Vikingarnas tid

Här kan du diskutera filmer och tv-program som rör arkeologi och historia.
Artesien
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 januari 2018, 13:09

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Artesien » 7 mars 2018, 15:47

Jag trodde först att det var något sorts skämtprogram. En Grotesco parodi på den gamla Uppsalaskolan med en lagom studentikos lustigkurre som programledare som iförd en för liten tshirt och keps inne i en stor katedral i Rom beklagade sig över folk med dålig smak.

Jag trodde frågan om rikets vagga var utagerad för länge sedan av tex makarna Sawyer och populäriserat av Hagerman, Harryson och Guillou. Men så är tydligen inte fallet. Striden fortgår. På TV får man ena dagen se film om Varnhem med fullständigt unika och sensatioenlla arkeologiska fynd och den andra dagen höra att Sverige, unikt i Väst-Europa, tillkom norrifrån dvs från periferin och med en hednakult som bas. Lite magstarkt tycker jag. Men jag har säkert fel.

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Daler » 7 mars 2018, 16:46

Artesien,

Populariserat av Harrison? Du kanske har rätt men Dick Harrison kan väl stå på egna ben, han är ju ttrots allt en etablerad historiker.
Jan Guillou är ju skönlitterär så han går väl bort.
Maja Hagerman som populärhistoriker köper jag givetvis.

Sedan, gamla teorier tenderar att återkomma i ny form, debatten om rikets tillblivelse (var, när, hur, varför) lär nog därför aldrig ta slut (mest på grund av den stora bristen på dåtida källor).

Ett skämtprogram var det givetvis inte. Har man synpunkter kan man ju försöka komma med kritik som kan gå hem. Att kalla en hel programserie för ett skämt leder nog inte alls till någon förståelse hos programmakarna. Om du iställer för att bara kalla programmet ett skämt också förklarar varför du upplevde det som ett skämt komemr du nog väldigt mycket längre.

Jag tyckte om vissa delar av programserien, dels för att tiden och ämnet är spännande men också för att det inte visas så mycket annat i tv om vår historia tyvärr (det är ju inte så att man drunknar i alla SVT:s arkeologi/historie-program precis). Men som så många andra ser jag framemot en dokumentärserie om Varnhem och Uppåkra!

Artesien
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 januari 2018, 13:09

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Artesien » 7 mars 2018, 18:33

Daler,

Jag kom mycket sent till detta forum och ser nu att frågan kring riksbildandet är ett återkommande tema i flera trådar om både vikingatid och medeltid och i högsta grad aktuell åtminstone på SAF. Jag trodde att den gamla teorin om Sveakungar som tog makten över resten av Sverige med Uppsala som politisk maktbas var effektivt avlivad. I det ljuset framstod Vikingarnas tid som komisk. Jag känner inte till programledaren eller de forskare som medverkade vilka säkert är utmärkta men med utgångspunkt i vad jag läst av Sawyers, Hagerman, Harrison mflr men också Robert Bartlet är det bisarrt att helt förbehållslöst hävda att "svearna" expandeade utåt från Uppland. Inser nu att detta ämne är ett getingbo och att denna tråd är fel plats för just den frågan.

Håller givetvis med om att det är roligt med historiska/arkeologiska program och att allt inte var dåligt med Vikingarnas tid.

Vad beträffar Jan Guillou hänvisar jag till tv serien Arns rike som väl till stor del bygger på etablerad forskning om än en aning daterad rent estetiskt.

Och sedan var det det här med programledaren, kepsen i kyrkan, den trånga t-shirten och raljerandet om folks dåliga smak. Kunde väl varit metahumor?

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Daler » 7 mars 2018, 21:33

Artesien skrev:Jag trodde att den gamla teorin om Sveakungar som tog makten över resten av Sverige med Uppsala som politisk maktbas var effektivt avlivad.
"Avlivad" skulle jag nog inte tro. Mer undanträngd. Lever nog och frodas i vissa former och lär nog också komma tillbaka framöver. Den som lever får se.
Artesien skrev:Vad beträffar Jan Guillou hänvisar jag till tv serien Arns rike som väl till stor del bygger på etablerad forskning om än en aning daterad rent estetiskt.
Det var humor om något! Du får gärna berätta mer om Guillous etablerade forskningsrön. Jag minns nog mest Arns rike som ett intressant men udda inslag utan större värde. En typisk TV4-produktion men visserligen betydligt bättre än "Det okända" och annan pseudovetenskaplig smörja.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Opager » 7 mars 2018, 22:08

Jag tittar själv återkommande på Arns Rike. Ett av få JG:s kvalitativa insatser inom journalistik och svensk historia. Finns vissa uppgifter som man kan ha sina tvivel om men den gjordes 2004.

Artesien: Håller med om att omvandlingen av Skandinavien till dagens länder kommer från söder men det är samtidigt en enögd diskussion eftersom Skandinavien blir nationalstater först kring 1500-talet e.Kr.

Även då är det med flytande definitioner.

Opager

Artesien
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 januari 2018, 13:09

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Artesien » 7 mars 2018, 22:32

Daler: jag upplever det som att Jan Guillou var mycket påverkad av Dick Harrison. Där fanns ett praktverk i fyrfärg som hette I Arns fotspår som dom skrev tillsammans. Vet inte hur inblandad DH var i TV produktionen men Birgit Sawyer medverkar. Arns rike är givetvis daterad.

Bara för att vara klar - jag tog enbart upp Arns rike som ett exempel inte ett ideal (vilket för mig skulle kunna vara den trevliga serien Inside the medieval mind med den store Robert Bartlet som man kan se på youtube och som varmt rekommenderas - om än också den en aning tidstypisk på ett irriterande sätt).

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Daler » 7 mars 2018, 23:57

Fel tråd men kan du kort berätta mer om Robert Bartlett? Har han författat något som innefattar Sverige, Norden, Skandinavien?

Skriv svar