Gesta Wulinensis och Knopa m fl

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
anganatyr

Re: Gesta Wulinensis och Knopa m fl

Inlägg av anganatyr » 3 februari 2022, 20:52

Några källor som nämner den svenska dynastin i Hedeby (I den svenska dynastin i Hedeby brukar traditionellt Olof (från Sveariket) och hans två söner Gnupa och Gurd, samt Gnupas och Åsfrids son Sigtrygg räknas).

Adam av Bremen skriver tex i sin första bok, kapitel 48 (Emanuel Svendbergs översättning sidan 48):
Följande har jag hört direkt av den pålitlige danske kungen Sven, när han på min begäran räknade upp sina förfäder: "Efter nordmännens nederlag", sa han, "härskade, så vitt jag har mig bekant, Helge, som var älskad av sitt folk på grund av sin rättvisa och helighet. Han efterträddes av Olof, som kom från sveonernas land och med vapenmakt erövrade danernas rike. Han hade många söner, av vilka Gnupa och Gurd bemäktigade sig tronen efter faderns död.

Adam av Bremens första bok, kapitel 52 (Emanuel Svendbergs översättning sidan 55):
I Hogers andra ämbetsår begrovs Ludvig Barnet, och Konrad, frankernas hertig, upphöjde till kung. Med denne Ludvig avslutade Karls gamla kungaätt. Så långt sträcker sig också frankernas historia. Vad jag i fortsättningen ämnar skriva, har jag funnit i en rad andra men tillförlitliga arbeten. Åtskilligt meddelade mig danernas berömde kung på min anmodan. "Efter Olof, sveonernas hövding", sade han, "som med sina söner härskade i Danmark, intog Sigtrygg hans plats. Då han hade härskat en kort tid, berövade honom Svens son Hardeknut från nordmännens land hans tron". Men hurvida några av dessa danernas många kungar eller snarare tyranner på en gång eller den ene efterföljande den andre efter kort tid är osäkert. Det må vara nog för mig att veta att de alla fortfarande var hedningar och att, trots de täta kungabytena och de vilda folkens härnadståg, den kristna kyrkan, som av Ansgar hade placerats i Danmark, i någon mån hade bestått och inte helt hade gått under.
Det den saxiske Vidukind beskriver ett danskt plundringståg till Frisland och Henrik I:s svar med en marsch mot gränsen och danskarnas nederlag 934. Vidukind skriver att därefter skall deras kung Gnupa ha gjorts skattskyldig och tvingats att ta dopet. Enligt Annales Corbeienses står det följande om samma händelse:
Cum autem omnes in circuitu nationes subiecisset, Danos, qui navali latrocinio Fresones incursabant, cum exercitu adiit vicitque, et tributarios faciens, regem eorum nomine Chnubam baptismum percipere fecit.
Enligt Sven-Axel Wernerssons översättning blir det:
När han hade underkuvat folken runt omkring, var det danskarna som anföll friserna genom sjöröveri och när kungen kom med hären och seglade, lät deras kung vid namn Gnupa mottaga dopet.
I Hauksbok omnämns att Gorm befriat Jylland från Näskungar ända ner till Slien. En del forskare sätter likhetstecken mellan dessa näskungar och den svenska dynastin i Hedeby. Originaltexten i Hauksbok är:
Gormr konungr for með her yfir allt Iutland ok eyddi ollum nes konungum allt suðr til Sles.
Den svenska dynastin i Hedeby nämns också i flera medeltidsannaler som tex:

Annales Lundense vid åren 902, 906 och 914.
Annales Ryense vid år 902.
Annales Ripenses vid år 902.
Annales Slesuicenses vid år 915.
Annales 841-1006 vid år 902.

Många av dessa skrifter är senare än själva händelserna, men de är ändå närmare i tid än nutida spekulationer och dessutom mycket mer trovärdiga.

Visi

Inlägg av Visi » 4 februari 2022, 10:29

filoscar
Så jag får det till att det bara fanns en Knoba vars far hette något annat, vilket jag återkommer till nedan.
Intressant tänkt och ja varför inte! Håller detta rakt igenom hela GW som vi fått ta del av i Rosborns bok?

Historikus

Inlägg av Historikus » 4 februari 2022, 11:46

anganatyr skrev:
3 februari 2022, 20:52
Många av dessa skrifter är senare än själva händelserna, men de är ändå närmare i tid än nutida spekulationer och dessutom mycket mer trovärdiga.
anganatyr: Rigtig godt og informativt indlæg.

Visi

Inlägg av Visi » 4 februari 2022, 11:51

Så om man leker med tanken att det bara fanns en Knob så skulle en genealogisk tolkning av GW enligt Antonina/Rosborn kunna bli följande.

Knob = Knut den höge.

Söner:
Gurm(d) = Gorm
Harold (=Harald) på Fyn senare till Normandie, Zygfryd = Sigtrygg.

Adam i sin Gesta säger att Olof hade sönerna Gnupa och Gurd (kap 48).

Kan GW Knob vara identisk med Adams Gnupa? Kan GW Knob ha haft en bror Gurd (Gurmd?, Gorm?).
(Saxo nämner två Gorm relativt samtida Gorm, då dels Gorm den engelske, dels Gorm den gamle).

Kan detta brödrapar (hel-, halvbröder?) ha varit söner, styvsöner, svärsöner, dottersöner, sonsöner till Olof den svenske?

Ursäkta ett rörigt inlägg.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 4 februari 2022, 15:27

Jag hinner inte skriva utförligt inkl. verifiera källorna nu men enligt tidigare inlägg tror jag mest på:
AirdreConut (Hardeknud) ca 905 far till Knob och Gorm. Adams Gurd är Gorm.
Knob blev far till Sigtrygg och Harald av Fyn.

Jag tror att Adams Olof enbart hade makten i Sydjylland en kortare tid - de fem åren enligt vissa källor kan vara en ledtråd.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 4 februari 2022, 18:02

anganatyr skrev:

Annales Slesuicenses vid år 902.

Finns dessa annaler digitalt tillgängliga?
Jag hittar enbart Annales Ryense vid en snabb googling.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 4 februari 2022, 18:06

AndreasOx skrev:
4 februari 2022, 15:27
Jag hinner inte skriva utförligt inkl. verifiera källorna nu men enligt tidigare inlägg tror jag mest på:
AirdreConut (Hardeknud) ca 905 far till Knob och Gorm. Adams Gurd är Gorm.
Knob blev far till Sigtrygg och Harald av Fyn.

Jag tror att Adams Olof enbart hade makten i Sydjylland en kortare tid - de fem åren enligt vissa källor kan vara en ledtråd.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är Sigtrygg son till Åsfrid och Gnupa (Olofs son). Det finns en hel del forskning om den svenska dynastin i Hedeby, så varför uppfinna hjulet igen?

Det finns två runstenar runt Hedeby som anses vara resta av den svenska dynastin. Den ska Haddebystenen har texten:
Asfrid, Odinkars dotter, gjorde detta minnesmärke efter Sigtrygg, hennes och Gnupas son. Gorm ristade runorna.
osfriþr : karþi kubl : þausi : tutiʀ : uþinkaurs : oft : siktriuk : kunuk :
: sun : sin : auk : knubu : kurmʀ : raist : run(a)(ʀ)
På den andra stenen lyder texten:
Asfrid gjorde detta minnesmärke efter Sigtrygg, hennes och Gnupas son.
osfriþr : karþi : kum bl ' þaun oft : siktriku :
sun : (s)in : oui : knubu
Sigtrygg nämns i Les Annales där Flodoard av Reims under året 943 skriver att frankernas hertig Hugo haft ett flertal strider med hedningarna. Han nämner också att kung Ludvig haft en batalj med den hedniske kungen Sigtrygg (i den latinska texten kallad Setricus).

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 4 februari 2022, 18:07

AndreasOx skrev:
4 februari 2022, 18:02
anganatyr skrev:

Annales Slesuicenses vid år 902.

Finns dessa annaler digitalt tillgängliga?
Jag hittar enbart Annales Ryense vid en snabb googling.
Vet ej. Jag har bara de danska böckerna med den latinska texten. Mycket är översatt till danska, men inte allt.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 4 februari 2022, 18:09

Historikus

Inlägg av Historikus » 4 februari 2022, 23:11

Dejligt at se at runerne oversættes til navnet Gnupa.

Tak for det Anganatyr. 😊

Skriv svar