Fornnordisk religion

Här kan du diskutera historiens religioner.
karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Fornnordisk religion

Inlägg av karlfredrik » 31 mars 2016, 19:10

Jag tycker det kunde vara intressant att diskutera vad vi vet och vad vi tror oss veta om fornnordisk religion.
Det är väl en rimlig gissning att tjejfigurinerena klädda som Egtvedpigen och bronslurarna från bronsåldern kan ha religiös betydelse. Hos "folket bortom nordanvinden" var enligt grekiska källor typ Herodotos kvinnorna viktigast, även Kimbrer och teutoner hade prästinnor som gick först i tåget (se citat Bråten:Kimbrere)
Man brukar läsa att asatron kom på 500-talet (enligt Snorre något tidigare) Hur säker är denna datering?

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Fornnordisk religion

Inlägg av Wurner » 1 april 2016, 12:09

Om asatron; jag har sett påståenden om att den "kom" eller "uppstod" under järnålder. Jag undrar vad det baseras på och vad som menas med det.

Är det kanske för att Tacitus beskrivning av germansk mytologi skiljer sig från vad vi tror oss veta om vikingatidens mytologi som man menar att det måste skett ett religionsskifte mellan dessa perioder?

Och vad menas? Ur mitt enkla perspektiv är det indo-europeisk religion som gäller i (södra) skandinavien från och med stridsyxekulturen (om jag inte missförstått läget är det väl med den man menar att indo-europeiska migrationen nådde hit). Man kan gissa att med århundradens gång Nerthus blivit Njord, en räcka andra gudar bytt namn och kanske attribut och kulten utvecklats.

Ändå har så mycket av Eddans material motsvarigheter i de vediska texterna - motsvarigheter som bäst (eller?) förklaras av att materialet bevarats i respektive mytologi sedan avknoppningen från den indo-europeiska stammen. Se exv. Proto-Indo-European religion och Nerthus på Wikipedia.

Varför detta påstående om ett "sent" införande av asatron, vad menas med det och vad finns det för belägg?

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Fornnordisk religion

Inlägg av Leif » 4 april 2016, 09:33

Wurner skrev: Varför detta påstående om ett "sent" införande av asatron, vad menas med det och vad finns det för belägg?
sent och sent. det verkar ske en förändring ungefär i mitten av järnåldern. inte minst speglas den i gravskick. Men å andra sidan är det rätt mycket som förändras då.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Fornnordisk religion

Inlägg av Daniel K » 15 augusti 2016, 12:20

Wurner skrev:Om asatron; jag har sett påståenden om att den "kom" eller "uppstod" under järnålder. Jag undrar vad det baseras på och vad som menas med det.
Jag skulle ytterligare vilja spetsa frågan; Varför uppstod asatron i den form som den gjorde öht?

För att ge ett exempel:

Det sägs att vikingaeran tog slut i samband med kristnandet. När vikingarna övergick till den kristna tron blev det helt plötsligt obsolet att härja och plundra, mörda munkar, ta slavar etc. Vikingarna blev medvetna om att det inte existerade något Valhall där man skulle skåla i mjöd. Istället skulle man älska sin nästa, leva i fred osv. Iaf om man ville få evigt liv och företräde till paradiset.

Innan Tor och Oden gjorde sin entré på gudascenen var det den betydligt beskedligare Nerthus (eller Njärd) som dyrkades (även om hon krävde människooffer då och då). Och efter henne var det Ull som dominerade bland gudarna. Men varför blev de krigiska och våldsbejakande Tor och Oden som folket tog till sig?

Det verkar ha skett en attitydförändring. Från det fredliga mot det mer aggressiva och våldsbejakande. Var det pga av orostider? Influenser utifrån? Allmänna värderingar?

Har vi någon religionshistoriker i forumet?

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Fornnordisk religion

Inlägg av Mio Nielsen » 15 augusti 2016, 13:18

Under Karl den Store kristnedes Saxerne med stor brutalitet. Da dette folk var nærtstående de nordiske lande havde vi nordboere fra det tidspunkt en forestilling om at den vestlige monoteisme var ekspanderende og umenneskelig.
Den voldelige kristning af Saxerne var imidlertid et kort, som nazisterne spillede med stort udbytte. Derfor har kendsgerningerne været nedtonet i det moderne Tyskland, men i de sidste år er det blevet tilladt at tale om det igen.
Jeg formoder - kort sagt - at de nordiske guder blev mere voldelige efter saxernes tvangsomvendelse.

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Fornnordisk religion

Inlägg av Daniel K » 15 augusti 2016, 13:34

Mio Nielsen skrev:Jeg formoder - kort sagt - at de nordiske guder blev mere voldelige efter saxernes tvangsomvendelse.
Intressant teori!!

Helt klart har det skett en attitydförändring. Från kvinnlig fruktbarhetsgudinna till krigsgudar ...

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Fornnordisk religion

Inlägg av Ättelägg » 15 augusti 2016, 15:57

Nja, nu har vi väl gått om vapen gravar gott och väl före Kalle den store av Frankerriket, likaså stora offerfynd av vapen och utrustning. Även hällristningar visar på strider och likaså har vi tyr på brakteater och troligen även oden. Gudarna fanns där och vi ser en trolig förändring med en mer hierarkisk samhällsmodell med folkvandringstid om inte än tidigare. Vi har plundrade och brända fornborgar, inte minst sandby på öland m.m.

Skulle tro att religionen skiftade karaktär över århundrande med förändrade behov vilket även är det fina med många gudar, en för varje tillfälle. Det vi har kvar i skrift är väl dessutom de stora herrarnas värld vilket kanske inte säger så mycket om majoriteten. Exempelvis kan vi se mindre, offer av typ säd osv. Glöm inte att stammarna kunde ha egna favoriter, ex svearna vars huvudgud skall ha varit Frej och bemärk inte oden. Nog för Frej verkar ha kunnat fightas men annars var det väl en fruktbarhets gud och inte en krigets.

Men skall man ut och fightas är det väl inte så märkvärdigt att man lutar sig mot just krigsgudar, känns väl mer rimligt i sådan situation, kan ju inte skada i alla fall. Så med stigande framgång och med tanken hos Oden alternativt Tor lär väl inte kopplingen framgång-specifik gud inte försvagas och med detta en ökande popularitet. Man satsar på vinnaren.

Skriv svar