Borgen i Åhus ett medeltida maktcentrum

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Borgen i Åhus ett medeltida maktcentrum

Inlägg av anganatyr » 10 februari 2018, 20:12

Jag har precis fått ögonen på den här boken. Är det någon som läst den och vet om den är bra?
https://www.bokus.com/bok/9789187031434 ... ktcentrum/

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Borgen i Åhus ett medeltida maktcentrum

Inlägg av Opager » 10 februari 2018, 22:07

Boken är intressant. Jag läste den för ett par år sedan. Har visst tvivel över att det var den första stenborgen i Skåne men den är säkert bland de första. Helsingborg hade en föregångare till Kärnan från 1100-talet.

Opager

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Borgen i Åhus ett medeltida maktcentrum

Inlägg av anganatyr » 11 februari 2018, 10:35

Tack Opager.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Borgen i Åhus ett medeltida maktcentrum

Inlägg av anganatyr » 5 september 2020, 11:03

Har äntligen fått tummen ur och både köpt och läst boken. Gillar verkligen detta alster. Den är inte så tjock, men är ändå full med fakta om borgen. Det är också flera citat från skriftliga källor, som jag verkligen älskar istället för att författaren med egna ord återberättar vad som står i källorna. När man sedan kollar ursprungskällan själv så tolkar man texten på ett helt annat vis många gånger. Tummen upp för citaten! Det är väldigt fina bilder och rekonstruktioner med som verkligen höjer boken. Jag gillar också att det väldigt tydligt framgår vad som är hypoteser och vad som är fakta (skiljer sig lite åt i de olika kapitlen som är skrivna av olika författare), framförallt när det gäller rekonstruktionerna av borgens olika faser. Jag tycker det är väldigt ärligt och rakt resonemang i boken, även om nivån skiljer sig lite mellan de olika författarna.

Jag lyckades egentligen bara hitta två negativa saker när jag läste. På kartan på sidan 28 räknas Blekinge som danskt redan 1220, vilket är en hypotes. Det första säkra beviset för att Blekinge är danskt är år 1231. Här kunde det vara tydligare med att det är en hypotes, så det inte tolkas som fakta. Och det andra är lite guttagnäll. Det är lite tråkigt att man i en produktion från år 2012 fortfarande använder begrepp som "skånelandskapen", här ligger man efter och måste uppdatera sig.

I det stora hela en fantastisk bok om en lika fantastisk plats. Jag hoppas verkligen att det blir fler undersökningar i framtiden. Jag rekommenderar den verkligen.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Borgen i Åhus ett medeltida maktcentrum

Inlägg av anganatyr » 5 september 2020, 11:12

Opager skrev:
10 februari 2018, 22:07
Boken är intressant. Jag läste den för ett par år sedan. Har visst tvivel över att det var den första stenborgen i Skåne men den är säkert bland de första. Helsingborg hade en föregångare till Kärnan från 1100-talet.

Opager
Håller med dig i resonemanget om att det skulle vara den första stenborgen. Det behövs mer fakta för det, men de är också väldigt tydliga med att just detta är en hypotes i boken. Så länge man är väldigt tydlig med att det är en hypotes så tycker jag det är helt okej att ta ut svängarna lite. Ibland behövs det för att kunna lyfta nya frågeställningar och få andra infallsvinklar.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Borgen i Åhus ett medeltida maktcentrum

Inlägg av Bäckahästen » 5 september 2020, 18:26

Så tråkigt att detta förminskande ord ständigt skall återkomma. :(

https://skandinavisktarkeologiforum.org ... =24&t=1046

Skriv svar