Verktyg vid ristning i sten

Här kan du diskutera run- och bildstenar och liknande
Anund
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 juli 2024, 18:48

Verktyg vid ristning i sten

Inlägg av Anund » 16 juli 2024, 12:04

Jag har funderat mycket på vilka verktyg som asnvänts vid ristning i sten. Mina erfarenheta säger mig att man måste ha använt ern puns av något hårt material och en hammare. Att man skulle ha använt en vass sten förefaller mig synnerligen oprecist. Hällristningar är oftast mer precisa och exakta i linjerna.Vad tror ni ?

Anund
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 juli 2024, 18:48

Re: Verktyg vid ristning i sten

Inlägg av Anund » 11 augusti 2024, 16:32

713 besök men inget svar. Inte ens från notoriska svarare, som ändå inte vet något. Kanske Carl Thomas har en ide om hur ristningarna gick till. Han har alltid kloka och väl underbyggda inlägg.

dersa
Inlägg: 195
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Verktyg vid ristning i sten

Inlägg av dersa » 11 augusti 2024, 21:06

Om du avser vikingatida och medeltida ristningar så användes troligen metallföremål. Vad det gäller hällristningar så användes det troligen stenar.. Brons är lite för mjukt att hugga i berg med. Mig veterligt så har man inte funnit några metallfragment i anslutning till hällristningar.

Carl Thomas
Inlägg: 2136
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Verktyg vid ristning i sten

Inlägg av Carl Thomas » 15 augusti 2024, 03:15

Anund,
Jag läste en undersökning för länge sedan, måste ha varit 30-40 år sedan, där man grävt under lutande hällristningar för att söka efter verktyg. Om jag minns rätt hittades en del stenar i hård sten med slitagespår ? och en gissning är att det var just sådana stenar som använts. Dock kunde man inte slå fast att så är fallet.

Tutancamon hade knivar av stål under bronsåldern. Dessa var tillverkade av järn från meteorer. Stål fanns alltså för 4.000 år sedan.

Våra förfäder har arbetat med verktyg av sten i ett par miljoner år så jag tror att vi kan våga tro på att de var experter på stenar - jag tror att man ständigt letade efter bra stenmaterial att göra verktyg av.
En spekulation är då att man även hittat meteor fragment med hög järnhalt, kanske till och med rent järn?
Sådana stenar var säkert sällsynta samt troligen mycket värdefulla, speciellt om man kopplade deras existens till att de fallit ned från himlen😀

Jag tror inte att kunskapen om smide inte fanns här under bronsåldern. Vi har inte hittat spår av smide vad jag vet från den tiden. Men om Tutancamon för 4.000 år sedan hade knivar gjorda av stål så kunde man då bearbeta meteorer, snida dess Järn till stål. Hur lång tid tog det att nå den punkten av lärande? 1000 år?

Vi känner ju bara till det vi hittat. En bomb slog ned när vi vid Bottenvikens norra kust hittade rester av stålsmide som är 2.000 år gamla. Helt plötsligt blev vårt smide tusen år äldre här i Sverige.hur lärde vi oss smida för 2.000 år sedan längst i norr?

Fyndet tycker jag öppnar möjligheten att spekulera fritt som jag gjort ovan. Kanske hittar vi fler saker där alla anser det vara omöjligt att hitta någonting?

Uppåkra fanns ju t.ex. inte innan man hittade Uppåkra...
Historia är färskvara.

Anund
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 juli 2024, 18:48

Re: Verktyg vid ristning i sten

Inlägg av Anund » 21 augusti 2024, 07:21

Tack Carl Thomas, Du kommer alltid med väl underbyggda svar som är mycket tänkvärda.

Jag har provat med vässade stenar i handen men det är väldigt svårt att få till raka precisa linjer med denna metod, i själva verket omöjligt. Därför tror jag att vassa hårda stenar användes som en puns som bearbetades med en "hammare" som kunde vara en annan sten eller kanske en träklubba. Meteorsten/stål kan naturligvs ha använts i mån av tillgång.

Kunskp om smide fanns naturligtvis på bronsåldern då man kunde smida brons och förstod att man måste värma metall för att kunna smida. Man gjöt först för att sedan värma och smida.

Skriv svar