Upplands blandrunor

Här kan du diskutera run- och bildstenar och liknande
Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Upplands blandrunor

Inlägg av Carl Thomas » 16 april 2017, 22:34

Vi har de "tider" vi har beslutat. Några vill förlänga vikingatiden ett sekel, du förstår säkert varför, andra vill att Vendeltid skall ingå i vikingatid. För mig saknar det total betydelse om, eller hur, man ändrar årtalen för vikingatid. Men genom att veta vilka som vill förlänga vikingatiden till 1130 kanske vi kan lära oss någonting :)

Ändras vikingatid till 1130 byggdes alltså Kungaborgen Nääs på Visingsö - medan man dortfarande reste runstenar i Uppland. Då hade inga runstenar rests söder om Mälaren på 150 år. Eller hur?

Tanken att ändra vikingatid får ju även som resultat att all "gammal" litteratur som använder t.ex. Vikingatid som beskrivning av tidsrymd kommer att ge felaktig bild av vår historia eftersom det de hänvisar till ör mellan 795 - 1050 - medan den vikingatid vi kanske får i framtiden omfattar tiden 500 - 1130...

Angående kristna människor i Skandinavien kan de ha funnits under lång tid, kanske redan under 200 talet? Vi saknar spår efter dem - men de kan ha funnits. Vi kan bara gå efter de fakta vi har, men jag tycker att vi skall vara öppna för möjligheter och att vår historia kan förändras genom nya fynd. Historia är färskvara :)

Thomas
Historia är färskvara.

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Upplands blandrunor

Inlägg av kalle_anka » 16 april 2017, 23:31

Thomas:
Jo exakt dom tider vi har beslutat är ju vikingatid med en viss någorlunda datering, För mig ligger den nog inte detsamma som för andra och det står ju ändå att 3 st runstenar restes med den gamla runraden i Uppland vilket sträcker sig fram till 800-talet, då kan ju dessa tre har rest runt 800-talet men att man hellre använde sig av den äldre runraden ovanför Mälaren då man var mer konservativa vilket helt klart märks då man fick bränna ner ett tempel för att visa makt att det är nya tider över 200 år senare, för tror inte alla satte sig ner och gav upp dagen efter templet brändes ner och sa "Ja nu är vi kristna då, templet är bränt". så om det inte restes någon runsten alls så hade ju antalet varit 0 nu är det ju ändå 3 stycken?

Och i Södermanland söder om Mälaren reste man väl stenar efter år 980 ändå? Då kan man väl lika gärna fråga sig varför det bara restes en sten med Rökrunor i VG men så många i Södermanland och Östergötland?

Ja för min del så tror jag kristendomen var en del av samhället tidigare än man försöker dra hårda streck till, ett exempel att dra ur minnet är brandgravarna i Turelund där man hittar hängkors:
http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sequence=1

Att man reste stenar på löpande band ovanför Mälaren precis när kyrkan får makt kan ju i det avseendet också lika gärna vara för att freda sig själva.

Förstår du lite vart jag vill komma? Jag menar på att det är väldigt snävt och säga att det rests eller inte rests runstenar norr eller söder om Mälaren ;)

För min del är det mer intressant varför arabiska myntfynd bara slutar så tvärt vid 900-talet för att övergå till tyska och engelska myntfynd.

Men! Jag ifrågasätter inte att det är som du säger eller att du har fel, och som jag skrivit innan är jag absolut inte lika kunnig som du jag är i princip okunnig om när stenar och dom olika skrifterna används. Det enda jag vill få fram är egentligen när övergångar i tidsepokerna som sådan från hedniskt till kristen tid kan vara väldigt olika tidsmässigt i söder kontra dagens mellansverige.
Senast redigerad av 2 kalle_anka, redigerad totalt 17 gång.

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Upplands blandrunor

Inlägg av kalle_anka » 17 april 2017, 00:00

Thomas
Tackar även för lektyren om runor, skall sätta mig så fort jag har tid och läsa igenom allt för det är väldigt intressant!

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Upplands blandrunor

Inlägg av Carl Thomas » 17 april 2017, 01:22

Vi har duktiga arkeologer och runologer och jag litar på deras datering av runstenar - men har de daterat fel har jag fel :)
Min runkunskap är inte speciellt hög, jag läser vad som skrivs och kopplar ihop det jag läser - och jag har hållit på under några år.

Jag tror att de tre runstenarna (två med runor och en bildsten utan runor) är från ca 500 talet. Saker oxh händelser kommer och går. Kanske kom - och försvann - den äldre runraden och den läskunnighet den medförde på grund av bristande intresse - eller av något annat skäl okänt för oss. Sedan återkom, eller återinfördes läs och skrivkunnigheten - men nu med en annan runrad. Detta stämmer i tid med att kristendomen kom. Därefter spreds runorna med kristendomen. Det går att bygga en hypotes om det.

Men hur kom den äldre runraden hit på 200 talet? Hade vi några kristna missionärer här redan då? Om ja - varifrån kom dessa missionärer ? Kan vi hitta något annat skäl ? Var användes äldre runraden på 100-200 talet?

Adam skrev att Götarnas land sträcker sig upp till Birka. Det gör rökrunorna också. Jag tror att rökrunorna bekräftar vad Adam skriver. Ser vi mot 1100 talet ägdes många gods i Södermanland av t.ex. Bjällboätten. Kan vi koppla in även det?

Birka kom till i slutet av 700 talet om jag minns rätt - och övergavs ca 980. Sigtuna byggdes eunt 980 som en kristen stad. I Birkas svarta jord har hittas ca 15 fynd och runstensfragment med Rökrunor - och inte ett enda fynd med de långkvistrunor som användes i Uppland.

En runsten på Adelsö nämner kung Håkan - vilket kan vara Håkan Röde som kan ha tillhört Bjällboätten? Bjällboätten är från ÖG.

Jo, det går att säga, och akriva, och bevisa, att runstenar och olika runrader, användes så som jag beskrivit - och läser du RAÄ hemsidor om runor och analyserar det du läser kommer su att se att de oxkså vet detta - men de försöker dölja det. Det klarar du att genomskåda tror jag. Lägg lite pussel bara :)

I materialet jag länkade till finns mer fakta att hämta.

Och ja - detta är mycket intressant :)

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar