Morgan Johansson (S) vill förbjuda runor

Här kan du diskutera run- och bildstenar och liknande
dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Morgan Johansson (S) vill förbjuda runor

Inlägg av dersa » 26 maj 2019, 17:27

Här är direktivet, kopierat från länken:
Utredaren ska därför
. ta ställning till om den nuvarande straffrättsliga regleringen i fråga om rasistiska och liknande symboler är ändamålsenligt utformad,

. överväga behovet av och förutsättningarna för att förtydliga eller komplettera dagens lagstiftning, och

. lämna författningsförslag om utredaren kommer fram till att lagstiftningen bör ändras.

Utredningen presenteras senast 31/5, alltså kommande vecka. Min politiska uppfattning kan jag redogöra för i politiska forum, här är fokus på arkeologi och historia.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Morgan Johansson (S) vill förbjuda runor

Inlägg av Bäckahästen » 26 maj 2019, 21:36

Och hade du nu läst hela tråden och länkarna så hade du sett att justitieminister Morgan Johansson har gått ut i media och sagt att Tyrrunorna ska räknas som hets mot folkgrupp enligt den utredning som gjorts. Kanske skulle du läsa lite noggrannare innan du häver ur dig saker? :?:

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Morgan Johansson (S) vill förbjuda runor

Inlägg av dersa » 27 maj 2019, 01:38

Vad en minister säger är inte så intressant, det viktiga är vad hen gör, i detta fall en utredning vilket jag hänvisar till och där står inget om förbud av runor. Såvida inget fördröjt utredningen så kommer ett förslag under veckan.
Är förslaget att futharken förbjuds så kan det vara en diskussion här, om Inte hör det hemma i ett annat forum!

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Morgan Johansson (S) vill förbjuda runor

Inlägg av Bäckahästen » 27 maj 2019, 05:44

Det är justitieministerns ansvarsområde och han är högste ansvarig för den här typen av frågor i Sverige. Om han går ut i ett pressmeddelande några dagar innan det slutgiltiga beskedet kommer och utredningen går mot sitt slut, då har det väldigt stor tyngd i frågan. Dessutom behöver de inte förbjuda runor för att det ska vara relevant att ta upp frågan i detta forum, det räcker med att de diskuterar att förbjuda dem. :!: Åter igen bara en massa svammel för att du ska få sista ordet!

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Morgan Johansson (S) vill förbjuda runor

Inlägg av Carl Thomas » 27 maj 2019, 15:10

Våra runor och deras ljudvärden ör en del av vår historia och vårt kulturarv.

ISIS är en terrororganisation som begått folkmord. Skall vi förbjuda våra bokstäver I ochS beroende på detta?

Hur skulle vårt språk så bli?

Att förbjuda våra förfäders bokstäver (runor) känns historielöst och lite ynkligt.

Några av våra runor har stulits och används som symboler av tjuvarna. Vi är alltså "offer" eftersom vi är de bestulna.

Morgan M är även han ett offer. Hans förslag skadar hans kulturarv och andra offer lika mycket som tjuvarna som stal våra runor.

Självklart och tveklöst skall vi och alla andra som värdesätter vårt kulturarv kunna diskutera runor, skriva runor osv eftersom de är en del av vår historia. Både S och T runor finns på alla våra runskrifter och runstenar.

Skall vi inte ta bort I och S bokstäverna på htund av att ISIS använt dem skall vi inte heller förbjuda några runor.
Kanske skall vi införa "kulturarvsbrott" för de som använder våra runor som symboler.

Problemet är alltså inte runorna, problemet är tjuvarna som stal våra runor.

Som jag ser det skall SAF försvara våra runor. Vi kan helt enkelt inte kriminalisera delar av vårt kulturarv.

Thomas
Historia är färskvara.

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Morgan Johansson (S) vill förbjuda runor

Inlägg av dersa » 27 maj 2019, 20:47

Fast nu vet vi inte vilka förslag utredningen kommer att föreslå. Vad jag tolkat det jag läst om utredningen är att vissa symboler i vissa sammanhang, kan bli otillåtna. Ungefär som i dag, då hakkorset är förbjudet i tex politiska demonstrationer men ok då det förekommer på tex Indiska fartyg som kommer till Sverige.

Castor
Inlägg: 1026
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Morgan Johansson (S) vill förbjuda runor

Inlägg av Castor » 28 maj 2019, 09:23

Hur förhåller man sig till företaget Ocab som i stort sett använder samma symbol som NMR, vriden ett kvarts varv åt höger?

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Morgan Johansson (S) vill förbjuda runor

Inlägg av anganatyr » 28 maj 2019, 17:48

Loggan för de som är intresserade.
Bild

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Morgan Johansson (S) vill förbjuda runor

Inlägg av dersa » 28 maj 2019, 19:46

Nu kommer ju utredningen att redovisa sitt resultat de närmaste dagarna, men mitt antagande är att företaget inte kommer att beröras det minsta då de inte använder sin symbol i rasistiska syften.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Morgan Johansson (S) vill förbjuda runor

Inlägg av anganatyr » 28 maj 2019, 20:36

Problemet med det justitieministern har gått ut och sagt är att runor har inget med rasism att göra, det är rasisterna som är problemet, inte runorna. Att förbjuda en viss runa i vissa situationer löser inte problemet. Det är rasismen vi ska bekämpa, inte runor och vårt kulturarv. Det blir bara historielöst och meningslöst. Dessutom nästan omöjligt att reda ut rent juridiskt. Personligen tror jag inte alls på det här justitieministern gått ut med.

Skriv svar