Land

Här kan du diskutera språkhistoria, ortsnamn och liknande.
Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Land

Inlägg av Carl Thomas » 7 oktober 2015, 15:28

Yngwe, jag generaliserar. Kind ligger före Land i tid. Därav att Land byggdes av flera Kind. Kanske var det inte så - det är jag helt öppen för.

Men, jag kopplar Kind till ätt.

Kanske fanns Land före Kind - och Kinden var då föregångaren till Härad? Vi saknar källor om detta - så det är fritt fram för spekulationer :)

Thomas
Historia är färskvara.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Land

Inlägg av Kungsune » 7 oktober 2015, 16:43

Om våra Land bygde på en ätts överhöghet så tycker jag vi borde se en tydlig och fats maktbas i dessa Land ... istället antyder iallafall de medeltida källorna ambulerande tingsplatser. Den högsta posten borde noh också vara knuten till ätten istället för att vara föremål för alla fria mäns val.
Jag håller med dig till viss del. Det finns ju historiska exempel där släkter behärskat väldeliga ytor. Inte minst antropologiska studier tyder på detta. Sedan kan detta naturligtvis brytas upp när områden expanderar. Jag tycker mig ana detta i medeltida urkunder. Även om vi har olika tingsplatser är det samma återkommande ätter som beseglar besluten eller används som vittnen eller garanter.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Land

Inlägg av Yngwe » 7 oktober 2015, 17:46

Kungsune

Tittar vi på Vidhemsprästens lagmanslängd så kommer alla från olika platser i Västergötland och inget sägs om något släktskap. Först med nummer elva, Karls Edsvära, kan man se att ämbetet stannar i släkten fram till hans sonson efterföljs av en östgöte...

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Land

Inlägg av Yngwe » 7 oktober 2015, 19:12

Carl Thomas skrev:Yngwe, jag generaliserar. Kind ligger före Land i tid. Därav att Land byggdes av flera Kind. Kanske var det inte så - det är jag helt öppen för.

Men, jag kopplar Kind till ätt.

Kanske fanns Land före Kind - och Kinden var då föregångaren till Härad? Vi saknar källor om detta - så det är fritt fram för spekulationer :)

Thomas
Men finns det en kind-indelning, där kind är en term som betecknar ett landområde? Ja jag har hört det sägas men vad bygger det på? Jag kan inte hitta någon som helst relevant info om detta. För mig ter sig en sådan slutsats som att vi också skulle kunna prata om en ing-indelning....

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re:

Inlägg av Carl Thomas » 7 oktober 2015, 21:28

Den bild jag har just nu (byggd på fragment och tro) är att ätten hade ett område som de ansåg vara sitt område och de kallade området för ättens namn + kind.

Kind hade en betydelse och namnet förklarade någonting för sin omvärld. Kind blev poppis och spred sig inom ett stort område. (Man kan se namnet som en sorts adress i Bankekind bodde ju ätten Banke).

Innebörden av Kind kan ha varit (med tiden) att man beslutat att dela in sig i Kind - och att alla Kind ingick i någon form av större samhälle, Union, eller dylikt. Men jag tror inte att samhället såg så ut så tidigt. Kind tror jag användes ganska länge, ett antal sekler i alla all - så ursprungsinnebörden i ordet Kind kan ha förändrats.

Kind fanns främst i Götaländerna. På andra platser fanns högst troligt andra namn som hade samma, eller mycket liknande, namn med innebörd som Kind. Vilka namn kan detta vara? Inge kan vara ett sådant namn - speciellt om det ofta finns ett personnamn eller släktnamn som förled.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Land

Inlägg av Yngwe » 8 oktober 2015, 00:59

Ok, jag är med och ser varifrån de kommer. Banke sägs vara ett personnamn, och kan säkert så vara också. Det sägs ju också om Bankeryd, fast jag anser det finns synnerligen goda skäl för tvivel... där finns mycket markanta sandbankar där.... men i vi´lket fall, I Bankekinds härad finns ju en plats som heter Banka, inte långt från det som idag heter Bankekinds kyrka, tidigare Svinstad, en av häradets äldre tingsplatser. Banka är belagt senast 1383 (Bankadhom), omgivet av åtskilliga gravfält.

Alltså, jag tror mer på att häradet fått namn efter folket som brukade samlas vid Banka, Kind är alltså direkt motsvarande folka - och - ing

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Land

Inlägg av Carl Thomas » 8 oktober 2015, 02:10

:mrgreen: jag tog "Bankerna" som ett namn i högen bara.

Det är ett jättelikt norrsken ute, hela himlen är grön med svaga skuggor i rött, det böljar fram och tillbaka i slowmotion - blandat med snabba rörelser som går över hela himlen, allt med stjärnorna och granskogens toppar som bakgrund. Underbart vackert!

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Land

Inlägg av Yngwe » 8 oktober 2015, 08:52

Syntes ända ner till Gränna, fast jag sov då...

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Land

Inlägg av Kungsune » 8 oktober 2015, 09:32

Om alla inom en region redan är tvungna att definiera sig utifrån släktskapsförhållande till "ätten", ex Ynglinga, Wulfinga, Sverker, Erikska, Bonnier, Wallenberg osv så behöver de inte vara släkt på pappret. De behöver inte styra från samma gård eller skyskrapa. Ätten är i centrum likförbannat. Det var så jag menade Yngwe och jag tror nog att det var lite så med lagmännen också.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Land

Inlägg av Yngwe » 8 oktober 2015, 10:19

Jag får nog reservera mig för "Ätten" i bestämd form singularis annat än på ytterst lokalt plan och då ändå tror jag förhållningssättet var realpolitisk. Jag tror inte på någon extraordinär status och utökade befogenheter på grund av någon slags blodsrätt. Visst är sådana fullt möjliga, till och med norm på vissa ställen, men där vill jag mena att vi också tydligt ser "huvudorter" där makten koncentrerats.


Jag tror ättens djup är begränsad till mannaminne , mao så är generationer ingen längre pratar om av mycket liten betydelse.. De långa ättelinjerna kommer med europeiskt mode och syftar just till att ge den egna släkten en särskild position.... men det tar ett tag till innan man börjar använda släktnamn

Skriv svar