Sven Rosborns nya bok

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Sven Rosborns nya bok

Inlägg av karlfredrik » 23 oktober 2016, 15:36

Sven Rosborns nya bok "Det Medeltida Malmö" rekome deras varmt. Bl.a om hur Malmö kommun lät riva gamla hus och schakta bort värdefullt arkeologisk material utan att arkeologerna fick tillfälla att gå igenom, materialet.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Sven Rosborns nya bok

Inlägg av Bäckahästen » 24 oktober 2016, 05:33

Det är väldigt bra att sådant här kommer i tryck. Personligen tycker jag inte om att läsa det då jag blir så nedstämd. :(

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Sven Rosborns nya bok

Inlägg av Opager » 24 oktober 2016, 22:05

Svens bok är en summering av en lång och omfattande karriär inom Malmös medeltidsarkeologi Boken handlar om hur Malmö grundades och hur staden utvecklades fram till slutet av medeltiden.

Jag har bara hunnit bläddra igenom boken men den rekommenderas. Fantastiska foton över fynd och grävningar i Malmö.

Opager

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Sven Rosborns nya bok

Inlägg av Opager » 23 mars 2017, 18:19

Nu är jag klar med Sven Rosborns bok "Det Medeltida Malmö". boken går igenom följande.

-Malmös arkeologihistoria och tidigare historiska skrifter
-Medeltidsarkeologins framväxt i Malmö
-När grundlades Malmö
-Den äldre byn Övre Malmös och det nya Malmö
-Petri kyrka och föregångarens medeltidshistoria
-En kortfattad genomgång av Malmös medeltida byggnader
-Helgeandsklostret på Stortorget
-Dominikanerklostren i Malmö
-Franciskanernas klostren i Malmö
-Spetälskesjukhuset St:Jörgen
-Den första borgen i Malmö, Flyndeborg
-Malmös befästningsanläggningar
-Slottet Malmöhus och föregångaren Myntergarden

Boken innehåller mycket byggnadsarkeologi och lägger mycket pussel med olika undersökningar som har gjorts. Författaren har medverkat i ett stort antal av dessa. Ett axplock är att det ges ledtrådar till Malmöhus utveckling och att det går att se spår av föregångaren Myntergarden i slottets fasad idag.

Det har varit en månad med intressant läsning. Boken har många rekonstruktioner av byggnader och stadens utveckling. Det finns även ett rikt utbud av samtida illustrationer och fotografier från det som funnits kvar av det medeltida Malmö.

Åker ni till Malmö och vill ha en bra guidebok till medeltiden är det denna bok som gäller.

Opager

Skriv svar