Tidigmedeltida idé- och lärdomshistoria

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Tidigmedeltida idé- och lärdomshistoria

Inlägg av Wurner » 11 maj 2015, 17:54

Jag önskar veta mer om vilka skrifter och vilket idéinnehåll som tidigmedeltida skandinaviska lärde hade tillgång till, jag har försökt leta rätt på bra genomgångar de senaste dagarna men det är inte helt lätt. Exempelvis Lindroths "Svensk lärdomshistoria" täcker inte riktigt in detta. Om någon har lästtips mottager jag dem tacksamt.

För den som är intresserad kan jag dock rekommendera Descent from the Gods av Anthony Faulkes, tillgänglig online. Han beskriver källor och idétraditioner som de tidiga islänningarna (inklusive Snorre) sannolikt har påverkats av med avseende främst på tillkomsten av ättelistorna. Texten innehåller dock ett och annat guldkorn från andra områden - till exempel kan begreppen Stora och Lilla Svitjod vara ett "klipp-och-klistra"-resultat av läsning av Scythia och Scythia inferior/minor ur klassiska källor...

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Tidigmedeltida idé- och lärdomshistoria

Inlägg av karlfredrik » 14 maj 2015, 18:14

Anders Pilz: Medeltidens lärda värld ger en introduktion

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Tidigmedeltida idé- och lärdomshistoria

Inlägg av Wurner » 18 maj 2015, 11:36

Tack karlfredrik men av någon anledning hade inte stadsbiblioteket Anders Pilz. De hade dock Ronny Ambjörnsson, Europas idéhistoria. Medeltiden, Tankens pilgrimer och den verkar ta upp det mesta av vad jag är ute efter. Jag kan rekommendera den om någon annan är intresserad av en introduktion till det lärda Europa från tidig medeltid och framåt.

Skriv svar