Ny bok om Kalmar av Dick Harrison

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Ny bok om Kalmar av Dick Harrison

Inlägg av Bäckahästen » 29 februari 2016, 05:30

Våren 2017 kommer en ny bok om Kalmars medeltida historia som är skriven av Dick Harrison. Stor plats skall ges åt de fynd som gjorts vid de senaste arkeologiska utgrävningarna i det medeltida Kalmars stadskärna. :D

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Ny bok om Kalmar av Dick Harrison

Inlägg av Leif » 29 februari 2016, 08:39

Jag har lite problem med Dick Harrison. Han skriver en del bra historisk forskning och forskningsöversikter men min absoluta åsikt är att han skulle skaffa sig en hård redaktör som stryker ner textmassan. Nu är det en djäkla samma ordbajseri som inte är speciellt relevant. En del böcker, tex den om digerdöden, är till liten del egen forskning och till extremt stor del enbart långa referat av andras forskning. Så visst, den funkar som en forsknignsingång, men som läsvärd populärhistoria? Tveksamt. Samma fenomen märks i flera andra böcker.

Sedan har vi andra sidan av myntet. Visst skriver han en hel del som är läsvaärt. Men vill man köpa hans böcker och stödja honom finansiellt? Måste säga att jag tycker att han verkar mycket märklig. Inledningsvis verkade hans synpunkter (från i höstas) på dagens studenter och framför allt undervisningens villkor ha ett korn av sanning i sig, men när det hela rullades upp så hissnar man. Att en människa kan bete sig på det viset. En extrem överreaktion på att ha blivit ifrågasatt verkar det som. Jag förstår verkligen inte. Lägg till hans stalkande och offentliga smädande av en doktorand han handledde och hade en relation till, men blev sur på när hon gjorde slut.... Så beter man sig inte. Inte under några som helst omständigheter. Det känns som om DH sitter fast i en mental medeltida hederskultur där allt kretsar kring DH. Helst skulle DH, lätt tillspetsat, nog se en inkvisition som tog hand om hans belackare inom och utom akademin.

Näe, jag vet faktiskt inte riktigt hur jag skall ställa mig till hans forskning och hans böcker. Jag har lite svårt att göra en strikt skillnad på person och verk när det kommer till just DH. Och då får man en mycket besk eftersmak hur bra texten än är.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Ny bok om Kalmar av Dick Harrison

Inlägg av Yngwe » 29 februari 2016, 10:11

Jag vet inte om man kan avfärda Dicks kritik mot utbildningsväsendet genom att påstå att allt grundar sig i ett relationsdrama vilket vi vet mycket lite om egentligen. För även om detta drama skulle vara det som fick Dick att ta till pennan i universitetsfrågan, så får man väl ändå ta ställning till det han faktiskt säger. Låt oss säga att DH aldrig haft denna relation, skulle då problemet med undervisningens dåliga kvalitet vara ur världen och allt vara frid och fröjd? Knappast! Det är helt enkelt två olika frågor, relevansen i hans kritik till universiteten och hans roll som människa i en relation får bedömas var och en för sig.

Sen får väl hans bok om Kalmar för vad den är utan att man tänker för mycket på såpan "Universitetet"

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Ny bok om Kalmar av Dick Harrison

Inlägg av Leif » 29 februari 2016, 10:55

Jag känner tillräckligt många medeltidsforskare och övriga historiker inom universitetet samt redaktörer inom förlagsvärlden, för att ha flera oberoende och tillförlitliga källor till att DH är en person som kan vara väldigt svår att ha att göra med. Det måste man ha i bakhuvudet när man som utomstående häpnas över höstens debatt om universitetsundervisning, en debatt som bitvis nådde häpnadsväckande låga nivåer från flera inblandade. Att universiteten i sig har politska/ekonomiska problem med undervisningens finansieringssystem är dock alla överrens om.

Jag tycker inte att man kan frånse relationen individ - forskning. (läs tex Påvel Nicklassons En vit fläck på kartan för ett hyfsat nytt exempel som dessutom handlar om dina trakter Yngwe)
Precis som man inte kan bortse från relationen politik - forskning. (behöver jag nämna KI och luftrörstransplantationer och den bakomliggande orsaken till denna katastrof?)
Eller idag relationen företagsintressen - forskning. (inte så relevant för arkeologi/historia men ändå viktigt att nämna)

En forskare är en individ med åsikter och egenskaper. Jag kan inte se hur dessa skulle kunna tryckas undan helt i forskargärningen. De finns alltid i högre eller lägre grad med i bilden. Uppenbart eller dolt. Medvetet eller omedvetet. De kan finnas med i fråga om ämnesval eller i fråga om referensvärld. Eller hur man hanterar andra forskares verk. Jag är övertygad om att man om man ville skulle kunna läsa in sig på DH och analysera hans forskargärning utifrån sådana faktorer och att det skulle kasta ett ganska intressant ljus över hans alster. Det skulle vara en intressant vetenskapssociologisk forskningsinsats.
Tyvärr har jag inte tiden och orken att själv göra det.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Ny bok om Kalmar av Dick Harrison

Inlägg av Yngwe » 29 februari 2016, 14:01

Nu är ju inte diskussionen i sig med alla sina turer och lågvattenmmärken det som är det viktiga. Vad som borde hamna i fokus är bristerna i undervisningen och orsakerna till det. Jag vet inget som DH som person och kan därför inte bestrida att han är svårt ibland, men jag vet heller inget om doktoranden han hade ett förhållande med eller personalenheten på LU. Så vad jag vet kan de vara allt från helt fläckfria till än svårare att ha att göra med. Tydligt är ju att man helt plötsligt pratar person istället för sak och man behöver inga poäng alls från LU för att inse att det här är utlagt publikt för att skifta fokus i debatten.... Tyvärr fungerar det ju då snask och snusk har lättare att fastna än andra saker....



Det är givetvis omöjligt att lösgöra varje alster från personen som skapat det. Det kommer alltid vara en produkt av dennes personlighet. Men det har vi ju system för att hantera. Ingen får väl för sig att läsa DH's bok om Kalmar i tron att det är en redogörelse av sanningen? Boken är ju den syn han väljer eller förmår att berätta som vi andra får ta till oss med en god dos källkritik. Det finns inte ett populärhistoriskt verk som skiljer sig från detta på den punkten, så jag vet inte varför vi just i DH's fall ska ta hänsyn till hans svåra personlighet och relationsproblem....

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Ny bok om Kalmar av Dick Harrison

Inlägg av Leif » 29 februari 2016, 15:49

Ju mer man känner till om en person destu enklare är det att tillämpa relevant källkritik i fråga om dennes vetenskapliga och populärvetenskapliga alster. Det ger fingervisningar om vad man bör ge särskild akt på.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Ny bok om Kalmar av Dick Harrison

Inlägg av Yngwe » 29 februari 2016, 16:17

Det håller jag helt med om. Men samtidigt får man då akta sig så att man inte jämför rakt av med andra verk där man inte lika enkelt kunnat tillämpa källkritiken. Ett verk av författare X ska då inte hållas högre bara för att man inte har samma förförståelse för hur man kritiskt ska granska detta.

Som vanligt är det alltså lämpligt att vara så metodisk som möjligt även i sin källkritik, och försöka lämna person därhän i den mån man kan.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Ny bok om Kalmar av Dick Harrison

Inlägg av Leif » 2 mars 2016, 11:28

Problemet är bland annat att DH inte alltid anger att det rör sig om referat, kritik redan 2005. http://www.expressen.se/debatt/harrison ... ofessorer/
När Harrison tar till orda i denna debatt kan det finnas anledning att erinra om att han själv har kritiserats för att ha plagierat andra forskares arbeten, utan att ange källor. I sin artikel raljerar nu Harrison över hur "en skribent i Aftonbladet" beskyllt honom för att ha "skrivit av en annan historikers bok" men att han själv i en svarsartikel lyckades "ställa allt till rätta". Det sätt på vilket Harrison återger den uppmärksammade diskussionen om hans egen forskning är knappast förtroendeingivande med tanke på att han till vardags är professionell historiker. Vad skribenten i Aftonbladet gjorde var nämligen att referera vad flera andra historiker anklagat Harrison för. Det handlade om att tre av Harrisons böcker ("Jarlens sekel", "Karl Knutsson" och "Stora döden") innehåller flera sidor där viktiga textpartier anses vara nästan identiska med andra forskares texter, utan att källorna angivits. Är det fusk eller slarv? Under alla förhållanden är det oacceptabelt. I ett läge då frågan om fusk bland studenter har blivit ett allt större problem vid våra lärosäten är det viktigt att universitetslärare som har i uppgift att handleda och examinera föregår med gott exempel.
Åsa Lindeborg på samma tema http://www.aftonbladet.se/kultur/article10375358.ab :
När historieskildringar blivit industri är det lätt att lockas av tempot och inkomsterna, skanna in forskningsresultat som andra ägnat ett helt liv åt att ta fram och låtsas att man har hittat på allt själv. Dick Harrison häller andras texter i en gryta, bjuder av den och räknar inte med att vi ska vara så noga.
Och så var det det där med person. Några lästips för den nyfikne:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lundap ... kasserier/
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/t ... 0533143.ab
http://www.sydsvenskan.se/lund/dick-har ... -i-ny-bok/

det om det. Vi får hoppas att kalmarboken blir bra, läsvärd och håller god vetenskaplig kvalitet. Kan ju även passa på att nämna att jag trots mina synpukter haft god använding av Stora döden som litteraturingång när jag grottade ner mig i pesten och den senmedeltida agrarkrisen en gång i tiden.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Ny bok om Kalmar av Dick Harrison

Inlägg av Yngwe » 2 mars 2016, 14:10

Med lite källkritik då.

DH fick i samband med detta en varning. Men den fick han för att ha haft ett förhållande i några få dagar med en person han var handledare för, vilket är ett regelbrott. Så vitt jag kan se har anklagelsen om trakasserier inte resulterat i någon påföljd....

Dessutom är hela denna historia nästan 15 år gammal. Man kan fråga sig hur relevant en taskigt skött affär, som inträffade för så länge sen att han om han fällts för mord då skulle ha hunnit avtjäna sitt straff, är för bedömningen av en bok som snart ska komma ut.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Ny bok om Kalmar av Dick Harrison

Inlägg av Leif » 2 mars 2016, 14:57

Nejmen visst. Jag får allt ta och backa lite i min skepsis. Hittar ingen modern kritik av värde vad gäller att DH skulle låna texter lite väl vidlyftigt på det vis han gjort tidigare. Han har uppenbarligen tagit till sig av kritiken. Däremot blev jag faktiskt imponerad när jag såg hur hatiska avpixlat, fria tider mfl var. De gillar inte DH. Det hade jag förträngt.

Däremot förstärktes mitt intryck av att han inte går ihop med sin arbetsgivare, Lunds Universitet, och sina kollegor. Och det har uppenbarligen inte bara med undervisningssystemet att göra. Lite av en bekräftelse av det jag inledningsvis skrev. Hur det påverkar hans skrivande vet jag inte rent konkret. Antagligen går det ut över hur han hanterar sina belackares forskning. Om man utan att känna till vilka konfliktytor som finns kommer att kunna upptäcka detta i den kommande Kalmarboken har jag ingen aning om. Har för dålig kunskap om vilka som gjort relevanta forsknignsinsatser för DH att ta hänsyn till.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Skriv svar