Var Jesus buddist?

Här kan du diskutera historiens religioner.
Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Mio Nielsen » 5 januari 2017, 21:12

Ja, sådan forstod jeg dig også Thorgest, altså at vi snarere taler om Jesus-myten end om en historisk person. Og jeg regnede med at BBC-udsendelsen havde den samme holdning. "Jesus" er et lettere ord end "kristendom", ikke sandt?
Med hensyn til poly- eller monoteisme, så forestiller jeg mig Alexandria i år 100 som en heksekedel af divergerende religioner og ideologier. Den officielle kejserkult, var en form for polyteisme, da man jo ikke regnede kejseren som udødelig.
Men der var givetvis også protokristne retninger der brugte græsk polyteisme, når det drejede sig om guder, men "moderne" kristen tankegang, når der var spørgsmål om slaveri, ofringer, gravgaver osv.

Hvis du aldrig havde hørt om greco-buddhisme før, så begynd med at læse Wikipedia om emnet. Men pas på med dansk wiki som er af meget svingende kvalitet.

Er du studerende?

Thorgest
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 december 2016, 03:25
Ort: Malmö

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Thorgest » 5 januari 2017, 21:41

Jeg tror, at det trækker mere publikum til, at tale om en person end en overbevisning - og jeg tror også, at mange religiøse ikke er helt sikre på hvad de tilbeder, men at det i hvert fald er det rigtige de tilbeder! Haha..!

Det må have været en interessant samfundsform, at skulle få til at fungere som kejser, med alle de trosretninger og idoler folk havde. Det har sikkert skabt spændinger mellem grupperingerne, når en religion/overbevisning blev dominerende.

Jeg har aldrig læst om greco-buddisme og heller ikke meget om hellenisme. Jeg fandt først ud af, at jeg var historie/arkæologi-interesseret da jeg var 25. Så nu her et par år efter er jeg ved at gøre de fag færdige, som jeg mangler for at søge ind på arkæologi på Københavns Uni. Livet er for kort til bare at montere ventilationsanlæg, som jeg gjorde tidligere :D
Re-enacting is like tasting the past

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av karlfredrik » 6 januari 2017, 12:43

Det finns andra källor om Jesus, både kristna som Maria Magdalenas evangelium, Thomasevangeliet och Bartolomeusevangeliet mf, dock skrivna efter Jesu död, samt några icke-kristna som går i polemik mot kristendomen,(De påstår att Jesus var oäkta son till en ökänd romersk officer, tillbringade ungdomen i Egypten etc) även dessa många år efter korsfästelsen.
"Jesus (eller snarare Kristus) inte fanns går tillbaka till en tysk skribent på 1500-talet)

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Bäckahästen » 6 januari 2017, 14:52

Thorgest skrev:Bäckahästen

En helt hypotetisk tanke selvfølgelig, som med alle sagn-personer :) Det var mest det, at jeg syntes teorien, var ligeså god/dækkende, som at rent faktisk udførte mirakler og genopstod osv. Der findes mange kristne fundamentalister, som ville gå i hellig krig mod mig, hvis jeg fortalte dem, at Jesus var buddistisk magiker. Det er da det bliver skoj.

Mvh Joel
Vad är det som är skoj med att provocera fram en reaktion oavsett om det gäller en persons religon eller om det gäller något annat här i livet? Det förstår inte jag?

Att Jesus varit en historisk person är det nog inte någon som arbetar med detta ämne som betvivlar. Jesus beskrivs (som nämnts tidigare) ingående i kristna skrifter och dessutom nämner även den judiske historikern Josefus -"Jesus, honom de kallar Kristus" år 93. Även den romerske historikern och senatorn Tacitus nämner Jesus i sitt verk om romerska kejsare som han skrev 116.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Mio Nielsen » 6 januari 2017, 18:03

Thorgest er en ung person og en sådan har sandsynligvis især mødt religionen i form af statsansatte præster og religionslærere. Jeg kender ikke Thorgest, men statistisk er det mest sandsynligt at han hentyder til mennesker, som har kristendommen som erhverv.

Sådanne kristne statsfunktionærer har som opgave at understøtte samfundet med en etisk struktur. Som Kierkegaard har påpeget, så fører det i nogle tilfælde til at præstestanden simulerer en tro snarere end at have en tro. "De leger kristendom" skrev han.

Den bibelske skabelsesberetning, Jesu mirakler, jomfrufødsel osv - Det er svært for et ungt menneske, at tro på at et universitetsuddannet menneske tager al den slags alvorligt. Derfor prøver den unge nogle gange at gøre grin med præsterne, for at få dem til at indrømme, at de ikke tror på alt det, de siger.
Så skriver Bäckahästen: "At Jesus varit en historisk person är det nog inte nogan som arbetet med detta ämne som betvivlar…"
Ja, det kan man godt sige, men så bliver spørgsmålet om man taler om Jesus som logos, om Jesus som Guds søn, om de tusind gnostiske skrifters forskellige Jesus'er, om oprøreren mod templets verdsliggørelse, eller mod romerne…
Emnet var om kristendommen har en sammenhæng med buddhismen. Er der interesse for det emne?
Senast redigerad av 1 Mio Nielsen, redigerad totalt 6 gånger.

Thorgest
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 december 2016, 03:25
Ort: Malmö

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Thorgest » 6 januari 2017, 20:12

Bäckahästen
Vad är det som är skoj med att provocera fram en reaktion oavsett om det gäller en persons religon eller om det gäller något annat här i livet? Det förstår inte jag?

Att Jesus varit en historisk person är det nog inte någon som arbetar med detta ämne som betvivlar. Jesus beskrivs (som nämnts tidigare) ingående i kristna skrifter och dessutom nämner även den judiske historikern Josefus -"Jesus, honom de kallar Kristus" år 93. Även den romerske historikern och senatorn Tacitus nämner Jesus i sitt verk om romerska kejsare som han skrev 116.
Det er klart ikke for at provokere, men for at have saglige modargumenter at referere til. Måske var det dårligt formuleret, men det er for min del mere skoj, at kunne argumentere imod Det Nye Testamentes udlægning af Jesu liv, end at lade diskussionen falde tilbage på Det Nye Testamentes påstande altid. Derfor efterspørger jeg viden omkring emnet fra folk, med mere indsigt end jeg selv har. Jeg kommer fra et stærkt religiøst samfund i Nordjylland, så det er mere en personlig agenda jeg ville opfylde i denne tråd.

Jeg har kun læst Tacitus' værker fragmentarisk og intet om Josefus. Er der krydsreferencer til Jesu oprindelse i teksterne? (Jeg skal nok læse på emnet, når jeg har mere tid)

Mvh Joel
Re-enacting is like tasting the past

Thorgest
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 december 2016, 03:25
Ort: Malmö

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Thorgest » 6 januari 2017, 20:38

Mio

Jeg er åbenbart letlæselig,selv på skrift på et forum. Jeg har intet imod religion af nogen art, kun måden som nogle af dem bliver udbredt på, så derfor interesserer jeg mig for alternative udlægninger af fx. Jesu liv, forklaring på Syndfloden, Noah, profeten Mohammed osv. Jeg går lidt i modværge på grund af den erfaring jeg har haft med kristendommen, men det ændrer ikke på, at jeg forsøger, at se objektivt på det og samle information om det.

Min fætter studerer teologi og derfor kan det blive en interessant diskussion for os, hvis jeg får ny information om Jesu liv, som han måske ikke har og vice versa. Men jeg ligger jo 1000-tals sider efter ham i at læse kilder, så jeg er glad for, at folk referer til diverse tekster herinde. Og meget interessant er det jo, at kristendommen måske har rod i noget som hellenisme, som nok også har en del med buddisme at gøre.
Re-enacting is like tasting the past

Thorgest
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 december 2016, 03:25
Ort: Malmö

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Thorgest » 6 januari 2017, 21:32

Bäckahästen

Er det denne passage du referer til i Testemonium Flavianum?

https://en.wikisource.org/wiki/The_Anti ... #Chapter_3
Passage 3: Now there was about this time Jesus, a wise man, if it be lawful to call him a man; for he was a doer of wonderful works, a teacher of such men as receive the truth with pleasure. He drew over to him both many of the Jews and many of the Gentiles. He was [the] Christ. And when Pilate, at the suggestion of the principal men amongst us, had condemned him to the cross,[9] those that loved him at the first did not forsake him; for he appeared to them alive again the third day;[10] as the divine prophets had foretold these and ten thousand other wonderful things concerning him. And the tribe of Christians, so named from him, are not extinct at this day.
Re-enacting is like tasting the past

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Bäckahästen » 7 januari 2017, 09:48

Thorgest skrev:Bäckahästen
Vad är det som är skoj med att provocera fram en reaktion oavsett om det gäller en persons religon eller om det gäller något annat här i livet? Det förstår inte jag?

Att Jesus varit en historisk person är det nog inte någon som arbetar med detta ämne som betvivlar. Jesus beskrivs (som nämnts tidigare) ingående i kristna skrifter och dessutom nämner även den judiske historikern Josefus -"Jesus, honom de kallar Kristus" år 93. Även den romerske historikern och senatorn Tacitus nämner Jesus i sitt verk om romerska kejsare som han skrev 116.
Det er klart ikke for at provokere, men for at have saglige modargumenter at referere til. Måske var det dårligt formuleret, men det er for min del mere skoj, at kunne argumentere imod Det Nye Testamentes udlægning af Jesu liv, end at lade diskussionen falde tilbage på Det Nye Testamentes påstande altid. Derfor efterspørger jeg viden omkring emnet fra folk, med mere indsigt end jeg selv har. Jeg kommer fra et stærkt religiøst samfund i Nordjylland, så det er mere en personlig agenda jeg ville opfylde i denne tråd.

Jeg har kun læst Tacitus' værker fragmentarisk og intet om Josefus. Er der krydsreferencer til Jesu oprindelse i teksterne? (Jeg skal nok læse på emnet, når jeg har mere tid)

Mvh Joel
Ok, då förstår jag bättre. Tack för att du förklarade det för mig. :D

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Bäckahästen » 7 januari 2017, 09:51

Thorgest skrev:Bäckahästen

Er det denne passage du referer til i Testemonium Flavianum?

https://en.wikisource.org/wiki/The_Anti ... #Chapter_3
Passage 3: Now there was about this time Jesus, a wise man, if it be lawful to call him a man; for he was a doer of wonderful works, a teacher of such men as receive the truth with pleasure. He drew over to him both many of the Jews and many of the Gentiles. He was [the] Christ. And when Pilate, at the suggestion of the principal men amongst us, had condemned him to the cross,[9] those that loved him at the first did not forsake him; for he appeared to them alive again the third day;[10] as the divine prophets had foretold these and ten thousand other wonderful things concerning him. And the tribe of Christians, so named from him, are not extinct at this day.
Det var länge sedan jag läste om just dessa ting. Men enligt mina gamla anteckningar så skall Jesus nämnas i Jud Hist 18.3.3 och Jud Hist 20.9.1. :D

Skriv svar