Spår av ett landskap-bronsålder i Blekinge

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Spår av ett landskap-bronsålder i Blekinge

Inlägg av anganatyr » 26 december 2016, 08:57

Nu i december 2016 släppte Blekinge museum boken Spår av ett landskap - bronsålder i Blekinge av Thomas Persson. Thomas arbetade under fyra decennier som antikvarie vid Blekinge museum innan han gick i pension. Detta är en bok som har saknats länge, nämligen en bok som sammanfattar Blekinges bronsålder. Någon annan än Thomas Persson hade nog inte kunnat skriva denna bok då han under sina år samlat på sig en gedigen kunskapsbank om Blekinges forntid. Detta är en bok som också innehåller mycket allmän information om bronsåldern. Boken är ett måste för alla som är intresserade av bronsåldern. Jag rekommenderar den varmt, trots att jag inte hunnit läsa hela boken än!


Bild
Bild

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Spår av ett landskap-bronsålder i Blekinge

Inlägg av Bäckahästen » 26 december 2016, 16:08

Jag har varit på några av Thomas guidningar, de har varit väldigt inspirerande. Han är en kunnig person. Jag skall införskaffa hans bok. :D

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Spår av ett landskap-bronsålder i Blekinge

Inlägg av anganatyr » 28 december 2016, 10:47

På sidorna 59-61 tar han upp ett båtdrag över land på Erikslandet i närheten av Åryd. Draget var över den smala landtunga mellan Bruksviken och Dragsviken/Maraviken. Draget är markerat med block på underliggare. Dessa stenblock på underliggare ligger ofta längs kommunikationsstråk och vid gravplatser, och brukar dateras till den yngre bronsåldern och en bit in i den äldsta järnåldern.

Skriv svar