Modern History - The Knight

Här kan du diskutera filmer och tv-program som rör arkeologi och historia.
Artesien
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 januari 2018, 13:09

Modern History - The Knight

Inlägg av Artesien » 15 december 2018, 18:09

Jag måste slå ett slag för ett synnerligen ambitiöst fritidsprojekt som imponerar och underhåller. Jason Kingsley heter grundaren och chefen för det framgångsrika engelska dataspelföretaget Rebellion. 2017 sålde Rebellion spel för ca 40 miljoner pund. En inte liten del av sin vinst gjord på det allra senaste inom den digitala spelvärlden lägger Jason Kingsley ner på sitt stora fritidsintresse - medeltiden - och han har skapat en serie korta tv filmer som reder ut en mängd tekniska problem rörande riddare och strid under 1000-1400 talen. Varför ser sköldar ut som de gör? Vad är skillnaden rent praktiskt mellan den den runda vikingatida skölden och de senare trekantiga sköldarna? Kinglsey reder ut det hela i full rustning. Hur effektiv var egentligen svinfylkingen mot en sköldborg (svar troligen mycket effektiv)? Hur hanterar man ett senmedeltida baner till häst? Jason Kinglsey har svaren och testar vapen, hästar, mat, stridsformeringar mm tillsammans med smeder, långbågeskyttar och får man förmoda framgångsrika entreprenörer i den digitala ekonomin.

Jag är förstummad över vilket arbete han lagt ner på sin TV serie. Allt gratis.

Så kära Ni - ha förtröstan - julen är räddad - Ni har nu både Outlaw King och Modern History The Knight att smyga iväg till när julefriden blir mycket eller när den eviga diskussionen mellan svear och götar åter kört fast i om hur man översätter poplus från vulgärlatin: Ni hittar Jason Kinglsey, mycket tjusig för övrigt i full rustning och på sin vita stridshingst, här:

http://modernhistory.tv

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Modern History - The Knight

Inlägg av Yngwe » 15 december 2018, 19:12

Tack för detta. Jag har i och för sig svårt att tro att någon föredrar detta före diskussioner om vulgärlatinets inverkan på svensk historieforskning, men det är ju ingen tävling :D

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Modern History - The Knight

Inlägg av Mio Nielsen » 16 december 2018, 10:11

Jeg har kigget på "Modern History", men jeg har allerede set de tilsvarende kinesiske film på CGTN (China Global Television Network) og kineserne var jo langt fremme i middelalderen. På disse kinesiske dokumentarfilm om "Ancient Weapons" ser man både metodiske videnskabelige målinger af armbrøstpilenes gennemslagskraft, af læderrustningernes effektivitet, men også flotte rekonstruktioner af arkitektur, slagscener og hofritualer. Lige noget for store drenge!
Iøvrigt kender jeg ingen anden der ser CGTN. Jeg læste endda i sidste uge i en stor fransk avis, at kineserne slet ikke har noget internationalt TV-netværk! Sandheden er, at man her i Frankrig kan se 3 kinesiske kanaler med en almindelig parabol. To på engelsk og en på fransk.

Skriv svar