Samernas tid

Här kan du diskutera filmer och tv-program som rör arkeologi och historia.
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Samernas tid

Inlägg av Yngwe » 8 januari 2018, 23:38

Tyckte ändå att programmet hade en del intressant, och hade nog önskat att man lite mer fokuserat på det. Jojkerna som bevarats betraktar jag som en klenod som inte står Bellman efter, och som förtjänar mer uppmärksamhet. Hade aldrig hört talas om dom tror jag!

Karl
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 december 2017, 23:55

Re: Samernas tid

Inlägg av Karl » 9 januari 2018, 06:58

Yngwe skrev: Jag tänker givetvis inte försvara några händelse eller förringa det hemska i det hela, men man måste faktiskt jämföra med vad som hände i resten av landet under samma tid.

* Brändes folk på bål för trolldom - ja
* Bestämde staten var handel fick bedrivas - ja
* Sökte man aktivt nya marker att bruka med konflikt som följd då det påverkade befintlig befolknings nyttjande av mark - ja
* Tvångsutskrev man folk för arbete - ja
* Drabbades folk illa av statens utnyttjande av resurser - ja
Yngwe, själva poängen är ju att samerna som folk aldrig bett om att uppgå i den svenska eller norska nationalstaten (och därmed exvis arbeta mot sin vilja med malmbrytning) eller att kristnas (och därmed förbjudas utöva sin traditionella religion). Som kolonialmakt har man väl ändå ett större ansvar gentemot de vars land man övertog jämfört med sina egna undersåtar (fastän de förstås också hade det svårt). Utan den insikten har vi väl inte lärt oss nåt.
I Skandinavien (och Sverige speciellt) så är vi ju världsmästare i att ha rätt åsikter om allt från klimatfrågan till mänskliga rättigheter. Vi är väldigt snara att fördöma hur USA bemötte sina ursprungsfolk. Och hur britterna behandlade sina. Men när det kommer till vår egen bakgård är det plötsligt helt rimligt att samerna bara ska flytta på sig när vi kommer och vackert rätta in sig i ledet. Tycker Samernas tid gör ett lysande jobb med att visa kolonisationsprocessen som tillhör vår historien. Enligt mig har inte detta ordentligt beskrivits för allmänheten tidigare

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Samernas tid

Inlägg av Yngwe » 9 januari 2018, 10:03

Karl jag har ju inte på något vis försvarat något agerande, det var jag väl rätt tydlig med? J

Sen tycker jag inte att programmet visa kolonisationsprocessen alls . Det redovisats inte något som helst tidsdjup i detta och inte heller hur processen skulle ha gått till. För 1600-talets utredningar om nybyggar-marker i Lappland sker ju inom ett område som sedan länge betecknas som svenskt.

Du säger sen att samerna inte ville tillhöra Sverige, men hur vet vi det? Rent hypotetiskt kan det ju ha varit ett aktivt val, kanske för att slippa betala skatt till någon annan?

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Samernas tid

Inlägg av Bäckahästen » 9 januari 2018, 16:50

Men så har Sverige skapats, det är väl inget specifikt för samerna. Ta ett exempel som västgötarna, smålänningarna eller något annat landskap som haft egen ledning från början och sedan infogades i Sverige och fick byta från asatron. Jag tror inte det gick frivilligt till alla gånger. Då ska alla dessa människor också få status som ursprungsbefolkning. Flera landskap har haft egne seder och bruk som idag är utrotade. :!:

Karl
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 december 2017, 23:55

Re: Samernas tid

Inlägg av Karl » 9 januari 2018, 18:17

Bäckahästen skrev:Men så har Sverige skapats, det är väl inget specifikt för samerna. Ta ett exempel som västgötarna, smålänningarna eller något annat landskap som haft egen ledning från början och sedan infogades i Sverige och fick byta från asatron. Jag tror inte det gick frivilligt till alla gånger. Då ska alla dessa människor också få status som ursprungsbefolkning. Flera landskap har haft egne seder och bruk som idag är utrotade. :!:
Märker att det blir lite rundgång här.. Definitionen på ett urfolk är alltså att man ska haft en egen unik kultur och ett eget språk innan nationalstat koloniserade. Västgötska och småländska kvalificerar sig nog inte tyvärr ;)

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Samernas tid

Inlägg av Bäckahästen » 9 januari 2018, 18:42

Jag måste säga att benämningen ursprungsbefolkning är ett de mest missvisande jag hört. Det har inget med ursprung att göra. :|

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Samernas tid

Inlägg av Yngwe » 16 januari 2018, 00:09

Avsnitt tre tycker jag var mycket bra. Visst, det ensidiga perspektivet finns kvar, men det kan jag ha överseende med. Det är tydligt att i denna tid så medför nationalism och rasism att samerna utsätts för en negativ särbehandling, man är inte längre offer som alla andra. Samern får inte ta del av den humanistiska utveckling som andra får under denna tid. Många frågor väcks, svåra att besvara. Jag tänker på det där med skola, det var väl i sig ingen negativ tanke, för vad hade alternativet varit? Självklart hade man kunnat önska en skola utan avarter, vilket förmodligen fanns i koncentrerad form för samer. Men att inte gå i skola, vart hade det slutat?

Det som dessutom slår mig är tanken att dagens DNA-tilltro riskerar att bli samma sak som skallmätningar genom att dela in folk i olika "raser"

Jag kan dessutom inte annat än förfasas av igenkänning då man hör argumentet ska man bo i Sverige ska man prata svenska, något som återigen hörs i vår riksdag....

Bengt Johjansson
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 juli 2015, 11:39
Ort: Jukkasjärvi

Re: Samernas tid

Inlägg av Bengt Johjansson » 16 januari 2018, 09:43

Finns det någon större skillnad på

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sameskola (Jag sökte på nomadskola, som de kallades, sameskola hette de aldrig, är ett senare påfund)
där renskötarbarnen bodde och gick i skola.

och

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arbetsstuga
där kvänbarnen bodde och gick i skola?

För "De norrbottniska arbetsstugorna hade stor betydelse för utbredandet av svenska språket". DVS skolgången var inte på kvänbarnes modersmål.

Men i nomadskolorna bedrevs diskriminering och rasism
medan i arbetsstugorna fick man fördelen att lära sig svenska språket.

Skillnaden beror helt och hållet på vilken vinkel man vill ge de olika företeelserna.

Men nomadskolor och arbetsstugor fanns under 1900-talet, och har ingenting att göra med vilka som var först i området - renskötare eller kväner.

Sådana här program brukar leda till att renskötare skall kompenseras med ett antal rättigheter, då de går på med krav om det. Vi kväner menar att rättigheter skall anpassas till vad som historiskt har hänt - inte efter något annat!
Bengt Johansson-Kyrö

Karl
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 december 2017, 23:55

Re: Samernas tid

Inlägg av Karl » 16 januari 2018, 21:59

Håller med,Yngwe. Det här var ett väldigt starkt program och intressant på flera plan. Måste säga att jag inte hade någon som helst koll på skeendena under Sovjettiden, spännande att bolsjevikerna till en början bedrev en banbrytande minoritetspolitik och gav samerna visst självstyre, mer modernt än nu 100 år senare. Det verkar saknas ett officiellt sameting i Ryssland idag.
Också okänt att skolpolitiken i Sverige o Norge var så hård i sin assimileringsmetodik, egentligen ända fram till 70-tal som det verkade. De medverkande som återbesöker sina gamla skolor är ju inte jättegamla.
Och hela bakgrunden till exploateringen av övre Norrlands naturtillgångar är ju rätt häpnadsväckande. Här berättas om hur LKABs första disponent öppet deklamerar att samer ska hållas utanför Kiruna och inte beblanda sig med svenskarna..

Rekommenderas: https://urplay.se/program/203239-samern ... n-av-sapmi

Skriv svar