Romaner om vikingatiden

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Romaner om vikingatiden

Inlägg av Valdemar » 23 juni 2021, 08:53

Tips:


”Sigrid”
av Johanne Hildebrandt Anders Timrén

Sigrids far vill gifta bort henne med Erik, Svitjods kung, för att säkra den fred som slutits mellan götar och svear. Först när Freja, den främsta av Valhallas gudinnor, lovar henne ett barn som ska rädda..

Främmestad
Inlägg: 61
Blev medlem: 29 juni 2020, 21:41
Kontakt:

Re: Romaner om vikingatiden

Inlägg av Främmestad » 28 juni 2021, 20:50

"Sigrid" tycker jag var en stor besvikelse, men för den som kan läsa tyska kan jag absolut rekommendera Rebecca Gablés böcker. Das Haupt der Welt utspelar sig "på vikingatiden", men handlar om slaver och saxare/franker, d v s nuvarande Tyskland. Här är Otto den store ung. Därefter kommer Die fremde Königin som börjar med befriandet av Ottos andra fru ur fångenskapen. Även här vikingatid, dock utanför vikingarnas område (fast det dyker upp en dansk kungason på studiebesök, har jag för mig). Fristående från dessa två böcker är Das zweite Königreich som handlar om tiden kring invasionen av England 1066. Beroende på definitionen av vikingar, så... I varje fall otroligt bra forskat, spännande och mycket att läsa (tjocka böcker). Böckerna ger mer förståelse om Europa på vikingatiden. Serien som börjar med 1066 går i o f s vidare, men är då efter vikingatiden.

Skriv svar