Reformera Islam

Här kan du diskutera historiens religioner.
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Reformera Islam

Inlägg av Bäckahästen » 2 april 2016, 18:58

Khan Abdul Ghaffar Khan var en muslim och pacifist som förespråkade icke-våld. Han verkar ha varit en intressant person. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Khan_Abdul_Ghaffar_Khan

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Reformera Islam

Inlägg av Bäckahästen » 16 december 2016, 06:43

Det har nu kommit en ny bok om hur går att reformera islam precis som kristendomen reformerades. Boken är skriven av en syrier.
http://www.bokus.com/bok/9789188123466/vald-och-islam/

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Reformera Islam

Inlägg av Anders i Uppsala » 17 december 2016, 11:14

Frågan är hur mycket kvinnoförtyck och extrem konservatism i Mellanöstern har med islam att göra. Är det inte regionala särdrag som fanns även innan islam växte fram på 600-talet? En kvinna i 500-talets asatroende Skandinavien upplevde sannolikt större frihet än en kvinna i 500-talets kristna Mellanöstern. En muslimsk kvinna i 2000-talets Indonesien är relativt fri. Ofriheten har i alla fall till viss del med regionen snarare än religionen att göra.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Reformera Islam

Inlägg av Bäckahästen » 17 december 2016, 16:23

Om Våld och islam skrev SvD: "I boken visar poeten hur djupt förtrogen han är inte bara med de arabiska litterära och filosofiska traditionerna, utan också de västerländska. Tillsammans med Houria Abdelouahed företar sig Adonis via närläsning en veritabel feministisk dekonstruktion av islams grundpelare - Koranen."

Författaren till boken anser att kvinnoförtrycket kommer från Koranen.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Reformera Islam

Inlägg av Bäckahästen » 20 juni 2017, 06:24

Nu är den saudiske bloggaren Raif Badawi på tapeten igen. I sin blogg propagerade han för yttrandefrihet i Saudiarabien och han bloggade till försvar för sekularism och argumenterade för att stater och länder inte kan baseras på religion. Raif Badawi har dömts till tio års fängelse och tusen piskrapp för att ha förolämpat islam för detta.

EU har hyllat Raif Badawi med Sacharov-priset för tankefrihet. :D

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Reformera Islam

Inlägg av anganatyr » 6 augusti 2023, 12:04

Bäckahästen skrev:
20 juni 2017, 06:24
Nu är den saudiske bloggaren Raif Badawi på tapeten igen. I sin blogg propagerade han för yttrandefrihet i Saudiarabien och han bloggade till försvar för sekularism och argumenterade för att stater och länder inte kan baseras på religion. Raif Badawi har dömts till tio års fängelse och tusen piskrapp för att ha förolämpat islam för detta.

EU har hyllat Raif Badawi med Sacharov-priset för tankefrihet. :D
Han släpptes tydligen fri den 11 mars 2022, men är belagd med reseförbud och får inte träffa sin familj som flytt till Kanada.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Raif_Badawi
Raif Badawi - kopia.jpg
Raif Badawi - kopia.jpg (133.01 KiB) Visad 3690 gånger

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Reformera Islam

Inlägg av anganatyr » 10 augusti 2023, 18:15

Läsvärd artikel.
Yttrandefriheten är grunden för religionsfrihet
Religionsfriheten kan inte innebära en rätt för någon att stå oemotsagd i sin trosuppfattning. Det är beklagansvärt att den svenska regeringen inte förmår att vara tydlig, skriver Mårten Ericson, förläggare och historiker.
Religionsfriheten vilar ytterst på yttrandefriheten. Detta grundläggande förhållande tycks ofta gå förlorat i den pågående debatten kring religionernas rättigheter. Yttrandefriheten kan idag betraktas som en sekulär garant vilken tvingar religionerna till samexistens inom religionsfrihetens ramar.
Tanken att konkurrerande trosinriktningar är hädiska finns inbyggd i de flesta religiösa system och utgör där en ofta integral del av tankegodset. Detta innebär att religionsfriheten, när en religion eller kyrka väl kommer i hegemonisk ställning, ofta är bland de första rättigheter som undertrycks. Att inte vara rättrogen betraktas då, liksom hos totalitära politiska regimer, som liktydigt med ett lagbrott.
Alla de utifrån svenskt perspektiv små religiösa samfundens fortsatta möjlighet till existens vilar uteslutande på deras yttrandefrihet. Utan den skulle det inte finnas något rum för pingstvänner, Jehovas vittnen, ortodoxa, kopter, judar, buddhister, hinduer och i förlängningen också muslimer. Till och med den Lutherska kyrkans tillblivelse vilar ursprungligen på det faktum att en man, Luther, en gång ställde sig upp och föreslog det mest hädiska nya tankegods. För den katolska kyrkan var den protestantiska rörelsen och dess krav på rätten att finnas till direkt blasfemisk – eller kränkande som det heter i modernt språkbruk
Religionsfriheten kan därför inte innebära en rätt för någon att stå oemotsagd i sin trosuppfattning ty denna frihet är också en rätt att säga emot. Att kräva ett så kallat safe space för religionsutövande i det offentliga rummet, eller i lagtexterna, går således tvärt emot lagens mer långtgående intention. Den berörda rättsnormen är en frihet som garanterar utövande i en värld där respektive trosinriktning i påtvingad fred finner sig omgiven av andra religioner, icketroende och sådana som är kritiska till respektive ställningstagande. Jag skriver påtvingad eftersom det är bortom allt tvivel bevisat att religionerna själva inte förmår upprätthålla en sådan ordning.
Det kan vid en första anblick tyckas som en välvillig omtanke då den katolske påven i Rom kritiserar Sveriges yttrandefrihet (3/7) med avseende på koranbränningarna, till förmån för texters upplevt heliga eller oantastliga ställning. Som om han faktisk framför ett humant budskap. Men man får då inte glömma bort att samma katolska kyrka fortfarande bannlyser unga kvinnor som gör abort efter våldtäkter, eller biskopar som vigt kvinnliga präster, som försvarat samkönad kärlek eller barn som kritiserar kyrkan. Påvens och de religiösa ledarnas, mest nyligen exempelvis biskop emeritus Bengt Wadensjös och imam Awad Olwans (SvD Debatt 30/7), kritik springer i förlängningen främst ur viljan att påtvinga den fria tanken en teokratisk ordning som inte skall få lov att kritiseras. Där religiösa budskap och dogmer inte tillåts rannsakas av förnuft, insikt och vetenskap – och inte heller av dem som utsatts för religionernas övergrepp.
Själva tanken att en bok är oantastligt helig, oavsett om det rör Bibeln, Koranen eller någon annan skrift, är ursprung till oändligt mycket lidande i mänsklighetens historia. Tvärt om bör vi understryka det varierade och mångfacetterade, ja även det upproriska ordets oantastlighet i sammanhanget – oavsett hur förkastliga och meningslöst provocerande den senaste tidens aktioner faktiskt är.
Det är beklagansvärt att den svenska regeringen i den pågående debatten inte förmått vara tydlig inför medborgarna. Mest häpnadsväckande är utrikesminister Tobias Billströms med rätta mycket kritiserade grepp att utifrån sitt departement – alltså inte enbart i sin egenskap av politiker – kritisera och problematisera dem som utnyttjar sin lagstadgade rätt (senast i SvD 3/8). Istället för att med vald otydlighet underblåsa farhågor kring inskränkningar i yttrandefriheten, borde den svenska regeringen tydligt och entydigt visa att den står ideologiskt fast bakom svensk lag. Agerandet kan ju ställas som en spegel mot Sveriges vice statsminister Ebba Busch vilken åtminstone i unga år hade anknytning till Livets ord-rörelsen. Ett samfund vars existensmöjlighet också den vilar på yttrandefrihetens grundtanke.
Så långt om yttrande- och religionsfrihet. Som underbyggnad för detta inlägg finns därför ett mer grundläggande frihetsanspråk. En fordran på en frihet som inte är lagstadgad, men som borde vara det. Rätten till frihet från religion. Att ingen pojke eller flicka skall behöva uthärda en könsstympning, att inget barn skall tvingas in i äktenskap, att ingen människa skall hotas till livet på grund av sin tro eller icke tro eller behöva utstå förnedringen att bannlysas för sin sexuella läggning, att ingen kvinna skall behöva frukta för sitt liv för att hon gör abort, att ingen man skall få fostras i sådan rädsla för vad som händer efter livet att det lämnar outplånlig skräck i den levande, att inget folk skall kunna förtryckas under apartheidliknande former, att ingen människa skall kunna skuldbeläggas eller tyngas av skam och att ingen man eller kvinna skall kunna dömas till döden för att de lämnar en trosinriktning, med utgångspunkt i texter vars förment andliga eller moraliska innehåll inte uppdaterats sedan tidig järnålder.
Den svenska yttrandefriheten måste stå fast och den svenska regeringen måste vara tydlig med att Sverige inte ger vika för de teokratiska anspråk som nu ställs av både inhemska och främmande makter. Relationen mellan individen och Gud, eller den religiösa läran om man så vill, angår enbart individen och Gud. En bok kan vara helig för någon, men den är det inte för andra. Även en sådan helgd är således personligt. Var människa har rätt till sin egen religiösa tro, men ingen troende, inget samfund, ingen religion, har med sina dogmer rätt att inskränka andra människors frihet eller att med lag utverka förbud mot ifrågasättande.
Mårten Ericson
förläggare och historiker

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Reformera Islam

Inlägg av karlfredrik » 18 september 2023, 20:39

Jag ser inte koranbränningen som en religiös fråga, att bränna exempelvis en israelisk flagga framför en synagoga kan ju vara en parallell. Jag ser bokbränning som ett exempel på motsatsen till yttrandefrihet, påminner om 1933, givetvis inte bara "heliga skrifter" Vill man kritisera islam eller koranen finns det bättre sätt.

Skriv svar