Arklilåda
-
Arklilåda
Jag läser en tidningsartikel där det finns medeltida skepp. Skeppet har en arklilåda. Någon som vet vad detta är för något? 

-
Re: Arklilåda
Jag lyckades hitta det till slut. Det är en kista med verktyg och föremål för framställning av vapen och kulor. 

-
Ett Arkiv förvarar artilleri med tillbehör, dvs krut, kukir (lid), lavetter och vagnar.
En Arklilåda borde innehålla verktyg för underhåll av artilleri samt specialverktyg för att ta ut kulor ur loppet som fastnat.
På fartyg kan man inte gjuta kaniner eller reparera kaniner eftersom man kan inte komma upp i de temperaturer som behövs utan att riskera hela skeppet.
Arklier fanns det några få av under medeltiden. Stockholm hade det största, men även Arklier i Jönköping var stort.
Thomas
En Arklilåda borde innehålla verktyg för underhåll av artilleri samt specialverktyg för att ta ut kulor ur loppet som fastnat.
På fartyg kan man inte gjuta kaniner eller reparera kaniner eftersom man kan inte komma upp i de temperaturer som behövs utan att riskera hela skeppet.
Arklier fanns det några få av under medeltiden. Stockholm hade det största, men även Arklier i Jönköping var stort.
Thomas
Historia är färskvara.
-
Tack Carl Thomas. 

-
Det är nog rättstavningappen som ändrat kanoner till kaniner. Jag förstår inte varför det är så svårt att få fram en bra rättstavingsapp för svenska utan tex särskrivningar.