Dags för en fornnordisk institution i Lund?

Här kan du diskutera utbildning inom arkeologi och historia
karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Dags för en fornnordisk institution i Lund?

Inlägg av karlfredrik » 6 augusti 2015, 20:14

När jag studerade på 1980-talet fanns det en klassisk institution i Lund, med omfattande bibliotek, en samling av fynd och kopior på antika statyer, samt utbildning i latin och gammalgrekiska. Miljön var verkligen stimulerande. Givetvis lades den ner, statyerna och fynden magasinerades och böckerna samlades i annat bibliotek.
Varför, undrar jag, finns det ingen forn nordisk institution. Visst, det fanns någon hylla om detta på arkeologiska institutionen, men inga fynd vare sig i original eller kopior. Heller inte erbjöds några fornnordiska språk.

AndreasE
Inlägg: 213
Blev medlem: 10 maj 2015, 22:13

Re: Dags för en fornnordisk institution i Lund?

Inlägg av AndreasE » 6 augusti 2015, 20:26

Någon "Fornnordisk institution" finns det väl inte på något universitet i Sverige?

Arkeologin täcks in av de arkeologiska institutionerna. Fornnordiska språk brukar erbjudas av Institutionen för nordiska språk. Och nog har LU arkeologiska fynd från skandinavisk förhistoria? Jag har inte själv studerat i Lund, men är ganska säker på att man bedrivit arkeologiska undersökningar på arkeologiska institutionen där.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Dags för en fornnordisk institution i Lund?

Inlägg av karlfredrik » 6 augusti 2015, 20:43

Visst bedrivs arkeologiska undersökningar på arkeologiska institutionen, men inte öppna utställningar som på klassiska institutionen, bland annat Uppåkra. Istället finns fynden på Historiska museet i Lund.
Men jag tyckte den unika miljön på Klassikum var mycket bättre. Att det inte finns en fornnordisk institution inte finns betyder inte nödvändigtvis att det inte borde finnas-

AndreasE
Inlägg: 213
Blev medlem: 10 maj 2015, 22:13

Re: Dags för en fornnordisk institution i Lund?

Inlägg av AndreasE » 6 augusti 2015, 21:10

Jag tror att en "Fornnordisk institution" skulle ha svårt att överleva. Väldigt smalt område, med för få studenter. Det finns en anledning att de klassiska institutionerna har haft problem.

Uppsala universitet har ett museum för sina fynd (Gustavianum), och det är väldigt dyrt för institutionen, och besökarantalen är nog inte fantastiska. Finns för och nackdelar med allt.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Dags för en fornnordisk institution i Lund?

Inlägg av karlfredrik » 7 augusti 2015, 14:44

Givetvis finns det mycket mera om antiken än om forntida Norden, men jag tyckte klassikum gav mera.
Det fanns inte så mycket litteratur om nordisk forntid på institutionen, och de utländska källorna fanns inte med. Jag fann det svårare att forska på nordisk forntid än antiken, det tog längre tid att samla källmaterial och relevanta utgrävningsrapporter
Nästan alla grekiska och latinska källor finns i Loeb och på ett tyskt förlag. I framtiden räcker det kanske att få fram dem på data. Där får man hjälp med att översätta och fotnoter mm.
Givetvis vet jag det är knappt om pengar, jag tänkte mig som en önskan på mycket lång sikt.

AndreasE
Inlägg: 213
Blev medlem: 10 maj 2015, 22:13

Re: Dags för en fornnordisk institution i Lund?

Inlägg av AndreasE » 7 augusti 2015, 19:33

Som sagt, jag har inte pluggat i Lund utan i Uppsala. Karin Boye-biblioteket vid Engelska Parken (där de humanistiska fakulteterna befinner sig i Uppsala) är utmärkt när det gäller skandinavisk arkeologi. Jag har en kandidat i Antikens kultur och samhällsliv, och jag har inte funnit antiken mer lättforskad än skandinavisk arkeologi. Självklart finns det mer publicerat (ett större geografiskt område som tilldragit sig enorma mängder forskning), men mycket är svårtillgängligt både fysiskt och språkligt (väldigt mycket är skrivet på tyska, franska och italienska, vissa äldre verk har valda stycken på latin eller klassisk grekiska utan översättning osv).

När det gäller svenska grävrapporter finns alla som publicerats tillgängliga i Vitterhetsakademins bibliotek i Stockholm. Förstås mer tillgängligt om man befinner sig i Uppsala än Lund, men allt går i alla fall att hitta.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Dags för en fornnordisk institution i Lund?

Inlägg av Leif » 10 augusti 2015, 08:00

Tendensen är väl annars att slå samman ämnena till stora institutioner vilka innefattar arkeologi+antiken+historia. Därinom finns det avdelningar vilka innehåller de olika ämnena.

I tex göteborg finns det en "medeltidskommitté" som är tvärvetenskaplig och tar fasta på just tidsperioden. Föredragen där kan handla om allt från liturgi till litteratur till arkeologi. Finns det bara tilräckligt många forskare med "rätt" inriktning så tror jag att en fornnordisk "kommitté" skulle kunna funka. Åtminstone under en period. För man måste vara adaptiv/dynamisk i fårhållande till dels vad som är vetenskapligt intressant och dels i förhållande till vad som är finansierbart. Någon tid för "fri forskning" finns ju inte längre inom dagens universitetsvärld. Möjligen undantaget uppsatser på grundnivå.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Skriv svar