Kind

Här kan du diskutera språkhistoria, ortsnamn och liknande.
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Kind

Inlägg av Yngwe » 5 augusti 2020, 19:22

Dilemmat Bäckahästen är ju att för att kunna diskutera vad man tror måste man ju ha någon slags gemensam verklighetsupfatning. Början på denna diskussion är ju att vi vet at det finns olika kind, men vad vet vi mer? För mig är det enda vettiga att börja med att göra det klart, inte att direkt utgå från något rent hypotetiskt. Alltså hur ser geografin ut, hur ser arkeologi ut, vad säger källorna och så vidare. Saker som alla är överens om och som inte i ett ögonblick kan åsidosättas för att det inte passar.

Der blir stora problem om vi bara ska läsa sista raden i diverse artiklar och rapporter, för där handlar det allt som oftast om forskarnas tolkningar. Och dessa tolkningar följer inte någon standard, Rundquist har sin modell med i mina ögon en gammaldags syn och vittgående tolkningar, andra har mer sparsmakade, och i vilket fall handlar det ofta enbart om författarens egna tankar. Rundquist och andra förklarar det dom ser med en kung, andra med något annat, och inget av det är egentligen avsett som underlag för vidare hypoteser eller teorier. Om man läser Rundquist ser man också skillnaden mellan vad som är fakta och vad som är tolkning, merparten av det han redovisar är fakta från gediget utredningsarbete. Om man ser en tråd på samma vis kan man komma framåt, man kan med stöd av gediget underlag skapa bra grunder för åtskilliga tolkningar.

Allt som oftast tas det genvägar, man hänvisar till en tolkning eller skapar en själv för att man vill, utan att ha ordentligt underlag. Man kanske tycker det är underhållande men ur vetenskapligt perspektiv blir det helt värdelöst. Minns hur man med självklarhet tolkade vapengrav som självklart manlig, och hur det diskuterades här på forumet. Fakta sa vissa, genväg sa andra. Sen kom DNA och avslöjade genvägen... Blekinge va danskt sa vissa, fakta hade dom. Genväg säger andra och redovisade verklig fakta och vi lärde oss nytt.

Det är min enkla ambition, att på riktigt lära oss mer, och då kan inte folk bara tro som dom vill, dom måste faktiskt först veta vissa saker.

Skriv svar