Rökstenen

Här kan du diskutera run- och bildstenar och liknande
Troels
Inlägg: 192
Blev medlem: 18 augusti 2015, 13:57
Ort: København
Kontakt:

Re: Rökstenen

Inlägg av Troels » 6 maj 2016, 09:32

Du skal se mere systematisk på opsætningen.

Hele frontsiden inkl. smalsiden til højre er i rene rökruner. Bagsiden inkl. højre side (set herfra) består af en ramme omkring et tekstfelt med almindelige rökruner. Først skal hele forsiden læses med start nede fra nederste venstre hjørne (sædvanligt iflg Holmberg) med første linje markeret med et stort t i gamle runer. Derefter læser man resten af rökrunerne - igen begyndende i bagsidefeltet nederst til venstre. Herefter har man læst hele teksten i rökruner, som almindelige runelæsere ville gøre. Rammen består af 3 vers om guderne skrevet i gamle runer og blandet kode markeret med + når der skiftes mellem alm. rökruner og forskydningsciffer (Cæsars metode). "Sakummukmini" fungerer som Cæsars kodenøgle). Linjerne består her af 24 tegn, svarende til antallet i Odins gamle runealfabet. Første linje i rammen er markeret med et stort kodet tegn "th", som ligner et træ. Alcuins frankiske renaissance var "challenges to the mind" (iflg Oxford-professoren Peter Godmann), som man udarbejdede meget systematisk.

Per Holmberg (og de øvrige runologer) har slet ikke kendt eller set denne systematik. Holmberg har blot brugt sin metode, som han nævner på almindelige korte runetekster - primært 200 år senere. Så vidt jeg kan se, kan hans metode anvendes, hvis han ser den kodede ramme som et budskab til en udvalgt gruppe, som kan læse kode og gamle runer. Jeg har ikke tid til at studere metoden nærmere nu.

Du kan læse mere om systematikken på min webside http://www.gedevasen.dk/roekstone.html , som indeholder en pdf-artikel og links - herunder et link til min egen tavle over opsætningen af runerne.

Troels
Inlägg: 192
Blev medlem: 18 augusti 2015, 13:57
Ort: København
Kontakt:

Re: Rökstenen

Inlägg av Troels » 21 maj 2016, 12:32

Udgangspunktet for den seneste diskussion var Per Holmbergs artikel. Jeg har lagt min fulde kommentar til Per Holmbergs artikel og metode på http:/www.gedevasen.dk/holmberg.pdf

Jeg synes, at hans anvendelse af det teoretiske princip er interessant, men det er ikke entydigt og peger efter min mening i højere grad på Runverkets oversættelse.

Skriv svar