Haraldsguldet

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Haraldsguldet

Inlägg av Bäckahästen » 12 februari 2018, 05:20

Denna bok blir ett måste på inköpslistan. :D

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Haraldsguldet

Inlägg av Daler » 12 februari 2018, 19:37

Tack Sven. Alltid intressant och givande med en bakgrundshistoria. Hoppas den hänger med på något sätt i kommande produktioner.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Haraldsguldet

Inlägg av Mio Nielsen » 13 februari 2018, 15:42

Mio Nielsen skrev: "Danmark havde en øst-orienteret form for kristendom i lang tid, før landet blev katolsk", siger en talsmand for den ortodokse kirke.
Denne påstand læste jeg i en artikel i Kristeligt Dagblad. Men jeg tror ikke bogstaveligt på påstanden, selvom jeg finder den interessant.

Sandheden er mere nuanceret og fremgår f.eks. af John Linds dybdegående artikler. Af disse fremgår det, at den danske elite i hele perioden fra 700 og frem til statsdannelsen var særdeles velorienteret om religiøse forhold i både Øst, Syd og Vest. Men man havde ikke bundet sig varigt til nogen retning.

Jeg forestiller mig en slags parallel til buddhismens indtog i Vesten: Ceylonesisk Teravada indtil 1930 parallelt med oversættelser af kanoniske værker i London, Berlin og Paris, Suzukis japanske Zenbuddhisme i 50-erne, Californisk hippie-buddhisme i 60-erne, Dalai Lama-buddhisme i 70-erne og derefter nogen Karmapa-orienteret aktivitet, der sikkert snart vil slå over i Folkerepublikkens nuværende form for millionær-sponsoreret buddhisme.
Denne beskrivelse er ikke kritisk ment. Religion er et levende foretagende.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Haraldsguldet

Inlägg av Historikus » 13 februari 2018, 18:25

Sven R skrev:och som är ytterst väsentliga att ha med eftersom de kommer att vara betydelsefulla för både Polens och Sveriges vikingahistoria i slutet av 900-talet.
Vel også for Danmarks vikingehistorie, går jeg ud fra. ;)

Polske 'vikinger', måske lejetropper, kan meget vel ha' deltaget i Englandstogterne under Svend Tveskæg og senere under Knud den Store. Denne teori som fremgår af en del polsk litteratur er ikke efterprøvet, men er et interessant issue. Kan der her være tale om Jomsvikingerne ???

BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Haraldsguldet

Inlägg av BalticSea » 18 februari 2018, 11:17

Hvis man ikke ved det, har emnet sin egen side på facebook med titlen

Curmsun Disc - Haraldguldet

Skriv svar