Upplands blandrunor

Här kan du diskutera run- och bildstenar och liknande
jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Upplands blandrunor

Inlägg av jancro » 15 april 2017, 19:14

I en annan tråd tas upp Upplands runinskrifter och blandformer mellan lång- och kortkvistrunor.

I nedanstående länk behandlas detta, speciellt med tanke på en ristare , Åsmund , men även annat belyses.
( Bortse från länkens illustration, där det står Sörmland )

http://spraktidningen.se/artiklar/2008/ ... -fran-norr

Jag har även läst , någonstans som jag inte kan hitta nu, om en hypotes att Uppland hela tiden ingick i det norra område, där blandformen, nämnd i länken, kanske var det gängse sättet att rista runor, men att utan nya fynd går det inte att styrka, på grund av det mycket magra materialet från 800-900-talet.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Upplands blandrunor

Inlägg av Carl Thomas » 16 april 2017, 13:45

Jancro, det finns faktiskt en hel del skrivet om vad man kallar blandrunor. sök på Google så hittar du dem säkert.
De är intressanta eftersom de lämnar en hel del information även om andra aspekter när det gäller mitt intresseområde.

Det ställs ju frågor om dessa blandrunor så fort jag skriver om mitt intresseområde.frågorna ställs för att ifrågasätta det jag skriver :)

Jag är inte speciellt intresserad av "blandrunor" egtersom dessa ligger sent i vår historia och därför att de ingår i långkvistrunornas runrad.

Jag skriver ju om ålder på runor/runrader/runstenar.

1. Våra äldsta runstenar är skrivna med den äldre runraden och den användes fram till ca år 800.

2. Från ca år 800 - och under hela 800 talet, användes det man förr kallade Rökrunor. Dessa runor finns endast söder om en gräns mitt i Mälaren och består av ca 60 runstenar och runfynd. Ett enda fynd av rökrunor finns från en gravhög från Mälarens norra stand i Ulvsunda.

3. Under 900 talet började man använda lite annorlunda runor med längre bistavar samt vissa andra förändringar. Dessa kallar jag för äldre långkvistrunor. De användes enbart söder om samma gräns som gäller för rökrunor + att de används i de västra delarna av Närke.

4. Ca 1030 börjar man resa runstenar i Uppland och de använder då en lite förändrar typ av långkvistrunor, dessa kallar jag yngre långkvistrunor (jämfört med de mer "ålderdomliga" äldre långkvistrunorna). De yngre långkvistrunorna användes i Uppland fram till ca 1130 och i Uppland restes det total drygt 1300 runstenar varav ca 1100 är medeltida runstenar, alltså ristade efter 1050.

Problemet för vår historia är att "man" kallat alla dessa 1300 runstenar för vikingatida - när bara ca 200 av dem ÄR vikingatida.

Detta innebär att de flesta kända runristarna levde och verkade på medeltiden - inte vikingatiden. Det innebär att Jarlabankes broar och runstenar är från medeltid - inte vikingatid.

Inge den äldre brände templet i Uppsala ca 1087. Därefter anses Uppland vara kristnat. Templet brändes alltså ned ca 37 år efter vikingatidens slut.

En stor majoritet av Upplands runstenar är kristna. Ca 200 av Upplands runstenar ristades under vikingatid.

Fram till år 1000 hade Uppland 4 runstenar, tre från ca 500 talet och 1 från ca 980 talet (den ses om osäker) - två av runstenarna från 500 talet är runstenar, den tredje är ett fragment av en bildsten. En av de två runstenarna är Möjebrostenen U877, den andra är Krogstastenen U1125. (Jämför gärna dessa stenar med varandra).

Jag har beskrivit punkt 1 -4 kortfattat. Punterna beskriver även en utvecklingskedja över hur runorna oxh runraderna har utvecklats under tiden 800 - 1130.

Nu finns det då några som anser att jag har fel - de vill placera de kristna runstenarna i Uppland bakåt i tid till vikingatid - vilket natueligtvis är kört eftersom vi då måste skriva om hela vår historia.

Söder om Mälaren slutade man resa runstenar i slutet av 900 talet. Runstenarna ersattes med Eskilstunakistor, liggande gravhällar, och andra gravmonument - som ännu senare övergick till våra gravstenar.

Runstenarna restes och runraderna utvecklades allt eftersom kristendomen bredde ut sig från söder - mot öster - och sedan mot norr.

Det är alltså intressant att förstå att man slutade resa runstenar söder om Mälaren INNAN man började resa Runstenar i Uppland (jag har då inte räknat med de fyra runstenarna sam fanns före år 1000).

Så, egentligen kan alla det jag skriver. En stor majoritet av Upplands runstenar är kristna runstenar. Uppland anses vara kristet ca 1087 när hednatemplet i Uppsala bränns ned av Inge den yngre. Alltså - de kristna runstenarna är från tiden efter det att templet bränts ned.

Nu är detta inte hela sanningen naturligtvis. Det finns ett fåtal kristna runstenar från tiden före 1050. Det fanns alltså kristna även under hednisk tid i Uppland.

Vad som kanske inte är aå känt är att det finns fler runstenar och runtexter söder om Mölaren än vad som finns norr om Mälaren om vi ser på helheten. Ser vi alltså på tiden före år 1000 fanns det 4 runstenar i Uppland och ca 1500 söder om Mälaren. De flesta från vikingatiden.

Visst är historia kul :)
Historia är färskvara.

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Upplands blandrunor

Inlägg av kalle_anka » 16 april 2017, 18:03

Carl Thomas men alla Bildstenar som man hittat norr om Mälaren från runt 500-talet då? Var norr om Mälaren närmare kontakt med Gotland än Götaland?

Sedan undrar jag vem som förde traditionen vidare att hugga i sten i Mälardalen mellan då åren 500-1000? Eller kan det vara någon från Götaland som kommit upp för att resa runstenar?

Där motståndet är som störst mot en ny kultur desto mer av det gamla raserar man ju, Palmyra i nutid är ju ett exempel på detta kan detta spela in också att man endast behöll runstenar som hade kors på sig och resten slog man sönder alltså runstenar från åren 500-800?

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Upplands blandrunor

Inlägg av jancro » 16 april 2017, 18:24

Tack för svar Carl Thomas . :)
Jag har inte några problem med det mesta du skriver.
Men du skriver: " Punterna beskriver även en utvecklingskedja över hur runorna oxh runraderna har utvecklats under tiden 800 - 1130. "
Detta står i motsats till att man anser att långkvistrunorna användes i Danmark från 800-talet. De behövde inte utvecklas på nytt från kortkvistrunorna söder om Mälaren.

Därmed till trådens ämne. Trots fyndlöshet är det väl högst rimligt att anta man i Uppland använde runor (under övrig vikingatid ) för andra ändamål än runstenar . Det kan ha varit kortkvist, långkvist, båda eller en egen variant norr om "Mälarlinjen", kanske likartat de andra landskapen norr om Mälaren.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Upplands blandrunor

Inlägg av Carl Thomas » 16 april 2017, 18:52

Kalle Anka,

Du får gärna< ta fram dessa bildstenar samt deras datering i årtal, alltså inte t.ex. Järnålder eller vikingatid".

Du har läst vilka runstenar jag tagit upp ovan, fler runstenar finns inte fram till år 1000. Små fragment kan finnas - men de kan i så fall inte dateras. Jag har därför hållit mig till daterbara runstenar och runföremål.

Så- några daterbara runstenar och runföremål mellan de fynd man gjort från tiden runt 500 talet fram till år 1000 finns faktiskt inte. hur detta skall förklaras vet jag naturligtvis inte - men vi pratar om ett fåtal fynd som sträcker sig från 200 talet fram till ca år 800, jag vill minnas att det är ca 25 sådana runstenar och runmonument - under 600 år.

Sparlösastenen och rökstenen skrivs ju med både Rökrunor OCH den äldre runraden - så både den äldre och den yngre runraden (Rökrunor) var kända och användes i början av 800 talet. Om detta var unikt eller normalt vet vi naturligtvis inte.

Det är mycket möjligt att runstenar utan kors slagits sönder av nykristna och tvärtom. Vi har ju faktiskt många fynd av sönderslagna runstenar. Runstenar har också flyttats en hel del. Men - sönderslagna runstenar kan dateras genom sina runor och genom anat som ristats på stenen - och de redovisas då i statistiken över kända runstenar.

Du verkar inte tro på der siffror jag redovisat. jag rekommenderar då att du testar mina siffror över antal och tid. Det kommer att ge dig samma bild som jag redovisat här om du analyserar det du läser.

det finns idag en framtagen och helt accepterad metod att datera runstenar, läs mer här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Runsten

OM du faktiskt (som jag) trott på att Uppland har 1300 vikingatida runstenar så har du (och tidigare jag) gått på en ren lögn. Blir du förbannad - så tar ut din ilska på rätt ställe, t.ex. på RAÄ som fortfarande, som sista instution, skriver uppriktigt sagt ren skit när det gäller runor och runrader.
Skand kortkvistrunor.jpg
Skand kortkvistrunor.jpg (74.07 KiB) Visad 4353 gånger
Bilden ovan visar var man hittat Rökrunor - (men fynden i norra Tyskland är inte med). Svarta prickar är runstenar, röda prickar är runfynd.
Bilden är gjord av Riksantikvarieämbetet.
äldre futharken.jpg
äldre futharken.jpg (84.59 KiB) Visad 4353 gånger
Ovanstående bild visar runstenar som hittas skrivna med den äldre runraden, alltså de runor som användes fram till ca år 800,

Även denna bild är framtagen av RAÄ.

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Upplands blandrunor

Inlägg av Carl Thomas » 16 april 2017, 19:08

Jancro,

Vi kan bara gå på de fynd vi faktiskt har, allt annat blir ju rena gissningar.

en del har ju problem med vad jag redovisat - och tror inte på det. Det är naturligtvis tråkigt - men det är helt upp till dem.

Vi andra som ser hur det faktiskt ser ut kan börja analysera varför det ser ut som det faktiskt gör. din fråga är intressant - varför finns detta glapp i tid mellan ca 500 talet fram till ca år 1000? Vad hände - eller inte hände med "skrivkunnigheten"... och vi, tror jag, kan se samma typ av glapp i tid även söder om Mälaren fast då mellan ca 500 talet fram till 800 talet.

Vad jag tycker går att se tydligt är att runstensresandet efter år 800 följer kristnandet - och de flesta runstenarna är ju faktiskt också kristna under denna tid. Uppland anses kristet ca år 1087 - och då formligen exploderar runstensresandet i Uppland och håller på i ca 50 år fram till 1130.

Söder om Mälaren slutar man resa runstenar runt år 980 och man begraver de döda på kyrkogårdar och ibland i Eskilstunakistor. Dessa blev mindre och enklare ganska snabbt och runorna ersattes av latin eller tidig svenska - och än idag reser vi stenar över våra döda på kyrkogårdarna. Vi har alltså samma tradition även idag :)

I Danmark blev det populärt att resa runstenar igen runt 980 och en massa runstenar restes under några decennier. den runrad man då använde spred sig till norr om Mälaren - och runstensresandet började ta fart där runt 1030. Kanske hade Kung Knut med detta att göra under den tid han var Kung över delar av Sverige och präglade mynt i Sigtuna? det är en ren gissning naturligtvis.

Thomas
Historia är färskvara.


kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Upplands blandrunor

Inlägg av kalle_anka » 16 april 2017, 20:10

Carl Thomas

Det finns 22 bildstenar och dom flesta från östra och norra Uppland (runt vendel) tyvärr är jag inte så bra på tidsbestämma dessa och jag ifrågasatte inte att du har rätt men tycker det mest intressanta är hur en teknik skulle kunna vara bortglömd i 500 år för att sedan kunna tas upp och användas igen för det är ju inga dåliga skapelser dom gjort där runt 1000-talet heller, är ju i princip konstverk.

Här kommer några av dessa bildstenar från Uppland:

Denna är funnen vid Häggeby Kyrka från "folkvandringstid" - http://mis.historiska.se/mis/sok/bild.asp?uid=282388
image.jpeg
image.jpeg (105.95 KiB) Visad 4344 gånger
Denna är funnen vid Huddinge i Uppland från "Järnåldern"
image.jpeg
image.jpeg (88.68 KiB) Visad 4344 gånger

Finns även mer exempel och det intressanta med bildstenarna är att alla är gjorda i antingen Kalksten eller sandsten (Mora stenar är gjorda i sandsten). För att få mer exakta dateringar idag kanske man får gå igenom fynden vid gravfälten då man alltid finner bildestenarna vid dessa gravfält.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Upplands blandrunor

Inlägg av Carl Thomas » 16 april 2017, 21:33

Den övre bilden visar den bildsten som är daterad till ca 500 tal, alltså en av de tre från denna tid i Uppland. På dess baksida finns ett fint skepp.

Med det vi vet idag ser det ut som jag beskrivit. Att gå ned på fragment som vi inte kan datera är inte en väg att gå tror jag.

Jag tror att du har klart för dig att oavsett var i landet vi hittat runstenar så hittar vi också fragment av runstenar.

Många kommer att leta efter en förklaring om "feldateringar" osv. Det finns tyvärr ingen sådan förklaring. Vi har helt enkelt förts bakom ljuset i en märklig ambition att ge Uppland flest runstenar... Jag blev förbannad när jag insåg det, jag förmodar att andra också kommer att bli förbannade och besvikna - men så som jag beskrivit det hela - så ser det ut.

Som jag sagt många gånger tidigare. Varför är Historieförfalskning alltid förknippade med Uppland - och enbart Uppland ?

Thomas
Historia är färskvara.

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Upplands blandrunor

Inlägg av kalle_anka » 16 april 2017, 22:06

Jo men bara för att tid börjar idag så behöver inte börjat medan man levde i den så att säga?

Det finns ju gravar från runt 1000-1100 som både har kristna och "hedniska" symboler, vissa har ju till och med en blandning av dom båda, så vart ska man dra gräns mellan vikingatid och medeltid? Och är gränsen mellan vikingatidoch medeltid densamma i Skåne och Uppland? I mina ögon så blir det kristen- och medeltid när endast latin används och då är vi upp 1400-talet.

Inte tror jag när man levde under olika perioder och kan dra ett snävt streck det är något vi använder till dåtid för att kunna förenkla saker, inte så lätt ju närmre nutid man kommer och kunna bestämma en ny era t.ex. Industrialismen.

Skriv svar