Varför segrade kristendomen?

Här kan du diskutera historiens religioner.
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Varför segrade kristendomen?

Inlägg av Bäckahästen » 6 oktober 2016, 05:43

Var ska jag börja förklara om du inte ens kan skillnaden mellan vad kristendom och kyrkan är? Det finns en anledning till att det är två olika ord, det är att de betyder två olika saker. Äh, jag orkar inte, det här är för låg nivå både på kunskapen och diskussionen.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Varför segrade kristendomen?

Inlägg av karlfredrik » 6 oktober 2016, 10:04

Men det finns även "frilansare" som förr startade egna munk/nunneordnar, kätterska sekter mm och nu kallas "privatreligiösa" som inte tillhör någon etablerad kyrka.

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Varför segrade kristendomen?

Inlägg av kalle_anka » 6 oktober 2016, 11:20

Kristendomen var en spretig religion där vissa inriktningar inte behövde kyrkor ens, arianismen var ju en del som funkade bland germanska stammar då den gick att införliva med det hedniska.

Kyrkan i dess moderna form blev till vid det Första konciliet i Nicaea år 325 där 250 biskopar från det romerska riket "kom överens" om hur del kristna läran skulle läras ut.

Efter detta mötte räknades alla andra inriktningar inom kristendom som heritiska/kättiska, och följderna av detta blir lite som en röd tråd:

- Merovingerna/Karolingerna - Ett krig mellan två kungaätter där dom senare kom att grunda det stora Frankiska riket. Intressanta i denna strid är att Merovingerna följde arianismen men konverterade sedan till katolicismen men detta verkar mest ha varit på pappret.

För styrelseskicket blev detsamma som innan, källäget är dåligt (känner man igen det? Vinnaren skriver historien) men dessa styrdes på ett liknande sätt som i Norden med massa inbördes tjafs om ditten och datten vilket ledde till massa småkrig. Men så fort någon utifrån hotade dom så enades dom lika fort igen.

"when several Merovingian kings simultaneously ruled their own realms, the kingdom—not unlike the late Roman Empire—was conceived of as a single entity ruled collectively by these several kings (in their own realms) among whom a turn of events could result in the reunification of the whole kingdom under a single ruler...Leadership among the early Merovingians was probably based on mythical descent"

Dessa långhåriga kungar blev tillslut klippta och satta i kloster om dom inte hade oturen att sätta sig emot för mycket mot kyrkan i Rom då, sedan kom pippin den lille och "enade riket" vilket menas att arvsrätten infördes inom kungastyramdet. En liten intressant del i detta är att namn för detta riket påminner väldigt mycket om Götar/Svear.



- De saxiska krigen - Ett över 30årigt krig mellan saxare och franker med slakten i Verden som nådastöten. Detta krig gick ut på att kristna saxarna vilket ledde till att man brände saxarnas hednatempel och Widukind flydde till Nordmannia (Danmark).
Konstigt nog fanns det ju kristna och hedningar som levde i samförstånd i området där många tydde sig till arianismen/andra kristna trosuppfattningar och det som finns nerskrivet påminner väldigt om den strid som kom att ske om Skandinavien ett par hundra år senare. Men tyvärr är det likt många andra saker historien (vinnaren skriver historien, förlorarens sida bränns upp och glöms bort).

Jag själv tycker det finns mycket sammanband (dessa var två exempel) över hela Europa om man läser det lilla som står om förlorarens sida i källäget och inte vinnarens ;)

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Varför segrade kristendomen?

Inlägg av Yngwe » 6 oktober 2016, 16:59

Bäckahästen skrev:Var ska jag börja förklara om du inte ens kan skillnaden mellan vad kristendom och kyrkan är? Det finns en anledning till att det är två olika ord, det är att de betyder två olika saker. Äh, jag orkar inte, det här är för låg nivå både på kunskapen och diskussionen.
Tycker jag förklarat rätt väl att kristendomen som religion till stor del består av former som inte kommit av sig själv, utan genom en aktiv styrning av de olika kyrkorna/samfunden/osv

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Varför segrade kristendomen?

Inlägg av Yngwe » 6 oktober 2016, 17:58

karlfredrik skrev:Men det finns även "frilansare" som förr startade egna munk/nunneordnar, kätterska sekter mm och nu kallas "privatreligiösa" som inte tillhör någon etablerad kyrka.

Absolut, det finns ju en uppsjö underordningar av kristendomen, även i organiserad form som sekter, ordnar, frikyrkor, samfund och så vidare. Många med sina egna former för trosutövning,

Privatreligiösa finns det också, som tror på sitt eget vis. Och just sådana tror jag skulle ha mycket svårt att sprida kristendomen på det vis som skett.

Skriv svar