Danmarks Oldtid

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Opager

Danmarks Oldtid

Inlägg av Opager » 7 maj 2015, 19:01

Jag har ägnat de senaste 2-3 månaderna att läsa igenom en 1100 sidig sammanfattning av ett bokverk, om Danmarks forntid fram tills avslutningen av vikingatiden, som jag tror består av tre böcker?

Det är ett påkostat verk med väldigt detaljrika rekonstruktioner och fina bilder på fynd genom en resa på 10 tusen år. Ett exempel är att husen genom olika tidsperioder illustreras och förklaras pedagogiskt. Ett annat är olika typer av ugnar för järnframställning.

Boken används på arkeologiutbildningen i Lund. Högsta kvalitet och ett berättande som inte är skrivet på knastertorrt vetenskapsspråk.

Boken går nog bara att köpa via danska internetbokhandlare men priset i förhållande till kvalitén är överkomligt. Jag har inte sett något svenskt verk om forntiden som är i närheten.

Författaren är Jörgen Jensen.

Köp den!

Opager

anganatyr

Re: Danmarks Oldtid

Inlägg av anganatyr » 10 maj 2015, 10:09

Jag har läst "Danmarks Oldtid - Yngre Jernalder og Vikingetid 400 e.Kr.-1050e.Kr.", som jag tycker är väldigt bra. Vilka fler böcker finns det i serien?

Opager

Inlägg av Opager » 10 maj 2015, 10:24

Den bok jag har läst är en sammanfattning av totalt tre böcker om hela Danmarks forntid. Den enda bokhandel som jag har hittat som säljer boken är Saxo men det verkar bara vara sammanfattningen som går att köpa.

Om du har något tips om var man kan hitta den del som du har är jag tacksam.

Sammanfattningen täcker Stenålder, Bronsålder och Järnålder. Det finns många spektakulära fynd och information om platser som kanske inte finns med i ditt exemplar? Jag tänker på Illerup-Ådal och Himlingöje.

Opager

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 10 maj 2015, 10:28

Opager skrev:Den bok jag har läst är en sammanfattning av totalt tre böcker om hela Danmarks forntid. Den enda bokhandel som jag har hittat som säljer boken är Saxo men det verkar bara vara sammanfattningen som går att köpa.

Om du har något tips om var man kan hitta den del som du har är jag tacksam.

Sammanfattningen täcker Stenålder, Bronsålder och Järnålder. Det finns många spektakulära fynd och information om platser som kanske inte finns med i ditt exemplar? Jag tänker på Illerup-Ådal och Himlingöje.

Opager
Den är tyvärr tillfälligt slut på Adlibris.
http://www.adlibris.com/se/bok/danmarks ... 8702003338

Opager

Inlägg av Opager » 10 maj 2015, 10:36

Tack för länken.

Här är sammanfattningen.

http://www.adlibris.com/se/bok/danmarks ... 8702044256

Opager

Skriv svar