Hednatempel/kulthus
Re: Hedenatempel/kullthus
Det kan ingen veta säkert Carl Thomas men det har funnits kraftiga takbärande stolpar i kulthuset i Uppåkra.
I de två övriga fall jag har nämnt i Sverige är det ena rekonstruerat så(Borg) medan Järrestad lär ha sett ut som rekonstruktionen av kulthuset i Tissö, enligt Anna Lihammers bok "Vikingatiderns härskare"
Det finns även en skiss från utgrävningarna i Järrestad i en av Uppåkrastudierna.
Edit: Lite information om Järrestad: http://tinyurl.com/pc54vb6
Opager
I de två övriga fall jag har nämnt i Sverige är det ena rekonstruerat så(Borg) medan Järrestad lär ha sett ut som rekonstruktionen av kulthuset i Tissö, enligt Anna Lihammers bok "Vikingatiderns härskare"
Det finns även en skiss från utgrävningarna i Järrestad i en av Uppåkrastudierna.
Edit: Lite information om Järrestad: http://tinyurl.com/pc54vb6
Opager
Senast redigerad av 1 Opager, redigerad totalt 22 gånger.
Re: Hedenatempel/kulthus
Här är en rekonstruktionsteckning av kulthuset i Borg i Östergötland.
Här är en kort beskrivning.
Här är en kort beskrivning.
Detta var alltså vad som fanns intill, det man tror, var kulthuset, en liten byggnad på sex gånger sju meter, som tros ha uppförts på 900-talet. I det huset fortsatte tudelningen, platsens dualism. Man kom in i ett förrum mitt i byggnaden. Där stod ett slags fundament, som ett underrede till ett altare. Hade en gudabild varit placerad där, för att välsigna amulettringarna? På varje sida om förrummet låg två rum, troligen ett manligt och ett kvinnligt, med mycket fina golv. Bortsett från två amulettringar, på golvet i det södra rummet, fanns där inte ett spår av liv.
-
- Inlägg: 894
- Blev medlem: 30 april 2015, 22:51
Re: Hedenatempel/kullthus
Enligt Ahlberg&Lundqvist&Sörblom: Latinsk-svensk ordbok, Nacka 1982 betyder TEMPLUMInvigd plats, helgedom
Här får vi begränsa oss till någon form av kulthus. Heliga platser har det nog funnits åtskilliga.
Här får vi begränsa oss till någon form av kulthus. Heliga platser har det nog funnits åtskilliga.
-
- Inlägg: 1787
- Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
- Ort: Blekinge
Re: Hedenatempel/kullthus
Finns det bilder på de andra kulthusen?
Re: Hedenatempel/kullthus
Här en fin filmsnutt om Tissö med kulthus (och även offerplats i sjön)
https://www.youtube.com/watch?v=BekBcZOiqQE
https://www.youtube.com/watch?v=BekBcZOiqQE
-
- Inlägg: 894
- Blev medlem: 30 april 2015, 22:51
Re: Hedenatempel/kullthus
Om man jämför utsmyckningen av de vendiska tempel Otta av Bamberg, missionär, sett:
Det brukar sägas att den vendiska religionen påminde om den nordiska, så varför skulle våra tempel vara mindre utsmyckade än vendernas?
det vill säga stora förgyllda tjurhorn, smycket och mycket annat.[/Neque enim ex his quippiam volebat ipse contingere, quamquam illic inter alia vasa aurea et argenta plurimus haberenturquote]
Ebo 2:13[/interius et sculpturas habens, de partientibus prominentes;iimagines hominium et volucrum et bestiarum tam proprie suis habitudinibus expressas, ut spirare putartes et ..quote] Herbord 2:32
Altså kärl av guld och silver i templet i Stettin, med målade skulpturer av människor och djur. Templen smyckades med krigsbyen somCornua etiam grandia taurorum augrestium deaurata et gemmis indexa..
Det brukar sägas att den vendiska religionen påminde om den nordiska, så varför skulle våra tempel vara mindre utsmyckade än vendernas?
-
- Inlägg: 894
- Blev medlem: 30 april 2015, 22:51
Re: Hedenatempel/kullthus
Thietmar beskriver ett annat vendisk tempel:
[quote][/23.Jag fasar för att berätta om dessa, men du måste kära läsare, lära känna deras värdelösa vidskepelse och vansinniga kult.
I Redariergau ligger en trehörnad och tretornig borg, Riedegost , omgiven av en stor, för invånarna oförstörbar helig skog.
Två av portarna är öppna för alla.Den minsta östporten utmynnar i en gångstig som ledde till en näraliggande mycket dyster sjö. I borgen befinner sig endast en konstnärligt uppbyggd helgedom av trä, som står på ett fundament med hörn (skulpterade) som olika djur.Ytterväggarna var utsmyckade så långt man kan se, med olika präktigt utskurna bilder av gudar och gudinnor.
Men inne ( i helgedomen)står av människohänder målade gudar, var och en med inristade namn: fruktansvärda var de klädda med hjälmar och svärd. Den högste hette Swarozyk, och alla hedningar högaktade och ärade speciellt honom.
Och deras fälttecken fick endast avlägsnas (från helgedomen) under krig, och då av en fotsoldat.
24. För att omsorgsfullt sköta om denna helgedom hade de infödda satt in speciella präster.
När man samlade sig här för att högtidligt offra till gudarna eller lugna deras vrede får de sitta medan alla andra måste stå.
Alla börjar hemlighetsfullt mumla medan man darrande (på händerna) börjar gräva i marken, för att där genom lottkastning få klarhet i tveksamma frågor.
Sedan täcker man över lotterna med grönt gräs, man sticker två lansar i kors i jorden och för med ödmjuk undergivenhet en häst över den. Denna anses vara den störste och framför allt .hölls för helig.
Om de därefter fått svar genom lotten, spår de en gång till med det så att säga ”gudomliga” djuret.
Ges det i båda fallen samma järtecken, genomför man det man vill göra. I annat fall går folket nedslagna därifrån.
Även intygar en gammal klient, som flera gånger visat sig ha fel, att en stor galt hade stigit ur havet med skrämmande av skum glänsande huggtänder och rullar sig skräckinjagande i kärret och visar sig för många, när grymma och långvariga krig stundar.quote]
[quote][/23.Jag fasar för att berätta om dessa, men du måste kära läsare, lära känna deras värdelösa vidskepelse och vansinniga kult.
I Redariergau ligger en trehörnad och tretornig borg, Riedegost , omgiven av en stor, för invånarna oförstörbar helig skog.
Två av portarna är öppna för alla.Den minsta östporten utmynnar i en gångstig som ledde till en näraliggande mycket dyster sjö. I borgen befinner sig endast en konstnärligt uppbyggd helgedom av trä, som står på ett fundament med hörn (skulpterade) som olika djur.Ytterväggarna var utsmyckade så långt man kan se, med olika präktigt utskurna bilder av gudar och gudinnor.
Men inne ( i helgedomen)står av människohänder målade gudar, var och en med inristade namn: fruktansvärda var de klädda med hjälmar och svärd. Den högste hette Swarozyk, och alla hedningar högaktade och ärade speciellt honom.
Och deras fälttecken fick endast avlägsnas (från helgedomen) under krig, och då av en fotsoldat.
24. För att omsorgsfullt sköta om denna helgedom hade de infödda satt in speciella präster.
När man samlade sig här för att högtidligt offra till gudarna eller lugna deras vrede får de sitta medan alla andra måste stå.
Alla börjar hemlighetsfullt mumla medan man darrande (på händerna) börjar gräva i marken, för att där genom lottkastning få klarhet i tveksamma frågor.
Sedan täcker man över lotterna med grönt gräs, man sticker två lansar i kors i jorden och för med ödmjuk undergivenhet en häst över den. Denna anses vara den störste och framför allt .hölls för helig.
Om de därefter fått svar genom lotten, spår de en gång till med det så att säga ”gudomliga” djuret.
Ges det i båda fallen samma järtecken, genomför man det man vill göra. I annat fall går folket nedslagna därifrån.
Även intygar en gammal klient, som flera gånger visat sig ha fel, att en stor galt hade stigit ur havet med skrämmande av skum glänsande huggtänder och rullar sig skräckinjagande i kärret och visar sig för många, när grymma och långvariga krig stundar.quote]
-
- Inlägg: 1787
- Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
- Ort: Blekinge
Re: Hedenatempel/kullthus
Intressanta uppgifter KarlFredrik! Kan det ha varit på liknande sätt här?karlfredrik skrev:Thietmar beskriver ett annat vendisk tempel:[/23.Jag fasar för att berätta om dessa, men du måste kära läsare, lära känna deras värdelösa vidskepelse och vansinniga kult.
I Redariergau ligger en trehörnad och tretornig borg, Riedegost , omgiven av en stor, för invånarna oförstörbar helig skog.
Två av portarna är öppna för alla.Den minsta östporten utmynnar i en gångstig som ledde till en näraliggande mycket dyster sjö. I borgen befinner sig endast en konstnärligt uppbyggd helgedom av trä, som står på ett fundament med hörn (skulpterade) som olika djur.Ytterväggarna var utsmyckade så långt man kan se, med olika präktigt utskurna bilder av gudar och gudinnor.
Men inne ( i helgedomen)står av människohänder målade gudar, var och en med inristade namn: fruktansvärda var de klädda med hjälmar och svärd. Den högste hette Swarozyk, och alla hedningar högaktade och ärade speciellt honom.
Och deras fälttecken fick endast avlägsnas (från helgedomen) under krig, och då av en fotsoldat.
24. För att omsorgsfullt sköta om denna helgedom hade de infödda satt in speciella präster.
När man samlade sig här för att högtidligt offra till gudarna eller lugna deras vrede får de sitta medan alla andra måste stå.
Alla börjar hemlighetsfullt mumla medan man darrande (på händerna) börjar gräva i marken, för att där genom lottkastning få klarhet i tveksamma frågor.
Sedan täcker man över lotterna med grönt gräs, man sticker två lansar i kors i jorden och för med ödmjuk undergivenhet en häst över den. Denna anses vara den störste och framför allt .hölls för helig.
Om de därefter fått svar genom lotten, spår de en gång till med det så att säga ”gudomliga” djuret.
Ges det i båda fallen samma järtecken, genomför man det man vill göra. I annat fall går folket nedslagna därifrån.
Även intygar en gammal klient, som flera gånger visat sig ha fel, att en stor galt hade stigit ur havet med skrämmande av skum glänsande huggtänder och rullar sig skräckinjagande i kärret och visar sig för många, när grymma och långvariga krig stundar.quote]
Re: Hedenatempel/kulthus
Jag lägger in en länk till den här tråden som också kom att handla om hednatempel.
Målade runstenar
Målade runstenar
Re: Hedenatempel/kulthus
Bok om kulthus.
http://www.bokus.com/bok/9789173318129/ ... ska-fakta/
Tempel och kulthus i det forna skandinavien : myter och arkeologiska fakta
av Anders Kaliff, Julia Mattes
http://www.bokus.com/bok/9789173318129/ ... ska-fakta/
Tempel och kulthus i det forna skandinavien : myter och arkeologiska fakta
av Anders Kaliff, Julia Mattes
Var utövade människor sin religion i Skandinavien, under vikingatiden och tidigare? I det fria, vid källor, på berg eller heliga lundar, eller fanns också särskilda byggnader för den religiösa kulten? Och fanns verkligen templet i Gamla Uppsala? Att det fanns kultbyggnader i förhistorisk tid är numera bekräftat. Boken är en färd genom historien, från stenålderns dödshus fram till medeltidens stavkyrkor, med avstickare till Sydostasiens andehus och 1800-talets romantiska måleri.