Gesta Wulinensis och Sala

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Gesta Wulinensis och Sala

Inlägg av Yngwe » 17 september 2021, 21:44

Nix, även om även det var en sak som slog mig.

Adam av Bremen
Detta folk har ett berömt tempel som kallas Uppsala, beläget inte långt från samhället Sigtuna
.

Presens! Templet finns!

GW
Detta var Szwitóws största fäste.där templet för hedniska avgudar var beläget
Imperfekt! Templet fanns.

Så när skrevs detta tillägg till GW?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Gesta Wulinensis och Sala

Inlägg av Kungsune » 17 september 2021, 21:59

Ja, det kan ju iofs vara ett översättningsfel av tempus. Så illa att latinska texterna saknas. Bra observation!

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Gesta Wulinensis och Sala

Inlägg av Yngwe » 17 september 2021, 22:37

Tror knappast man översätter tempus fel, i så fall är man en ganska slarvig översättare. Och i detta fall, missar man i första satsen blir man påminn i andra.

Jag påstår nog att texten är senare än Adams!

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Gesta Wulinensis och Sala

Inlägg av Kungsune » 17 september 2021, 22:45

Jo, men det är ju slarvigt eftersom det saknas källdokumentation i form av latinska fraser.
Skulle vilja veta mer om kopplingarna till Schliemann både avseende textmaterialet och gulddisken.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Gesta Wulinensis och Sala

Inlägg av Yngwe » 17 september 2021, 23:18

Ja utan redovisning av källmaterial, i den grad som över huvud taget är möjligt, är allt tämligen värdelöst. Man måste rimligen kunna bedöma när någonting skrevs, och i vilket sammanhang, för att värdera texten. Klart är ju att detta stycke inte är 900-tal, så är det 1100-tal, 1200-tal eller senare ändå?

Och det gäller ju hela GW. Är det ett orginalmanuskript, eller en kopia, eller en kopia på kopia. Inblandade får ursäkta, men källvärde är oerhört lågt som det är...

Man håller ju tummarna att mer ska komma fram, men jag har tyvärr inte stort hopp om det.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Gesta Wulinensis och Sala

Inlägg av Kungsune » 18 september 2021, 08:49

https://archive.archaeology.org/9907/etc/calder.html
Intressant läsning om Heinrich Schliemann.
Inte för att hävda att GW och disken är förfalskningar men var det någon på 1800-talet som hade läggningen, talangen, kunskapen osv..så var det Schliemann.

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Gesta Wulinensis och Sala

Inlägg av Visi » 18 september 2021, 09:26

Yngwe skrev:
17 september 2021, 21:44
Nix, även om även det var en sak som slog mig.

Adam av Bremen
Detta folk har ett berömt tempel som kallas Uppsala, beläget inte långt från samhället Sigtuna
.

Presens! Templet finns!

GW
Detta var Szwitóws största fäste.där templet för hedniska avgudar var beläget
Imperfekt! Templet fanns.

Så när skrevs detta tillägg till GW?

Överlag är det väldigt mycket imperfekt rakt igenom alla avsnitt 1-25 i Svens bok (bilagan med GW).
Känns också helt naturligt.
Också en vanlig stilform.

Anta att en person sitter och drar sig till minnes eller använder andras minnesbilder då blir ju användandet av presensformer bara konstigt, framförallt om man vill framstå som en nykter och trovärdig person som återger gamla händelser.

Jag skulle hävda att det är Adams val av presensform som känns mer onaturlig. Men om man vill få en berättelse mer levande för en läsare eller en åhörare, alltså närmare i tid och rum, så kan väl en presensform lämpa sig väl.

Hur de såg på saken under tidig medeltid har jag absolut ingen aning om.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Gesta Wulinensis och Sala

Inlägg av Kungsune » 18 september 2021, 09:36

Inte konstigt i nutidssvenska Visi men vi pratar medeltidslatin nu. Kan inte påminna mig att jag sett det sättet att formulera sig i de gamla källorna om nutid.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Gesta Wulinensis och Sala

Inlägg av Yngwe » 18 september 2021, 10:44

Imperfekt är helt naturligt, och väl det vi oftast stöter på i källorna. Håller med. Men det är ju för att de i regel beskriver något som var eller fanns, inte sin samtid.

Med all tydlighet alltså, författaren till stycket i fråga beskriver inte sin samtid.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Gesta Wulinensis och Sala

Inlägg av Kungsune » 18 september 2021, 11:30

I svenskan kan man ju använda imperfekt när man återger en beskrivning. Ex “när jag var inne hos grannarna såg jag att de hade en kristallkrona i hallen”. Det betyder ju inte att de tagit bort den. Om man verkligen gjorde den typen av skrivningar på 1000-talets latin vet jag ej. I GW-bilagan tycks det dock som om man pratar om något som skett tidigare hela tiden. Eftersom inte någon specifik visitation av uppgiftslämnaren i Sverige nämns får man nog utgå från att det handlar om svunna tider.

Skriv svar