Religionsbytet

Här kan du diskutera historiens religioner.
Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Religionsbytet

Inlägg av Carl Thomas » 23 september 2016, 20:23

Kartan visar alltså runstenar med den äldre runraden med 24 runor och kommer från Riksantikvarieämbetet.

Norr om Mälaren finns två runstenar, U 1125 Krogstastenen och U 877 Möjbrostenen, den tredje stenen är en del av en bildsten daterad till denna tid och den saknar runor.

Nedanstående länk har jag länkat till tidigare. På sidan 8 när man bläddrar nedåt finns en karta där runstenar med kortkvistrunor visas i svart och övriga runfynd med kortkvistrunor visas i rött. Notera särskilt likheten med tidigare karta som visar runstenar med äldre runraden.

https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf


Thomas
Historia är färskvara.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Religionsbytet

Inlägg av karlfredrik » 29 september 2016, 23:36

Tackar för många svar! Carl Thomas runteori är intressant. J
1. Min hypotes om relativt fredlig övergång till kristendomen tycks hålla (Jämfört med Sachsen, Rügen, Finland och Balticum) Yngwe nämner en handfull dödade missionärer eller avrättade hedningar. Ingenting tyder dock på att kristnandet har varit lika våldsamt som ovan nämnda platser. Givetvis var det tvång.
2.Sedan lyckades tydligen missionen. i alla fall på 1200-1300-talen tycks en majoritet ha accepterat kristendomen.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Religionsbytet

Inlägg av Carl Thomas » 30 september 2016, 02:08

Jag tror att din hypotes håller Karlfredrik, men källäget är minst sagt skralt. Frågan om kristendomen kom uppifrån eller nerifrån tycker jag är intressant :)

Om kungen skulle använda tvång och våld borde det finnas källor om detta i utlandet - men jag kan inte hitta någon sådan källa. Jag tror också att vi måste väga in att Kungen tillsattes av tinget och avlönades av tinget - han kunde alltså inte driva ett privat kristnande, han måste ha tingets godkännande. När Ansgar kom till Birka begärde han hos kungen att få predika. Kungen måste så gå till ett ting - och sedan till ett högre ting, för att få ett godkännande (Hvita Ansgarii).

Det intressanta i detta är rvå saker, kungen kunde inte fatta ett eget beslut om Ansgars predikande av kristendom - och de ting som gav Ansgar tillstånd bör då vara "hedniska ting" på 800 talets början.

Jag tror alltså inte riktigt på erövring och tvång. Jag tror mer på ting, lag och ordning - och på att kristendomen sakta spred sig norrut under drygt 200 år. Det bör ha funnits en fördel med kristendomen som kanske lockade folket? jag ser det absolut Sommen möjlighet att kristendomen växte fram underifrån.

Som kag nämnt tidigare i tråden, det finns två sagor som berättar att Norge kristnades via Tingsbeslut i fylke efter fylke - och en annan saga där Kungen med våld tvingade fram kristendomen. Motstående uppgifter alltså.

Thomas
Historia är färskvara.

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Religionsbytet

Inlägg av kalle_anka » 30 september 2016, 03:32

Jag tycker vi måste backa bandet några hundra år, jag tror de flesta här inne håller med att goterna från början kommer ifrån Norden för att sedan vandra söderut.
Vi har runt 200-500-talet några stammar som har sin härkomst ifrån Norden som har flytta söderut runt ett par floder vi väl mycket känner igen.

Dessa grupper följde en tro inom kristendomen som heter arianismen, denna inriktning kommer från Arius Thalis som inte trodde på treenigheten riktigt.

Sedan har vi första konciliet i Nicaea 325 där man kom överens om hur kyrkan skulle vara uppbyggd vilket ledde till en bannlysning av en riktning inom kristendomen. Efter detta möte så blev det inte bara en uppgörelse i vilken riktning som var rätt inom kristendomen, utan grunden till den östliga och den västliga riktningen inom kyrkan.

Däri tror jag vi grunden till den senare slitningen inom Sveriges gränser.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Religionsbytet

Inlägg av Yngwe » 30 september 2016, 09:06

Tycker du sammanfattar det bra där Karlfredrik, och Thomas sätter nog fingret på en viktig bit.

Skillnaden mellan kristnandet av Sverige och kristnandet av t.ex. Sachsen, Rügen och Baltikum är tydliga. De senare fallen är ju regelrätta invasioner av främmande makt.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Religionsbytet

Inlägg av Carl Thomas » 30 september 2016, 13:01

K-A,
om jag minns rätt så skriver Jordanes att ett antal Goter utvandrade från Scanza med tre skepp och att detta skulle ha inträffat ca 1500 F.Kr.

arianismens grund är att de förnekar den kristna treeningheten och arianismen kom till runt år 300 E.Ke.

Jag kan inte se en koppling mellan arianismen och hur kristendomen infördes i Sverige på 1000 talet.

Utveckla gärna hur du ser en sådan koppling.

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Religionsbytet

Inlägg av Carl Thomas » 30 september 2016, 13:10

Det verkar ha tagit ca 200 år för kristendomen att geografiskt spridas från VG till Uppland. Det blir ca 2,5 kilometer per år. En sträcka man fotvandrar på ca en halvtimme i lugn takt. Detta tog alltså 1 år för kristendomen att sprida sig.

Naturligtvis spred sig kristendomen stegvis och inte i en jämn promenadtakt. Men det bör gå att få en bild av dessa steg. Kanske kan runstenarna ge oss en del av den bilden.

Thomas
Historia är färskvara.

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Religionsbytet

Inlägg av kalle_anka » 30 september 2016, 18:22

Carl Thomas skrev:K-A,
om jag minns rätt så skriver Jordanes att ett antal Goter utvandrade från Scanza med tre skepp och att detta skulle ha inträffat ca 1500 F.Kr.

arianismens grund är att de förnekar den kristna treeningheten och arianismen kom till runt år 300 E.Ke.

Jag kan inte se en koppling mellan arianismen och hur kristendomen infördes i Sverige på 1000 talet.

Utveckla gärna hur du ser en sådan koppling.

Thomas
Koppling och koppling men vi hade en större återvandring till Norden runt 400-talet vilket måste fört med sig ett kulturutbyte. Även via handeln som förekom så måste ett kulturutbyte ha varit en stor faktor.

Bland langobarderna så levde arianismen kvar till 700-talet. Paulus Diaconus som levde under 700-talet sa ju att dessa vandrade ut från södra Skandinavien på 500-talet. Men vi vet även att dessa var runt Elbe långt tidigare men folkförlyttningar och handelsnät var nog långt vanligare än vad man föreställer sig.

Därför tror jag att vi här uppe kom i kontakt med arianismen, inte att vi hade den som primär tro precis men det var nog accepterat att ha den tron bland befolkningen som ville te sig till den.

Historieskrivningen om Norden brukar ju låta ungefär: först fanns det inget.. Sedan fanns det inget.. Sedan 793 så utvecklades Västeuropas bästa handelsnät på 5 år.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Religionsbytet

Inlägg av Carl Thomas » 30 september 2016, 19:52

Det har varit många diskussioner om hemvändare som de ibland kallas. Min konklusion är att de få källor som finns inte räcker till för att vi skall kunna se om hemvändare är fakta eller fiction. jag förnekar inte hemvändare - men jag har inte läst speciellt mycket om dem heller måste jag erkänna.

Skandinavien har alltid varit sist med allt som utvecklats utanför Skandinavien, det är bara att acceptera fakta, så är det. Men - vi var alltid först med det vi ajälva utvecklade - och resten av världen var alltid sist med detta :) det är så jag tror vi skall se det.

Sverige är välsdigt unikt i ett viktigt avseende nör det gäller utveckling. Vi har aldrig varit ockuperade. Vi har en mycket unik 12000 år gammal, helt obruten, egen samhällsutveckling. Det är få länder, om ens något, aom har detta mer än Sverige.

I Europa kom Romarna och de raderade fullständigt ut alla andra samhällen och införde sin egen typ av samhälle. Likaså Attilla, Djingis Kahn, Napoleon, nazisterna, Kommunisterna, osv. Vi stod utanför allt detta. Vår hiatoria och vår kultur är unika i detta avseende.

Det gör det också svårt att jämföra vår kultur och vårt samhälle med andra kulturer och andra samhällen tycker jag - så jag är försiktig med sådana jämförelser under vår historia.

Jag kan inte se att "ingenting hände" i Sverige. Skandinaver är sega, händiga och kreativa. Var man inte det överlevde man inte i vårt klimat - och det har format oss. Ta vikingaskeppet och övrigt båtbyggare som exempel, klinkbyggda skepp uppfanns i Skandinavien - vilket var en förutsättning för hela vikingatiden. Men, segel kom troligen utifrån under 7-800 talet och vidareutvecklades här till att passa våra typer av båtar och skepp - och det blev onekligen en succé :)

Thomas
Historia är färskvara.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Religionsbytet

Inlägg av Mio Nielsen » 30 september 2016, 21:28

I parentes vil jeg lige sige, at forfatteren til den i 2012 på Yale University Press udgivne bog om The Conversion of Scandinavia, Anders Winroth, er svensker. Måske er det indlysende for andre her på tråden, men jeg har først forstået det for nylig - to uger efter at have læst bogen. Som jeg anbefaler varmt. Det var BalticSea, der først nævnte den bog og den forfatter.

Skriv svar