Uppgift i Gesta Wulinensis om hednisk plats i Skåne

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Uppgift i Gesta Wulinensis om hednisk plats i Skåne

Inlägg av Opager » 29 december 2021, 16:08

ÅkeP
Kan detta verkligen stämma? Lät man sen liken ligga kvar inuti hallen obegravda från 400-talet till 900-talet?
Ja, den hallen byggdes aldrig upp igen och ingen annan byggnad uppfördes på den platsen. De som låg i huset hade dödats först innan hallen tändes på och brann ner.

Opager

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Uppgift i Gesta Wulinensis om hednisk plats i Skåne

Inlägg av Opager » 29 december 2021, 19:34

ÅkeP
Tack för upplysningen. Jag tror dock att det är svårt att riktigt avgöra vad som hände med vikingastaden med tanke på att det bara är någon promille utgrävd. Att hantverkare sedan använder platsen efteråt säger inte så mycket, det skedde t.ex. även på Borgring i en av portarna när den övergivits.
Det har gjorts provborrningar och markundersökningar över stora delar av Uppåkra. Jag frågade Mats Roslund, den nuvarande professorn i Lund som ansvarar för undersökningarna, i somras, om en större samtidig nedbränning av Uppåkra. Han sa ett klart nej!

Opager

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Uppgift i Gesta Wulinensis om hednisk plats i Skåne

Inlägg av Opager » 29 december 2021, 19:39

Yngwe:
Ja visst, man kan gott anta att varje plats, nästan oavsett rang, har sin tillhörande heliga plats
Nja. Det finns inget i Skåne som är i närheten av Uppåkra och inte i Danmark när det gäller en hedninsk kultplats med lång kontinuitet. Pågick från 200 e.Kr. till slutet av 900 e.Kr. i kulthuset.

Opager

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Uppgift i Gesta Wulinensis om hednisk plats i Skåne

Inlägg av Yngwe » 29 december 2021, 20:08

Opager skrev:
29 december 2021, 19:39
Yngwe:
Ja visst, man kan gott anta att varje plats, nästan oavsett rang, har sin tillhörande heliga plats
Nja. Det finns inget i Skåne som är i närheten av Uppåkra och inte i Danmark när det gäller en hedninsk kultplats med lång kontinuitet. Pågick från 200 e.Kr. till slutet av 900 e.Kr. i kulthuset.

Opager
Fast det står inte att det handlar om den mest fantastiska, största, enormaste, bästa. Och så länge det inte gör det, är det inget urval efter dessa egenskaper.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Uppgift i Gesta Wulinensis om hednisk plats i Skåne

Inlägg av Opager » 29 december 2021, 20:22

Yngwe
Fast det står inte att det handlar om den mest fantastiska, största, enormaste, bästa. Och så länge det inte gör det, är det inget urval efter dessa egenskaper.
Det räcker med att platsen var känd på den tiden! Första skriftliga källan i så fall när detta blir publicerat.

Opager

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Uppgift i Gesta Wulinensis om hednisk plats i Skåne

Inlägg av Kungsune » 30 december 2021, 08:52

Nej, det räcker ju inte! Det är där vi har olika uppfattning. Att det funnits kultcentra i närheten av Lund har alltid förväntats.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Uppgift i Gesta Wulinensis om hednisk plats i Skåne

Inlägg av Opager » 30 december 2021, 11:14

Kungsune
Nej, det räcker ju inte! Det är där vi har olika uppfattning. Att det funnits kultcentra i närheten av Lund har alltid förväntats.
Det har funnits en hypotes om en kultplats i Lund där domkyrkan ligger. Inget har nämnts om Uppåkra.

Trots Vifots undersökning av hallen i Uppåkra på 1930-talet har Uppåkra varit föga känt utanför akademiker i Lund. Platsen har aldrig nämnts i någon historisk undervisning som jag har blivit uppfödd med. Det är först i slutet av 1990-talet med Tetra Pak donationen som Uppåkra blev känt för allmänheten.

Kulthuset var till skillnad mot hallen helt okänd tills att den hittades i slutet av 1990-talet.

Opager

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Uppgift i Gesta Wulinensis om hednisk plats i Skåne

Inlägg av Kungsune » 30 december 2021, 11:28

Opager, du resonerar som om namnet Uppåkra nämns i GW. Tänk efter lite…

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Uppgift i Gesta Wulinensis om hednisk plats i Skåne

Inlägg av Opager » 30 december 2021, 11:41

Kungsune:
Opager, du resonerar som om namnet Uppåkra nämns i GW. Tänk efter lite…
Jag har läst boken och där nämns "de dödas stad" som eventuellt har kunnat varit Uppåkra.

Märklig kommentar av dig.

Opager

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Uppgift i Gesta Wulinensis om hednisk plats i Skåne

Inlägg av Kungsune » 30 december 2021, 11:59

De dödas stad är väl troligen en översättning av latinets necropoli. Dvs knappast i betydelsen stad i normal mening. Det är alltså en gravplats som beskrivs. Idag har vi en exakt lokalisering av Lunds föregångsort ja(GW talar inte om någon sådan). Att det har funnits gamla förkristna gravfält utanför Lund har man alltid kännt till. Att det funnits vikingatida föregångare till själva staden likväl. Jag vågar göra en ännu djärvare gissning än GW. Jag vågar gissa att det står en volvo parkerad utanför Friends arena i denna stund. Trots stt jag befinner mig långt från Stockholm just nu.

Skriv svar