Gesta Wulinensis och Avico

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Gesta Wulinensis och Avico

Inlägg av Historikus » 5 februari 2022, 11:21

Indlæg af Åke Persson, 3 januar 2022, 19:02

År 964 sid 121, Avico skriver: ”…genvandt gamle kong Gurmd pludselig sin styrke og begyndte at tænke klart, …satte kongen sig ned i skibet og, trods vores protester, sejlede ud på havet, og viden om ham forsvandt.”

År 975 sid 140, Avico skriver: ”…bygget et tempel for Herren, hvis de alle reddede deres liv. Det skete også og Tuca beordrede, at Guds tempel skulle opføres og jeg helliggjorde hjørnestenen,…”

År 983 sid 156, Thietmar af Merseburg skriver: ”…og Mistivoj var både skrækslagen og forstummet. Denne hændelse blev mig fortalt af Avico, der dengang var Mistivojs kaplan, men som senere blev min åndelige bror.” Här nämns också Avico som kaplan.

År 983 sid 159, Avico skriver: ”Nyheden om kejserens død og fraværet af en myndig arving spredtes som løbeild blandt kejserdømmets fjender og forvirringen, som da opstod, bevaredes længe i mindet hos de kommende generationer. Selv var jeg et vidne til en stor konflikt som blæstes op mellem danernes kong Harald (Harald Blåtand) og hans søn Zveiem (Sven Tveskæg)”.

År 984 sid 167, Avico skriver:”Før påske i det Herrens år 984 blev kong Harald, som var på vej for at træffe prins Henric (Henrik ”Zänker”) af Kuidilingeburg (Quedlinburg), syg og blev i fæstningen Jamsburg (Jomsborg), blandt de krigere, som sendtes dertil af hans allierede prins Mirzka (Mieszko), indtil han kom sig. På grund af biskop Wago, som ledsagede kongen, og af kongen selv og ærkebiskoppen Athalbert blev Guds tempel bygget i hjertet af dette hedenske land. Jeg selv Avico, Guds tjener, var nødt til at udføre den første gudstjeneste, da den ærede biskop Wago mistede al sin styrke og overlod det til mig at tage sig af hele bispedømmet.”

År 984 sid 169 en detaljerad beskrivning av hur Harald möter Sven Tveskägg vid Roskilde. Därefter sju dagars utlyst fred, varunder Harald såras där Avico är vittne: sid 171:”...På det tidspunkt var jeg parat til at give kongen syndsforladelse, men hans sjæl vendte tilbage til ham og pludselig fik han liv...”

År 985 sid 172, Avico har nu ersatt biskop Wago på Jomsburg och befinner sig troligen där tillsammans a med Harald när han dör.

År 986 sid 179, var Avico sen befinner sig efter Haralds död står inte men troligen hos Mistiwoj som nu samarbetar med Sven Tveskägg: ”Tukki ́s flåde sejlede fra sandstranden mellem Selund (Sjælland) og Sconviue (Skåne), uvidende om, at Zwein ́s tropper med støtte fra Erik af Fejn (Fyn) og Mistiwoj i Aldinburg snart ville overtage hele Selund.”

David Almer
Inlägg: 22
Blev medlem: 4 februari 2020, 17:16
Ort: Lund

Re: Gesta Wulinensis och Avico

Inlägg av David Almer » 8 februari 2022, 17:31

Hur ser det ut om man som historiker kontaktar Vatikanen för information kring exempelvis Avico? Deras arkiv är ju omvittnat omfattande och också svårtillgängligt. "Vatikanens hemliga arkiv har beräknats innehålla nära 85 kilometer av hyllor och det finns 35 000 volymer endast i den selektiva katalogen: 'Publicering av index, delvis eller i sin helhet, är förbjudet,' i enlighet med de bestämmelser som gäller sedan 2005." "... "den äldsta bevarade handlingen tillbaka till slutet av 700-talet e.Kr."

Eftersom man måste veta vad exakt vill titta på, och dessutom måste kunna medeltidslatin etc, så lär det vara extremt tidskrävande och kostsamt att göra en sådan undersökning. Dock känns detta som ett naturligt nästa steg för att dels 1. bevisa att GW är äkta eller falsk, samt 2. öka kunskapen om den aktuella tidsepoken i kontakten mellan slavisk och nordisk kultur.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Gesta Wulinensis och Avico

Inlägg av Historikus » 9 februari 2022, 14:24

Det lyder som en god idé. En sådan undersøgelse burde nok have været igangsat successivt med granskningen af bogens tekster - før udgivelse.

Som du skriver - er det vist ikke helt nemt at få kontakt til Vatikanets arkiver. Jeg har lidt information her om Ansgars dagbog.

https://www.skandinavisktarkeologiforum ... 458#p21183

Der findes en anden tråd ved navn ”Vatikanens hemliga arkiv”, hvor latinkyndige Karl Fredrik undersøgte muligheden for et eventuelt besøg i Vatikanets arkiver. Hvad der videre hændte ved jeg ikke.

https://www.skandinavisktarkeologiforum ... =32&t=1018

Skriv svar