Religionsbytet

Här kan du diskutera historiens religioner.
kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Religionsbytet

Inlägg av kalle_anka » 1 oktober 2016, 19:48

Carl Thomas skrev:Det har varit många diskussioner om hemvändare som de ibland kallas. Min konklusion är att de få källor som finns inte räcker till för att vi skall kunna se om hemvändare är fakta eller fiction. jag förnekar inte hemvändare - men jag har inte läst speciellt mycket om dem heller måste jag erkänna.

Skandinavien har alltid varit sist med allt som utvecklats utanför Skandinavien, det är bara att acceptera fakta, så är det. Men - vi var alltid först med det vi ajälva utvecklade - och resten av världen var alltid sist med detta :) det är så jag tror vi skall se det.

Sverige är välsdigt unikt i ett viktigt avseende nör det gäller utveckling. Vi har aldrig varit ockuperade. Vi har en mycket unik 12000 år gammal, helt obruten, egen samhällsutveckling. Det är få länder, om ens något, aom har detta mer än Sverige.

I Europa kom Romarna och de raderade fullständigt ut alla andra samhällen och införde sin egen typ av samhälle. Likaså Attilla, Djingis Kahn, Napoleon, nazisterna, Kommunisterna, osv. Vi stod utanför allt detta. Vår hiatoria och vår kultur är unika i detta avseende.

Det gör det också svårt att jämföra vår kultur och vårt samhälle med andra kulturer och andra samhällen tycker jag - så jag är försiktig med sådana jämförelser under vår historia.

Jag kan inte se att "ingenting hände" i Sverige. Skandinaver är sega, händiga och kreativa. Var man inte det överlevde man inte i vårt klimat - och det har format oss. Ta vikingaskeppet och övrigt båtbyggare som exempel, klinkbyggda skepp uppfanns i Skandinavien - vilket var en förutsättning för hela vikingatiden. Men, segel kom troligen utifrån under 7-800 talet och vidareutvecklades här till att passa våra typer av båtar och skepp - och det blev onekligen en succé :)

Thomas
Håller verkligen med dig, men sedan är vi ju även det folk som varit väldigt öppna med nya kulturer genom historien också, vilket om inte märks i vårt språk.

Sedan har vi hjortspringbåten från bronsåldern vilket jag själv som träbåtsägare tycker är rätt avancerad byggd. Just den båten kanske man inte hade åkt ut på öppet hav med men inomskärs hade jag känt mig rätt säker i.

Men kollar man då andra hällristningar så måste dom kunnat ta sig väldigt långt då båtarna ser rätt så stabila ut. Men under bronsåldern så hade ju Skandinavien ett klimat likt Medelhavet vilket gör att befolkningstätheten hade mer utrymme men detta är ju helt offtopic egentligen.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Religionsbytet

Inlägg av Carl Thomas » 1 oktober 2016, 20:53

Ja, Vi skall hålla oss till religionsbytet i denna tråd - det finns många här som är intresserade av utveckling av skepp och båtar så öppna en ny tråd i det ämnet om det är något speciellt du vill diskutera.

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Religionsbytet

Inlägg av Carl Thomas » 1 oktober 2016, 20:54

Mio, skall försöka hitta boken och läsa den :)

Thomas
Historia är färskvara.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Religionsbytet

Inlägg av jancro » 2 oktober 2016, 19:32

Utbrutet ur sitt sammanhang men kanske ändå intressant att notera :

Valdemar : " Sen har vi den spännande stenen på Adelsö som är från perioden 1060-1080 alltså samtida med Adam och samtida med ett påvobrev till Västgötarnas 2 kungar. Denna sten sätts upp på en plats som pekas ut som Götarnas i en samtida källa (Adam). På stenen nämns för första gången i svensk historia ordet kung. Kungen som nämns kan mycket väl vara Håkon Röde som nämns i flera källor och dessutom placeras i Västergötland både som född och död ( ÄVGL. "


Det finns på svensk mark ( Finnveden) en runsten, Sm 42, som anses äldre än ovannämnda, som innehåller ordet konung :
" Normalisering till fornvästnordiska:
Tumi/Tummi/Dómi reisti stein þenna eptir Ôzur, bróður sinn, þann er var skipari Haralds konungs "

"Enligt senare forskning och typologisk rangordning av de svenska runstenarna tillhör emellertid stenen med sina raka textrader och avsaknad av ornamentik, förutom ett kristet kors, ett äldre skede.[4] Den tillhör stilen RAK vilken sätts till 980-1015 e.Kr "

"Den kung Harald som omtalas på runstenen bör vara den danske kungen Harald Blåtand."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%A ... krifter_42

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Religionsbytet

Inlägg av Valdemar » 2 oktober 2016, 19:57

Spännande sten som nämner en person som kanske varit i danske kungens tjänst. Det finns ju dessutom en sten från uppland som nämner en man som antagligen varit med kung Knut.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Orkestastenen

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Religionsbytet

Inlägg av Carl Thomas » 2 oktober 2016, 21:31

Det var en för mig okänd sten. Den är gammal, ristad med vad jag bedömmer som äldre Långkvistrunor i nuläget - och den har släktskap i sin stil med 800 talets stenar. Lite av en hybrid alltså :)

Här är en länk med ytterligare information efter en utgrävning:

http://lup.lub.lu.se/search/record/4357 ... 357726.pdf

De klasser som tagits fram för att åldersbedömning runstenar är främst avsett för Mälardalens runstenar med tyngdpunkt för Upplands runstenar som jag ser det. Det innebär att dessa klasser inte passar för runstenar som är yngre än dessa. Klasserna börjar ju egentligen med klass 1 från år 980. Sedan finns ytterligare 4 klasser fram till 1130. Upplands runstenar ryms ju inom dessa klasser. Varje klass omfattar 30-50 år.

Söder om Mälaren är runstenarna äldre - och de passar kanske inte in i dessa klasser rakt av. Klassen "Rak" omfattar ju i princip minst 200 år. Detta under förutsättning att runstenar ristade med den äldre futharken inte faller under klassen Rak. Om de faller under klassen Rak så finns en enda klass som omfattar ca 700 år oxh så då täcker hela Sverige utom Uppland - och Uppland har då fem klasser där varje klass omfattar 30-50 år. Det finns alltså lite obalans i skalan tyxker jag :)

Thomas
Historia är färskvara.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Religionsbytet

Inlägg av jancro » 3 oktober 2016, 02:58

Om runinskrifter :
" Åkallandets utsträckning till jungfru Maria ägde i romersk-katolska kyrkan ej rum före 1000-talet: Runinskrifternas olika former av ordet »själ» förtälja om de länder, varifrån vi mottogo kristendomen. Ristningarna siol , siul, och sial återgå på fornlågtyska siola, siala, alltså formen av ordet i det språk, som vår förste missionär Ansgarius talade och vilken stadgat sig i vårt språk och fått formen själ. En annan ristning sil har sitt ursprung från samma forntyska form som tyska Seele. Ytterligare en rad ristningar sal, soll, saul härröra uppenbarligen från fornengelska former: anglosaxiska säwel (ol, ul), säwl, saul, söwhul, säwul, som utvecklat sig till nyengelska soul. För begreppet »själ» hava de tyska och engelska missionärerna haft svårighet att finna någon lämplig översättning på fornsvenska,"
"ordet »ande», fornsvenska and, ande i bruk, som väl utgör ett översättningslån av det latinska anima, animus, spiritus. Runinskrifternas uttryck för »själ» giva således åtminstone en antydan om utbredningen av tyskars och engelsmäns omvändelseverk i Sverige."

http://www.runor.se/bra/bra20.htm

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Religionsbytet

Inlägg av Carl Thomas » 3 oktober 2016, 15:09

Intressant länk Jancro - men den är ca 100 år gammal och mycket har hänt runologiskt sedan dess detta skrevs.

Det han skriver är absolut läsvärt och han daterar runstenar delvis efter seras design, t.ex. Ristningar av Drakar/ormar utan huvud daterar han till 900 tal. Han är inne på det jag kallar för äldre långkvistrunor och använder då M- runan som exempel (en runstavar med en liten "ring" i sin topp).

Thomas
Historia är färskvara.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Religionsbytet

Inlägg av jancro » 3 oktober 2016, 17:10

Det jag ville peka på med mitt förra inlägg var det språkliga, framförallt att man med hjälp av olika runstavningar kan urskilja hur ordet själ haft två utländska härkomster, dels tysk, dels engelsk, varav den tyska blev ursprunget till dagens svenska stavning av ordet.
Den geografiska spridningen av stavningsvarianterna, som inte presenteras, hade eventuellt kunnat ge ytterligare en pusselbit angående religionsbytet.
De olika runstavningarna av ordet själ visar om inte annat att inte endast en kulturbakgrund var allenarådande vad gäller kristnandet i landet.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Religionsbytet

Inlägg av Carl Thomas » 3 oktober 2016, 17:21

Jancro,

Förlåt, det tappade jag när jag skrev - och jag har tagit till mig detta!

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar