Zoroastrismen

Här kan du diskutera historiens religioner.
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Zoroastrismen

Inlägg av Bäckahästen » 12 april 2016, 18:21

Zoroastrismen grundades av den forn-iranske profeten Zarathustra och dominerade i mer än tusen år den persiska kulturen. Läran är monoteistisk - den erkänner bara en Gud - och anses ha gett influenser till judendom, kristendom och islam. Är det någon som känner till mer om detta? :D

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Zoroastrismen

Inlägg av MrB » 12 april 2016, 20:40

Frågan är om den inte är biteistisk (diteistisk, duoteistisk).
Jag kan ha fel.
Men minnet säger mig att det goda står emot det onda. Ljuset mot mörkret. Och så vidare. Om den ena sidan är skapad, en del av den andra eller om det rör sig om två olika distinktheter, vet jag dock inte.

Detta gäller väl i så fall även kristendomen och närliggande religioner men då hin håle sägs ha varit skapad så får man väl backa i dessa fall. Kristendomen är dock lite svår. Fadern=sonen=heliga anden. En eller tre väsen?

En annan mer monoteistisk religion var väl dyrkandet av solen bland Akhenaton (Amenhotep IV). Frågan är om detta ligger före eller efter i tid jämfört med Zarathustra. Judendomen lär i vilket fall ha påverkats (eller påverkat) båda får man väl anta.
Senast redigerad av 2 MrB, redigerad totalt 13 gång.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Zoroastrismen

Inlägg av Wurner » 13 april 2016, 02:04

Jag vill rekommendera In the Shadow of the Sword av Tom Holland för en genomgång av hur zoroastrianism, judendom, kristendom och islam påverkat varanda.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Zoroastrismen

Inlägg av Bäckahästen » 13 april 2016, 06:11

Tack! :D

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Zoroastrismen

Inlägg av MrB » 13 april 2016, 09:33

Också. Ganska märkligt att man inte kan tidsbestämma när Z. levde (om han nu någonsin har levat). Det diffar en hel del i tiden.

Varför denna väldiga osäkerhet?

Enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Zarathustra handlar det om plus/minus hundratals år i värsta fall.

Skriv svar