Vikingarnas slavhandel

Här kan du diskutera filmer och tv-program som rör arkeologi och historia.
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vikingarnas slavhandel

Inlägg av Yngwe » 25 oktober 2021, 22:51

Det som går att göra är ju att sätta upp modeller för att se när slavar verkligen fyller en funktion, när de är någon slags biprodukt och när de bara är en belastning.

Det lär t.ex. skilja sig rätt rejält åt men an än närmast fulletablerad slättbygd i Östergötland och ett nykoloniserat Island.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Vikingarnas slavhandel

Inlägg av Kungsune » 26 oktober 2021, 10:44

Ja, det tror jag också.
Det är nog ingen slump att västgötarna kunde släppa ststemet först.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vikingarnas slavhandel

Inlägg av Yngwe » 26 oktober 2021, 13:12

Kungsune skrev:
26 oktober 2021, 10:44
Ja, det tror jag också.
Det är nog ingen slump att västgötarna kunde släppa ststemet först.
Fast Island släppte före :-)



Skulle vara intressant att verkligen gå igenom de källor som finns för att se vad som verkligen står skrivet!

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Vikingarnas slavhandel

Inlägg av Kungsune » 26 oktober 2021, 14:52

Ja fast Island ligger ju inte i Sverige.
Vita Ansgari av Rimbert och Adam av Bremen är väl de närmaste källorna som omnämner vikingars slavhandel. Bla i anslutning till Hedeby.
Helmold von Bosau (1100-talet)berättar om slavhandel av danska krigsfångar på torget i Mecklenburg.

Här kan man läsa engelsk översättning av Findans öde
https://celt.ucc.ie//published/T201041/text001.html

Ulsterannalerna: (se år 821)
https://celt.ucc.ie//published/T100001A/index.html

Artesien
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 januari 2018, 13:09

Re: Vikingarnas slavhandel

Inlägg av Artesien » 26 oktober 2021, 18:57

Jag har läst och sett på TV att Birka var ett slavläger. Någon sorts marknad för att köpa och sälja dessa slavar måste ha existerat.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/et ... -av-slavar

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vikingarnas slavhandel

Inlägg av Yngwe » 26 oktober 2021, 20:32

Artesien skrev:
26 oktober 2021, 18:57
Jag har läst och sett på TV att Birka var ett slavläger. Någon sorts marknad för att köpa och sälja dessa slavar måste ha existerat.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/et ... -av-slavar
Det nämns också i programmet som initierat tråden, men det är bara vild spekulation just av det slag jag vände mig mot.

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Vikingarnas slavhandel

Inlägg av Visi » 26 oktober 2021, 22:22

Yngwe skrev:
26 oktober 2021, 20:32
Artesien skrev:
26 oktober 2021, 18:57
Jag har läst och sett på TV att Birka var ett slavläger. Någon sorts marknad för att köpa och sälja dessa slavar måste ha existerat.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/et ... -av-slavar
Det nämns också i programmet som initierat tråden, men det är bara vild spekulation just av det slag jag vände mig mot.
Om man har sett programmet vet man att detta lyftes fram av en forskare men ogillades av en annan. Yngwe får det att låta som om bara den förstnämnda sidan fick komma till tals. Så var det absolut inte!

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vikingarnas slavhandel

Inlägg av Yngwe » 26 oktober 2021, 22:39

Jo Visi har förvisso rätt att det får komma andra till tals i vissa frågor, ändå är jämvikyen skev och lösa påståenden haglar.

Vad är meningen med sådant? Vad är nyttan med att över huvud taget frossa i påstådda hemskheter utan faktisk grund. På internetspråk heter det klickjakt, och jag står för att jag tycker det är ett bedrövligt sätt att få en sekund i rampljuset. Det finns. Fullt tillräckligt med hemskheter ändå i det vi faktiskt vet, så ingen mening alls med att koka soppa på blod och våldtäkt. Och det finns tillräckligt med intressant att ta upp, en seriös dokumentär borde våga nyansera sig, men det är inte det här produktionsbolaget marknadside.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Vikingarnas slavhandel

Inlägg av Kungsune » 27 oktober 2021, 07:10

Jo, men som jag redan varit inne på. Mot bakgrund av vad vi känner tilll empiriskt från världens kulturer så är det månne de som menar att slavmarknader inte fanns som är mest spekulativa.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vikingarnas slavhandel

Inlägg av Yngwe » 27 oktober 2021, 10:50

Fast faktiskt är det ju så, att för den aktuella tiden, så saknar vi helt empiriskt underlag från absolut större delen av världen. Om ambitionen är att förstå så gott det går, så resonerar man rimligen sakligt utifrån det man faktiskt vet, och tar hänsyn till de likheter och skillnader vi känner till.

Att låtsas att vi vet, för att vi sett det på andra platser, det håller liksom inte som argument.


Och mig veterligen är det väl ingen som ifrågasatt ofri arbetskraft och att det i olika former varit norm fram i modern tid.

Skriv svar