Ny svensk historieserie: Min historiske pojkvän

Här kan du diskutera filmer och tv-program som rör arkeologi och historia.
Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Ny svensk historieserie: Min historiske pojkvän

Inlägg av Jerrark » 17 oktober 2021, 16:29

TV4 sänder just nu en historisk underhållningsserie där Petra Mede reser tillbaka till olika tidsepoker för att hitta sin drömkille.
Petra Mede reser tillbaka till olika tidsepoker för att hitta sin drömkille bland riddare, bönder och bokbindargesäller. Men att få kärleken att hålla var inte lätt förr i tiden heller. För vad gör man när ens kille drar på korståg eller visar sig vara gräsligt lat? Till hjälp att navigera i sin nya tidsåldrar och få kärleken att hålla har hon en psykolog och en historiker vid sin sida.
https://www.tv4play.se/program/min-hist ... jkv%C3%A4n

Någon som sett denna serie? Vad tyckte ni?

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Ny svensk historieserie: Min historiske pojkvän

Inlägg av anganatyr » 17 oktober 2021, 17:13

Jag har inte sett något avsnitt av serien än, men Petra Mede brukar aldrig vara någon höjdare. Får se om jag ser någon episod. Vem är historiken?

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Ny svensk historieserie: Min historiske pojkvän

Inlägg av Jerrark » 18 oktober 2021, 14:53

anganatyr skrev:
17 oktober 2021, 17:13
Jag har inte sett något avsnitt av serien än, men Petra Mede brukar aldrig vara någon höjdare. Får se om jag ser någon episod. Vem är historiken?
Hittade det här om de som är med i programmet:
Min historiske pojkvän är ett historiskt underhållningsprogram med kärlek i fokus där Petra Mede ger sig av på en tidsresa för att hitta den rätte. Med start i 1300-talet kommer hon att gifta sig med en man per episod och tidsepok. För att lyckas snärja en man för livet har Mede med sig historikern Brita Planck och psykologen Björn Hedensjö som ger tips och coachning.
Brita Planck har skrivit boken Förnuft eller känsla : adel, kärlek och äktenskap
Var det verkligen så att allianser och egendom styrde de adliga äktenskapsvalen under 1700-, 1800- och 1900-talen? Med hjälp av dagböcker, brev och memoarer låter historikern Brita Planck oss komma nära en rad av tidens adliga par - och berättar om starka förälskelser och förverkligade drömmar om kärlek.
https://www.bokus.com/bok/9789198406320 ... aktenskap/

Jag såg avsnittet från 1700-talet, påminner mest om ett barnprogram.

Här är de avsnitt som sänts hittills:
Min historiske pojkvän del 1
Säsongsstart. Petra letar efter kärleken i 1800-talets Småland. Drängen Sven får henne att känna känslor hon aldrig tidigare upplevt. Men kommer husbonden att tillåta deras kärlek? Och kommer Svens konkurrent Björn vinna det så kallade nattfrieriet?
Min historiske pojkvän del 2
Petra dejtar fogden Johan under 1500-talet. Det slår gnistor kring deras första möte och innan hon vet ordet av har hon sagt "ja" och tar sig an livet som fogdehustru. Men Johan är inte en känslomänniska och ordet teamwork förstår han sig inte på.
Min historiske pojkvän del 3
Sökande efter kärleken tar Petra sig till Frihetstiden på 1700-talet. Här kan männen verkligen visa känslor, kanske lite väl mycket till och med. Poeten och affärsmannen Ragnar Henry Örnfot fångar Petras hjärta, men lever han för mycket i det blå?
Del fyra kommer att sändas på TV4, torsdagen den 21 oktober.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Ny svensk historieserie: Min historiske pojkvän

Inlägg av anganatyr » 18 oktober 2021, 19:06

Tack för ett utförligt svar Jerrark.

Skriv svar