Arkæologi og religion

Här kan du diskutera historiens religioner.
Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Arkæologi og religion

Inlägg av Mio Nielsen » 10 juni 2021, 22:29

Europæere tænker ikke normalt at arkæologien kan opfattes som en trusel af religiøst troende. Når man på Sorte Muld på Bornholm finder hedenske guldgubber, der i nogle tilfælde forestiller hedenske guder, så vil den lokale sognepræst være lige så interesseret og positiv som alle os andre.
Men sådan er det ikke alle steder. For eksempel: For 70 år siden foregik der et dansk etnologisk arbejde i Afghanistans Nuristan-region. Her kunne man endnu finde før-islamiske gudestøtter af træ. I nogle tilfælde var de skjult i tykke mure, sikkert gemt bort af de sidste troende. Jeg havde læst artikler og foredrag om dette arbejde før jeg selv tog til Afghanistan i 1966. På min rejse fik jeg indtryk af et land, der godt nok var dybt islamisk, men hvor de mere "oplyste" samfundslag var i fuld gang med at styre landet bort fra religionen.
Men så nemt gik det ikke. Alle gudestøtterne fra Nuristan blev af talibanerne slået i stykker og stumperne spredt over Kabul Museums gulve. At man udstillede disse skulpturer blev af talibanerne opfattet som en provokation og blasfemi.
Senere var det talibanernes tur til at blive forjaget og gudestøtterne blev limet sammen og restaureret.
Men nu går det vist igen mod hårde tider... for idolerne i Kabul Museum.
Hvad skal man tænke om alt dette?