. Vad finns det för argument för och emot?

Anton
Inlägg: 32
Blev medlem: 2 maj 2015, 22:39

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Anton » 10 maj 2015, 14:25

Jag tycker inte det. Jag ser inga fördelar med det.

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av History freak » 10 maj 2015, 14:27

Hmm.......lustigt. Skrev just om detta och när jag lade in tråden såg jag att Bäckahästen hunnit före mig med några minuter. Så det kan bli. Nåväl jag flyttar över mitt inlägg till den som hann först och raderar min tråd.

I Danmark är det i stort sett fritt fram att använda metalldetektorer, men i Sverige hindrar lagstiftningen att de används utan ett krångligt förfarande. Framför allt i Danmark ser vi hur fyndmaterialet har ökat väldigt sedan detektorerna började få användas av gemene man. Detta i en tid då plöjning försurning och andra miljöfaktorer förstör de i jorden liggande resterna av våra förfäder.

Är det inte bättre att de hittas av intresserade, ger oss mer information om tider vi vet ganska lite om och låter oss finna dem innan de förstörs ? Förändringar är tydligen på gång med nya lagförslag. Vet ni hur det ligger till med detta och vad vi kan förvänta oss ?

Jag skulle definitivt skaffa en metalldetektor omgående om lagstiftningen ändrades

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Carl Thomas » 10 maj 2015, 15:02

Jag är för att lagen ändras.

Jag är emot att de släpps helt fritt. Någon form av licens, i alla fall registrering, tycker jag skall finnas.

När en metalldetektor används skall, före användandet en skylt sättas upp med namn och personnummer på användaren samt hans licensnummer - och vem som helst skall kunna avkräva användaren legitimation.

Lagen bör innehålla ett högt straff om fornfynd inte registreras.

Klart är att de idag används illegalt. Det som då hittas försvinner helt.

Thomas
Historia är färskvara.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Wurner » 10 maj 2015, 15:10

Är det inte redan idag så att det görs fler fynd än vad man hinner analysera? Alltså, flaskhalsen i systemet är inte utgrävningstakt utan efterarbete? Är det så tycker jag nog att när det väl ska grävas kan det göras av proffs.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Yngwe » 10 maj 2015, 17:25

Wurner skrev:Är det inte redan idag så att det görs fler fynd än vad man hinner analysera? Alltså, flaskhalsen i systemet är inte utgrävningstakt utan efterarbete? Är det så tycker jag nog att när det väl ska grävas kan det göras av proffs.
Det beror ju på vad man vill uppnå och vad man vill motverka.

Om man redan har för mycket att analysera, och inte skulle hinna med mer, så varför ska föremålen alls skyddas enligt lag? Enda rimliga anledningen är att man vill ha kvar möjligheten att analysera och visa upp när man får möjlighet, och då menar man tydligen att föremålen är bäst skyddade där dom ligger, utsatta inte bara för plundrare utan även för lantbrukets och skogsbrukets maskiner, mindre omfattande markarbeten och dylikt.

Man skulle gärna vilja se underlaget som ligger till grund för en sådan slutsats, men i ärlighetens namn tror jag inte att det finns något vettigt sådant. det framstår väl som rätt troligt att varje underökning skulle komma fram till att föremålen trots allt är bättre skyddat i en hylla i väntan på undersökning....

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av History freak » 10 maj 2015, 17:51

Wurner skrev:Är det inte redan idag så att det görs fler fynd än vad man hinner analysera? Alltså, flaskhalsen i systemet är inte utgrävningstakt utan efterarbete? Är det så tycker jag nog att när det väl ska grävas kan det göras av proffs.
Men då tar du inte hänsyn till att det inte finns pengar för proffs att göra jobbet och under tiden så förstörs fynden snabbt av plöjning och dagens miljöförstöring. Jag tycket att CT:s förslag är bra.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Bäckahästen » 25 maj 2015, 05:55

I en annan tråd så visades ett fynd av en blyplatta med runor på som hittats av en dansk amatör med metalldetektor. Är det någon som vet hur den danska lagstiftningen ser ut och fungerar?

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Leif » 25 maj 2015, 07:26

Som jag förstår det är det inte ovanligt att detektoramatörer tar sig rätt stora friheter utöver de tillstånd länsstyrelsen gett. Får en känsla av att det spelas "ovetande" i syfte att slippa avbryta sökandet när en misstänkt fornlämning påträffas.

Att det finns en konfliktyta detektoramatörer vs länsstyrelsen/myndighet är helt uppenbart. Hur den skall lösas på ett för båda tillfredsställande sätt förstår jag inte. Inte utan att stora resurser tillförs.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Olle
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 maj 2015, 09:35

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Olle » 25 maj 2015, 10:09

Leif skrev:Som jag förstår det är det inte ovanligt att detektoramatörer tar sig rätt stora friheter utöver de tillstånd länsstyrelsen gett. Får en känsla av att det spelas "ovetande" i syfte att slippa avbryta sökandet när en misstänkt fornlämning påträffas.

Att det finns en konfliktyta detektoramatörer vs länsstyrelsen/myndighet är helt uppenbart. Hur den skall lösas på ett för båda tillfredsställande sätt förstår jag inte. Inte utan att stora resurser tillförs.
Det där är bara struntprat. Om du mot förmodan har något som styrker ovan påstående får du givetvis presentera detta, annars kan du skippa att sprida grundlösa vadringssägner som göder fördomar.

Alla vill göra rätt för sig, och om du hade en inblick i den svenska metallsökarhobbyn hade du vetat att man tar ett långtgående gemensamt ansvar för att KML ska efterföljas av alla. Detta innebär både att hjälpas åt att identifiera svårbestämda fynd för att allt ska rapporteras, och att upplysa om vad som kan vara en indikation på fornlämningar. Dessa sidor besöks dagligen av arkeologer som hjälper till med detta, men hobbyn har också en gedigen kunskapsbank inom sina egna led.

Du kanske har misstolkat KML? Fornfynd är inte fornlämningar. Fornfynd kan dock däremot i undantagsfall vara en indikation på fornlämning. Enligt KML ska fornfynd rapporteras "snarast", vilket är en flexibel tidsram som kan styras av överenskommelser med din handläggare på Länsstyrelsen. Vid påträffad fornlämning eller indikation på sådan, såsom hopade fynd etc. ska man givetvis avbryta arbetet och rapportera fyndet omedelbart i endlighet med KML. Drygt 99% av alla inrapporterade fornfynd genererar inget intresse hos kulturmiljövården, något annat vore väl konstigt med en så pass sentida gräns för vad som är ett fornfynd? Den absoluta majoriteten av våra fornfynd är relativt sentida, vardagliga lösfynd såsom ensamfunna mynt, knappar, spännen och dylikt.

Inom hobbyn gör man stora ansträngningar för att alla ska vara med på tåget, alltså förstå och följa KML och andra bestämmelser, medan lagöverträdelser är tabu och rapporteras till lämplig myndighet. Det är givetvis en utmaning att få alla nyfrälsta individer att förstå KML, det är ju en förskräckligt märkligt utformad lagtext. Tänker då främst på paragrafen som förbjuder dig att tänka vissa tankar i samband med att du utövar din hobby inom ett av Länsstyrelsen godkänt sökområde. Det är inte tillåtet att ha ambitionen att hitta en skilling från 1820, men det är däremot inga problem att hitta samma mynt om det inte var din avsikt, förutsatt att du sköter din rapportering.

Låter det förvirrande? Japp. Detta är en verklighet vi som utövar hobbyn behöver lära oss att hantera. Vi gör stora ansträngningar för att att ska ske "by the book". Man inser vilka problem det ställer till om någon inte skulle sköta sig, och hobbyn har därmed en inbyggd självsanering som heter duga. Om du har någon befogad kritik får du givetvis återkomma, men grundlösa påståenden och fördomar börjar bli tröttsamt att höra.
Senast redigerad av 1 Olle, redigerad totalt 25 gånger.

Skriv svar